Christoffer Orre, elev på Fenix, debatterar sin skola.
Sätt kvalitet framför kvantitet!
Rösterna som höjts angående Fenix Kunskapscentrum i Vaggeryd har varit många och höga den senaste tiden. Kommentarerna på Skillingaryd Nu har sällan varit så intensiva och många. En del har varit oerhört kritiska och även relativt cyniska i sina kommentarer som oftast signerats med pseudonymer.
Det finns en tydlig problematik på Fenix, och hur rädda lärare, rektorer och politiker än är för att se den, kommer den tillslut att hinna ikapp även dem. Jag som elev på samhällsvetenskapliga programmet drabbas inte lika hårt av problematiken som en elev ifrån ett yrkesförberedande program, men jag ser den. Jag ser hur problematiken bryter ner Fenix Kunskapscentrum för varje dag som går.
Vad är då problematiken med Fenix enligt min mening? Jo, vi har alldeles för många program. Det råder inflation gällande programmen på Fenix, vilket gör att kvalitén försämras. Detta kvalitetsproblem gäller främst de yrkesförberedande programmen men även ett studieförberedande som tillkommit.
Varför ska Fenix ha estetiska programmet när Per Brahegymnasiet driver en exellent utbildning för blivande musiker och skådespelare?
Varför ska Fenix ha hantverksprogrammet som innefattar finsnickeri när Bäckadalsgymnasiet driver en hantverkslinje som fungerar alldeles utmärkt?
Varför ska Fenix erbjuda ett hotellprogram när såväl John Bauer som Per Brahe driver, och kommer driva, ett framgångsrikt hotellprogram i höst?
Jag har otroligt svårt att se hur Fenix väljer kvantitet i stället för kvalitet. Det är ju tydligt att den linje som skolledningen valt inte fyller sin funktion, då eleverna blir allt färre. Visserligen är de kommande årskullarna mindre än föregående men även procentuellt är trenden nedåtgående.
Jag anser att Fenix måste rannsaka sitt programutbud. Antalet program måste reduceras och sedermera måste Fenix profilera sig hårdare inom vissa områden och på så sätt möta de kommande elevernas krav och förväntningar.
Vi kan inte möta allas särintressen som finns i kommunen gällande program, utan vi måste se till att ha de program som vi kan garantera hög kvalitativ samt individanpassad undervisning i.
Vi måste ha program där kvalitén är hög, där resurserna finns och där vi kan möta varje individ på bästa sätt för att få en så individanpassad skolgång som möjligt.
I min vision om Fenix, ser jag en skola som väljer att reducera antalet program. Jag ser hur kvalitén förbättras och jag ser hur resurserna ökar. Jag ser hur fler elever väljer att studera på Fenix och jag ser hur dessa ungdomar senare i livet blir framgångsrika.
För man kan bli framgångsrik även om man väljer Fenix Kunskapscentrum. Det tänker i alla fall jag bli.
Christoffer Orre, Skillingaryd, MUF Jönköpings län
Det är bra tankar du har Christoffer! Delar din uppfattning om att det är med hjälp av kvalitet och inte kvantitet som Fenix bäst tillvaratar sina och kommunens intressen
Jag håller med dig Christoffer. Det finns för många program på Fenix som drivs med ett för litet elevunderlag. Det är dags för skolan att börja profilera sig
Mitt personliga förslag är att enbart satsa på att ha högskoleförberedande program. Fenix’ pedagogik fungerar utmärkt som förberedelser för vidare studier, då eleverna får lära sig att ta mycket eget ansvar över sina skolarbeten – något som är ett måste på högskolan. Kommentarerna på den här sidan pekar också på att det är dessa elever som är mest nöjda med Fenix.
Christoffer
Ja-. du har rätt, det är för många program på Fenix i förhållande till hur grundskoleeleverna har valt inför kommande läsår.
Det är endast 50 elever som är aktuella för nästa läsår.
Jag är ledamot i BUN o dess Au för (M) och vi har haft sammanträde med ärendet att lägga förslag till BUN över programstrukturen för nästa läsår.
