Den kalla och snörika vintern 2010 lades nya järnvägsspår i Vaggeryds kommun för första gången sedan 1880-talet – åtminstone i större skala. Platsen var den blivande Båramo-terminalen.
Undertecknad hade förmånen att för Farmartjänst räkning få vara med på ett hörn vid denna historiska händelse som ”rallare” under några vinterveckor. Det var veckor som kännetecknades av snö och kyla. Så gott som varje ny arbetsdag inleddes med värmande snöskottning.
En februaridag kom kommunalråden från Vaggeryds kommun, Bengt Dahlqvist och Berry Lilja på besök med tekniske chefen Ingvar Arkenström och näringslivschef Carl-Gunnar Karlsson i släptåg för att testa sin förmåga att dunka i några spikar i träsliprarna för att fästa rälsen. De var ungefär lika duktiga som undertecknad…
Men nu kan man konstatera att föremålen för våra ansträngningar för drygt fyra år sedan redan har tjänat ut. De begagnade kreosotspäckade träsliprarna ska ersättas av miljövänligare betongsliprar. Vilket inte förvånar eftersom vi redan vintern 2010 ifrågasatte kvaliteten.
– Man beräknade en användningstid på fem till sju år för de här gamla sliprarna. Alla behöver väl egentligen inte bytas ut men tar vi ett samlat grepp för att byta ut alla de 1300 sliprarna mot begagnade betongsliprar för de två spåren, säger kommunens tekniske chef Magnus Ljunggren.
Upphandlingen pågår därför vet vi inte vilka summor notan kommer att stanna på.
Justering pågår. Göran Svensson och Raymond Svensson från Farmartjänst i Vaggeryd fick pröva på hur det var att arbeta som rallare i februari 2010 när det första Båramo-spåret anlades.
Dåvarande kommunalrådet Bengt Dahlqvist tog tillfället i akt att prya som rallare.