De gjorde sabotaget

En grupp som kallar sig ”För minkarna på Djurens Dag/ DBF” berättar nu att det är de som ligger bakom sabotaget mot en minkfarm i Skillingaryd i går morse.
Bakom DBF lär stå Djurens Befrielsefront. Det är en organisation som är känd för brott av allehanda slag, främst attacker mot pälshandeln.

Så här lyder organisationens brev:

”Natten till den 4 oktober släpptes samtliga 20.000 minkar ut från en pälsfarm utanför Skillingaryd. Trots att de flesta svenskar är emot pälsdjursuppfödning, sitter just nu 1,4 miljoner djur instängda i burar. Detta sker i strid mot svensk djurskyddslagstiftning, men med tyst acceptans från en handlingsförlamad regering.

Vårt agerande i natt är en reaktion mot en näring som inte respekterar lag, demokrati och djuromsorg.

Det finns idag en vild population av minkar i Sverige, som alla ursprungligen kommer från pälsdjursuppfödningen. Det är bevisat att djur som fötts upp i fångenskap, kunnat återanpassa sig till ett liv i frihet då de fått chansen. En del blir infångade, några kanske överkörda av bilar. Det är inget vi önskar någon av dem, men för dem som tar sig undan, betyder det här allt.

Vårt mål är att farmen stänger och att burarna förblir tomma. För alltid. För minkarna på Djurens Dag / DBF”

Läs mer om:
Per Bunnstad
Skrivet av Per Bunnstad
37 kommentarer
  1. Emma skriver:

    Stackars folk som tror att de gör gott när de bara skapar lidande och Bengt slutar ju inte med sin farm. Jag var inte så för farmen tidigare men nu stöder jag den helhjärtat. Finge jag tag på dessa ligister vet jag inte vad jag skulle ta mig till. Kämpa på Bengt!

  2. Gunnel i Backen skriver:

    Såg alla minkar som låg utefter vägen mot Elgebo. Ingen vacker synd. Undra om en del påkörda klarade sig och lider i skogarna. De flesta djuren kommer att svälta ihjäl en plågsam död. Detta är djurens marodörer som terroriserar en yrkesgrupp och har minken som vapen. Ska dessa få lida för en grupp——– människor. Strecken betyder en massa fula ord.

  3. JL skriver:

    Emma; vad har förändrats menar du. Förut var du inte så för farmen. Gör ett attentat att djurhållningen blir bättre på farmen? Det är helt förståeligt att man känner medlidande för den som driver farmen, men det ändrar ju ingenting för minkarnas situation.

  4. Peter skriver:

    Dessa ligister…blir bara så arg. Det är väl en massa snorungar, anarkister som inte lärt sig nåt vett hemifrån

  5. Linus skriver:

    Vilka idioter. Antar att de även tillhör våldsvänster och tycker ibland för omväxlings skull det var rolig att första för hårt arbetande svenskar. Alltså samma pack som brukar kasta sten på polisen och kalla de för fascister.

    Personligen kan jag också tycka det är avla fram djur bara för deras päls skull men eftersom de bevisligen finns en efter fråga på minkpäls så varför inte. Det är ju bättre att de ger jobb och skattepengar här, en att det flytta något asiatiskt land

  6. Från Åker skriver:

    Jag har ingen dator men hört att det skrivs här och måste bara få uttrycka min ilska mot dem som släppt ut minkarna. Tack redaktionen som gjort undantag och tagit emot detta på telefon.

  7. Skillingaryds bo skriver:

    ”Vårt agerande i natt är en reaktion mot en näring som inte respekterar lag, demokrati och djuromsorg.”
    HA! Vilket skämt! Ni låter dem just nu lida till döds för att ni gjorde som ni gjorde. Borde binda upp er offentligt så kan folket få visa vad vi tycker om er som gjorde detta! Kalla er inte djurens vänner för ni visar bara ert hat mot dessa oskyldiga djur.

    Tänk om ni istället gjort protestlistor och annat mot dessa minkfarmar istället för att låta djuren lida.

  8. Djurvän skriver:

    Vad ska man säga – och de ska kalla sig djurvänner. Pyttsan, de vill bara förstöra. Ligister. Hoppas de åker dit och får betala skadorna i resten av sina liv.

  9. agne skriver:

    Hade pälsdjursnäringen varit förbjuden hade detta aldrig hänt, reflektera över att det finns syntetiska material som ersätter animaliska hudar och pälsar. Djur ska inte behöva lida för mänsklig flärd.

