De mest intressanta inslagen i Jan Askehags cykelplan är egentligen inte de högst prioriterade utan de övriga 14 som fått prioritet två och tre.
I denna grupp finns bland annat en bro på cirka tio meter plus ramper över Lagan från Södra Park till Uddens gränd för att öka tillgängligheten till vårdcentralen. För de som bor i de södra delarna av Götafors och i söder på Södra Park skulle vägen till vårdcentralen kunna bli kilometrar kortare med en sådan lösning.
Där finns också en bro över Hjortsjöån plus gång- och cykelväg från Smedbygatan till vårdcentralen samt en bro över Lagan som en del i en cykelväg mellan Götaforsvägen och till Friluftsgårdsvägen.
Alla tre projekten får visserligen lägst prio, men finns i alla fall med. De båda projekt som skulle förbättrat tillgängligheten till vårdcentralen har diskuterats tidigare, men då strukits. Kanske är det dags nu?
I kategori två finns bland annat ett stort Södra Park-projekt som känns angeläget, särskilt om högsta tillåtna fart blir 60 km/timmen på Södra Parkvägen. Den är en fullt utbyggd gång- och cykelväg mellan Strömbergsvägen nere vid Nestors upp till Fågelåsvägen. Med en sådan sträckning skulle antalet motionärer som använder Södra Parkvägen sannolikt minska högst betydligt.
I cykelplanen finns också en helt ny sträckning, en gång- och cykelväg mellan Skogsvägen och Jönköpingsvägen /gamla E4. Där finns också bro över Hjortsjö med gång- och cykelvägstillfarter samt cykelvägar till Boda från travbanan samt mellan Vaggeryd och Bäck.
En bro här skulle förkorta vägen till vårdcentralen för många. Till höger på motsatta stranden ligger Uddens gränd, till vänster gamla läkarbostaden.
Vaggeryd Vaggeryd, var är satsningarna på övriga tätorter?
Cyckelväg från Klevshult till Skillingaryd t.ex, vi har väntat länge nog!