Bolagsverket tätt följt av Skatteverket får högst betyg när Sveriges småföretagare betygsätter våra myndigheter.
Sämst i klassen är Migrationsverket när det gäller service och bemötande.
– För Jönköpings län är det Lässtyrelsen och Skatteverket som klarar sig bäst. Det är endast dessa två myndigheter som kan visa på fler nöjda kontakter med företagare än riksgenomsnittet. Polisen i Jönköpings län fick sämst betyg i hela Sverige 3,07 snittbetyg är 3,4, bäst är Polisen i Jämtland med 3,61 poäng, berättar Frida Boklund på regionchef för Företagarna i länet.
Det är fjärde gången som betygsättningen av våra myndigheter genomförs. Bolagsverket får, trots en liten nedgång, högst betyg även denna gång. Skatteverket får flest antal 5:or (högsta betyg) men också fler ettor, och är också den myndighet som flest företagare har haft kontakt med under året.
Sverige behöver fler nya och växande företag. Men att starta och driva småföretag är ett mycket stort steg för den enskilde.
– Just därför är det viktigt att myndigheterna inte sätter käppar i hjulet. Därför är det illavarslande att endast SCB fått höjt betyg sedan mätningen 2008. Genom att granska myndigheterna vill vi bidra att lyfta fram de goda exemplen och betydelsen av väl fungerande myndigheter, säger Frida Boklund.
Utöver betygssättningen har Företagarna även testat hur snabbt de statliga myndigheterna svarar på e-post. Den tävlingen vinner Försäkringskassan som blir årets hare, medan Migrationsverket blir årets sköldpadda.
2010 2008
Bolagsverket 3,7 3,8
Skatteverket 3,6 3,6
Polisen 3,4 –
Länsstyrelsen 3,3 3,4
Transportstyrelsen 3,2 –
SCB 3,2 3,1
Arbetsmiljöverket 3,1 3,3
Kommunala myndigheter 3,1 –
Arbetsförmedlingen 3,0 3,1
Försäkringskassan 2,7 2,7
Migrationsverket 2,7 –