  10. Malena skriver:

    Jag håller helt med! Idioterna borde få betala för det resten av livet!

  11. För djurens rätt skriver:

    Rätt för djuren är att minkfarmarna följer lagen och länsstyrelsen eller vem som kontrollerar har inte funnit några fel. Förstör inte för enskilda så här. Ni som kallar er djurvänner har inte en hjärncell kvar. Stackars er. Ni måste ha tråkiga liv

  12. minkpäls skriver:

    Pälsnäringen kommer aldrig att bli förbjuden pga av att det är ett naturligt material. All syntet är plast dvs allt konstgjort mm, tar fortare kål på vår jord med föroreningar och utsläpp. Är det bättre?

  13. Sunt förnuft skriver:

    Man kan ju tycka vad man vill om pälsnäringen men det som gjordes nu ger ju bara motsatt effekt mot vad de vill uppnå. Hur dum får man vara? Ett kok stryk skulle de lymlarna ha!

  14. Minkvän skriver:

    Ok, jag tycker om minkarna och fattar inte hur man kan göra så här. Jag tycker precis som nån annan skrev att nu blir det sympatier för uppfödaren i stället. Stå på dig! alla jag känner talar om det här o alla stöttar dig

  15. Anne skriver:

    Det är självklart synd och idiotiskt att minkar blir utsläppta i frihet när de aldrig lärt sig hur de ska överleva på egen hand. MEN vem — behöver päls? Helt ärligt!? Att ha levande varelse i bur som masslaktas för att vi människor ska få något varm om halsen?! Ull är bra. Sticka en halsduk!
    Tycker inte ett dugg synd om de som drabbas av dessa utsläpp, pälsnäringen bör och ska enligt min mening avvecklas. Men det lär inte ske över en natt! Tycker inte heller om de som släppte ut dem, med tanke på att minkarna inte kan klara sig, men jag förstår och håller med deras resonemang.

  16. Ingalill - Peter skriver:

    Tycker detta är hemskt, hur dum får man vara.

    Djurvänner, nej de vill bara sabotera, hoppas detta kommer att stå dem dyrt!

  17. Anne skriver:

    Det är självklart synd och idiotiskt att minkar blir utsläppta i frihet när de aldrig lärt sig hur de ska överleva på egen hand. MEN vem — behöver päls? Helt ärligt!? Att ha levande varelse i bur som masslaktas för att vi människor ska få något varm om halsen?! Ull är bra. Sticka en halsduk!
    Tycker inte ett dugg synd om de som drabbas av dessa utsläpp, pälsnäringen bör och ska enligt min mening avvecklas. Men det lär inte ske över en natt! Tycker inte heller om de som släppte ut dem, med tanke på att minkarna inte kan klara sig, men jag förstår och håller med deras resonemang.

  18. Lovisa Håkansson skriver:

    Fruktansvärt att det finns folk bland oss med så lite innanför pannbenet som gör sådana här grymma saker mot djur!! Djur födda i fångenskap ska fortsätta vara där, dom vet inget annat!!!

  19. DL skriver:

    De stackare som väl är kvar i skogen blir nog inte mindre stressade när älgjakten drar igång nästa vecka…

  20. guy fawkes skriver:

    är det ingen mer än jag som tycker att gruppens namn är lite roligt? jag menar ”för minkarna på djurens dag”?

  21. Mikael skriver:

    Helt säkert stollar som klär sig i gröna militärjackor och har Natokängor och Palestinahalsdukar och helt klart röda byxor och ser ut som töntar hela högen och tycker dom är bra … PISSPOTTOR skulle jag vilja säga ..

  22. skillingaryds bo skriver:

    jag tycker det är så sjukt hur kan man släppa ut minkarna det gör det inte bättre för dom.. Dom lider ut i skog och natur.. dom är inga djurvänner när dom släppte ut så många minkar det är gör ju mer skada att släppa ut dom än att dom stannar hos ägaren. jag tycker att du ska kämpa på Bengt.. idioter som har släppt ut dom borde sitta i fängelse och betala skadestånd hela livet ut…

  23. Bumsebruden skriver:

    ”Vårt agerande i natt är en reaktion mot en näring som inte respekterar lag, demokrati och djuromsorg”.

    Och ni själva då..? Tycker ni att ni respekterar lag och demokrati??!
    Vad blir nästa steg i ert agerande mot medborgare som bedriver verksamheter som NI inte samtycker med? Ska ni börja bränna ner tobakshandlar där det säljs cigg till minderåriga och slå sönder skyltfönster i matbutiker som säljer alkoholdrycker till minderåriga?