Vi i au har enigt föreslagit att vi ska minska programvolymen från 12 till 8 program. Detta är helt enligt den argumentation som du redovisar i ditt inlägg.
Det blir troligen inte något estetprogram på Fenix då det endast finns två sökande. Ej heller hotellprogrammet är aktuellt då det inte finns sökande.
Dessutom kan det behövas andra förändringar inom Fenix och dess verksamhet för att göra skolan mer attraktiv för kommunens ungdomar kommande läsår.
Vad det innebär i detalj vill jag återkomma till senare efter diskussioner i vår partigrupp.
Hälsningar
Christer Holmgren (m)
Bra Cristoffer, kul med ungdomar som engagerar sig. Och till Christer du och Kjell Flodin skulle bli rektorer från början på Fenix, då hade det nog varit ordning på torpet
Mycket bra inlägg.
Har också hört att Fenix skulle starta ett fordonsprogram. Fattar dock inte hur sjuttsingen de kunde komma på det då TTC (Bäckadalsgymnasiet) håller på att bygga nytt och ska bli Sveriges finaste anläggning och dit har inte många sökt. Sedan finns det även John Bauergymnasiet som har fordon. Nej, vet ni vad fenix, lägg ner det eller minska programmen för att utöka programmen är ingen bra idé.
Jag kan också hålla med om att Fenix ska inte göra allt. Problemet är att god kvalitet med goda studieresultat inte räcker för att kunna konkurrera med Jönköpings alla skolor. Faktum är att de elever i Vaggeryd som valt Fenix har betydligt bättre studieresultat än de flesta av våra konkurrenter i Jönköping, så visar nationell statistik under en lång rad av år. Det som är viktigt i den enorma överetablering som idag finns av gymnasieskolor är att konkurrera med kvalitet. Det är också viktigt att våra politiker också står upp för den egna gymnasieskolan ger goda förutsättningar för utveckling. Som anställd på Fenix så tycker jag att det har varit så sedan starten. Problemet är alla konstiga rykten som snurrar runt. Något fordonsprogram har det aldrig varit tal om. Nu satsar vi vidare på de studieförberedande och de yrkesförberedande program vi idag har (en del av delats upp i flera program med nya gymnasiet som införs 2012, där t ex samhällsprogrammet blir samhälle, ekonomi och humanistiska) Den utökning det kan bli framöver är t ex estetiskt program, där vi idag har mycket bra förutsättningar med det nya huset där också kulturskolan numera är etablerad. De tekniska yrkesinriktade utbildningarna har också fått jättefina lokaler och slipper resa runt bland olika tillfälliga lösningar i både Vaggeryd och Skillingaryd. Nu har vi äntligen en gymnasieskola med mycket goda lokalförutsättningar och med mycket nöjda elever som går här nu. Det måste vi hjälpas åt att berätta! Glöm inte att komma till Fenix på måndag kväll den 21 mars kl 18.30. Då blir det ett häftigt program med sång, musik, dans och cirkus och ett 25-tal internationella gäster! Jag är stolt över att vara anställd vid Fenix Kultur- och Kunskapscentrum!
Trevligt med Cirkus på Fenix, verkar vara det ibland ändå om man tittar och följer debatten på ”byn”. Nu får vi ”kavla upp ärmarna” och göra något bra av situationen! Tror dock inte på reklam i Tv4 som exempel, vilken 9:e klassare tittar på det? Bättre med ordning och reda i hela organisationen! Sen kan man undra om det behövs så många rektorer nu när elevunderlaget halverats? Vi måste profilera oss med de program som är kvar och satsa stenhårt på dessa fullt ut. Att ha utbyte med utländska skolor osv är vi långt ifrån unika med. Lokalerna kanske är bra, de gånger jag varit där så har det varit kallt i huset. Att en del vill se andra än de som bor här kan vi aldrig ändra på, de väljer skolor i Jkpg eller Vmo. Varför inte göra som en del friskolor: ha lektioner mellan 8.00-13.00 så kan eleverna göra vad de vill på eftermiddagen. Då kanske vi kan få tillbaka några elever till vårt Fenix så vi kan utveckla det till ett kunskapscentrum som det är tänkt! Tänk om – tänk nytt!