    Sveriges demokrati och lagar är skapade för att följas, men det är INTE upp till någon annan än Polisen och domstolarna att bedöma när ett brott begåtts eller utdela straff för det!! Hur tror ni att vårt samhälle skulle se ut om alla tog lagen i egna händer och saboterade för alla som vi inte tycker följer lagarna?!

    Nä, tänk ett steg längre och ägna er åt lagliga åtgärder istället. Det finns mycket man som grupp KAN och FÅR göra om man vill framföra en åsikt. Vi har faktiskt – tro det eller ej – ÅSIKTSFRIHET i det här landet!!!
    Utnyttja den istället!

  24. Bumsebruden skriver:

    ”Vårt agerande i natt är en reaktion mot en näring som inte respekterar lag, demokrati och djuromsorg”.

    Och ni själva då..? Tycker ni att ni respekterar lag och demokrati??!
    Vad blir nästa steg i ert agerande mot medborgare som bedriver verksamheter som NI inte samtycker med? Ska ni börja bränna ner tobakshandlar där det säljs cigg till minderåriga och slå sönder skyltfönster i matbutiker som säljer alkoholdrycker till minderåriga?

    Sveriges demokrati och lagar är skapade för att följas, men det är INTE upp till någon annan än Polisen och domstolarna att bedöma när ett brott begåtts eller utdela straff för det!! Hur tror ni att vårt samhälle skulle se ut om alla tog lagen i egna händer och saboterade för alla som vi inte tycker följer lagarna?!

    Nä, tänk ett steg längre och ägna er åt lagliga åtgärder istället. Det finns mycket man som grupp KAN och FÅR göra om man vill framföra en åsikt. Vi har faktiskt – tro det eller ej – ÅSIKTSFRIHET i det här landet!!!
    Utnyttja den istället!

  25. JL skriver:

    Intressant att se stödet för ägaren Bengt, men om det handlar om en bransch som inte längre finns kvar om tio år (nästa gång det blir rödgrönt så försvinner den …och vem vet, den kanske försvinner även under Alliansen), så kan man ju undra om det är en björntjänst att uppmuntra till fortsatt verksamhet istället för att försöka uppmuntra till alternativa försörjningsmöjligheter. Ägna gärna en tanke åt de inspärrade djuren också, jag tycker de är varda en stor dos medlidande.

  26. eva skriver:

    vad kommer hända med minkarna de fångat in tror ni? Svaret är att de alla kommer långsamt och plågsamt kvävas ihjäl i en gaskammare för att bli päls om två månader. Det kanske hade varit värt att nämna samtidigt som Montelius orerar över att han ser nåt tiotal överkörda minkar på vägen. Jämför det med de 20000 som gasas ihjäl varje år på farmen. ni som skriver här. Att ni inte skäms!

  27. peter skriver:

    vilka nötter, tänker på djuren jaja dom tycker ju lite djur klarar sej jo det är sant men alla andra då som blir mos på vägbanan eller svälter ihjäl pga dom ej finner mat som vilda kan så djur vänner är dom defonitivt inte. bara djur misshandlare som kallar sej djurens befrielsefront för nu om inte lider djuren .

  28. Peppe skriver:

    Nej eva, vi skäms inte! Raljera du och ljug bäst du vill om hur få minkar som körts över och dött en plågsam död i frihet. Den som utför den har typen av terroraktioner gör det bevisligen inte för djurens bästa. Vill man ändra lagar är det lagliga metoder, såsom opinionsbildning mm som gäller. Terror ger motsatt effekt, vilket vilken normalbegåvad person som helst begriper. Jag personligen tycker gott att vi klarar oss utan pälsdjursuppfödning men tills dess att det blir olagligt får man opinionsbilda och påverka inom lagens ramar.

  29. Mikael skriver:

    Detta skrivs med ironi … Jl ,, vad säger du ?? ska vi ta och bränna ner lite fängelser med här i Sverige?? Enligt vissa så är det ju synd om dom som sitter i bur och sverige är ju grymma som spärrar in folk på detta vis.. bryter säkert mot någon Genevekommision.. Vi kan ju säkert hitta på något klatchigt namn till denna grupp och tro att vi får sympatier av folk..

  30. Micke skriver:

    Ni som gnäller på minknäringen och annat….. Vad har ni på er själva för kläder. Vad smetar ni in er med för krämer. Vad äter ni. Ska vi släppa alla kreatur fria så de inte behöver stå inne också, eller!!!. Ni är så patetiskt dumma så det finns inte.

  31. Birgitta Edlund skriver:

    Tänk att det finns sådana som kan tänka sej att hålla djur i bur och under vidriga förhållande. Förstår inte det. Jag trodde människan var mer intelligent än så.Uppfödning av djur för pälsens skull skall förbjudas omgående.Ni som tycker synd om Bengt och alla andra uppfödare, tänk ett steg till, om det skulle va Ni som satt i buren. Skulle Ni vilja leva så, trampa i er egen avföring ”springa” på nätgaller hela tiden, knappt plats att vända er på och för att fördriva tiden knapra lite på armar och ben. Nä, fy för uppfödning. OM man nu måste idka uppfödning för pälsens skull så bygg STORA inhägnader där dom kan springa fritt, djuren blir lyckligare, friskare och får leva ett ”normalt” liv dessutom till pälsuppfödarens glädje så blir pälsen kraftigare och glansigare, vilket borde generera i mer pengar och det tror jag inte någon uppfödare tackar nej till. Ge djuren ett MYCKET bättre liv så är det ingen som försöker ”rädda” dom heller.

  32. Anna skriver:

    Minkar klarar sig i naturen! Det visar den miljon minkar som redan finns i Sveriges fauna, och det visar forskning som säger att det krävs betydligt mer än 70 år i fångenskap för att en ras ska bli domesticerad. Vissa kommer bli överkörda, men de som blir infångade kommer dö om en månad i en gaskammare.
    ”Micke”- jag är övertygad om att de som hyser så stor sympati för minkar även ser till att inte bära djurtestat smink och inte äta animaliskt.
    ”Minkpäls”- päls är allt annat än miljövänligt. För att pälsen ska hålla sig och inte brytas ner bearbetas den med kemikalier, och minkarna ges mediciner som med avföringen kontaminerar naturen kring farmen.

  33. Anna skriver:

    Minkar klarar sig i naturen! Det visar den miljon minkar som redan finns i Sveriges fauna, och det visar forskning som säger att det krävs betydligt mer än 70 år i fångenskap för att en ras ska bli domesticerad. Vissa kommer bli överkörda, men de som blir infångade kommer dö om en månad i en gaskammare.
    ”Micke”- jag är övertygad om att de som hyser så stor sympati för minkar även ser till att inte bära djurtestat smink och inte äta animaliskt.
    ”Minkpäls”- päls är allt annat än miljövänligt. För att pälsen ska hålla sig och inte brytas ner bearbetas den med kemikalier, och minkarna ges mediciner som med avföringen kontaminerar naturen kring farmen.

  34. Adam skriver:

    Anna: Klart att minkar klarar sig i naturen. Men av dessa 10 000 som kan tänkas finnas kvar i skogen nu i vinter så kommer bara ett fåtal klara sig, kanske några hundra på sin höjd. De är uppväxta i fångenskap och inte vana vid att jaga. Instinkten för att jaga finns säkert kvar men vad hjälper det, finns inte föda för 10 000 minkar i denna trakt. Kan de vara hur skickliga som helst på att jaga.

    De som dör om en månad i gaskammare slipper i vart fall lida. Om du vet något om hur gas fungerar så märker du inte ens att du tuppar av innan du kvävs, det gäller även minken.

    Och vad skulle uppfödare tjäna på att föda upp mink som sköts dåligt? De säljs ju bara om pälsen är fin och en mink som mår dåligt får ingen fin päls.

    Jag har svårt att se syftet med minkpäls dock. Men skulle det vara mer fel att föda upp minkar för pälsens skull än kycklingar för köttets skull? Än att hålla kor för mjölkens skull? Det mesta vi människor konsumerar är ren lyx, ska vi sluta med allt? Nej, istället borde man finna bättre lösningar. Bättre djurskydd t.ex.

    Sen är det fruktansvärt naivt att tro att det skulle påverka något om vi lägger ner i Sverige. Vi står för 3% av världens tillgång på minkpäls. Och enda anledningen till att vi finns, trots höga priser, är den fina kvalitén på svensk minkpäls. Om vi lägger ner kommer inte efterfrågan försvinna. 1.4 miljoner minkar här i Sverige mår garanterat bättre än 1.4 miljoner minkar i Kina.

  35. Anna skriver:

    Minkar är revirhävdande djur och vill inte leva nära andra minkar, och de kan förflytta sig långa sträckor per dag för att få vara ifred. Samtidigt är den svenska rovdjursstammen låg i antal, och minkar varierar sin föda efter vad som finns på platsen.
    Att dö av koldioxid är inte en ögonblicklig död och den kan dessutom vara ångestfylld, visar tester på grisar.
    Minkfarmarna vill åt pälsen hos minkarna. De ger mat och medicin för att pälsen ska vara så tjock och glansig som möjligt, men hur minken mår övrigt verkar inte intressera. Det säger sig självt- ett djur som behöver stora arealer för sig självt, simvatten och ett aktivt liv trivs inte i en trång bur med flera andra minkar, på stålgaller och självklart utan simvatten och utan något att göra. Det leder till stereotypa beteenden, som att springa fram och tillbaka i buren eller att gnaga på varandras öron. Kvalitén på pälsen minkens välmående är två skilda ting.
    Jag har svårt att se framför mig hur det skulle kunna vara värre än här, men det skulle ändå inte rättfärdiga en fortsatt produktion.

  36. Frågade skriver:

    Jo visst, inte för att jag är för pälsdjursuppfödning, men att släppa ut dem i tusentals så de äter upp en liten oskylding kattunge som ligger i sin låda och sover, eller biter ihjäl höns och andra smådjur. Då kan jag inte begripa hur man anser sig vara djurvän.

  37. Jönköpings bo skriver:

    Anne skriver:
    5 oktober, 2010 kl 21:56

    Det är självklart synd och idiotiskt att minkar blir utsläppta i frihet när de aldrig lärt sig hur de ska överleva på egen hand.

    MEN vem — behöver päls? Helt ärligt!? Att ha levande varelse i bur som masslaktas för att vi människor ska få något varm om halsen?! Ull är bra. Sticka en halsduk!
    Tycker inte ett dugg synd om de som drabbas av dessa utsläpp, pälsnäringen bör och ska enligt min mening avvecklas. Men det lär inte ske över en natt! Tycker inte heller om de som släppte ut dem, med tanke på att minkarna inte kan klara sig, men jag förstår och håller med deras resonemang.

    Men tror du att det inte hade varit några problem ifall minkarna skulle överleva?
    Varenda mink som släpptes ut kommer att äta något, ifall alla skulle överleva vintern så kommer vi inte se en hare eller fåglar på ett antal år säkerligen.

    Dessutom kommer dom minkarna att få kullar med minkar, sen kommer de minkarna att få kullar med minkar.

    Det finns en anledning till att det inte finns särskilt mycket mink i det vilda och stor del av dessa kommer antagligen ifrån fångenskap någon generation.

    Tycker det är så synd att ingen förstår att ifall minkarna klarar sig så stryker resten av ekosystemet med.

    Sen kan man ju även reflektera över hur det skulle bli ifall någon skulle släppa ut fler. Och dessutom om dom gör det till våren…

Posta en kommentar

Loading Facebook Comments ...
Relaterade nyheter

Nu byter vi till nya sidor

10:11 | Framåt lunchtid måndag räknar vi med att göra en flytt till våra nya tidning som framför allt är mobilanpassad…. Läs mer

(S) vill ha avfallssamverkan

10:27 | Räkna med politisk strid ända upp i kommunfullmäktige om den framtida avfallshanteringen. – Vi är för samverkan med… Läs mer

Planerar för ny station i Värnamo

08:54 | Om den nya höghastighetsbanan Europabanan kommer passera Värnamo så är det inte säkert att det blir någon station… Läs mer

Mordmisstänkta är släppta

18:47 | De två män som varit anhållna och misstänkta för brottet mord/dråp i Kärda har släppts av jouråklagaren. Beslutet om att… Läs mer

TV: Årets företagare hyllades

15:21 | I samband med Waggerydsdagen hyllades ägarna till Styrkonstruktion Småland AB i Vaggeryd.

Tony vann på Bäckalyckan

14:06 | Det har varit tipspromenad med IOGT-NTO på Bäckalyckan i Vaggeryd.

TV: Utställning med miniatyrhästar

11:55 | I går lördag var det premiär med en riksutställning för Svenska Miniatyrhästföreningen och platsen var hos Vaggeryd-Skillingaryds Ridklubb… Läs mer

Isa vann slaget om publiken

10:41 | Linda Bengtzing utsågs till det stora affischnamnet inför Waggerydsdagen 2015. Men det var inte hon som vann slaget… Läs mer

Mordmisstänkta är 20 och 40 år

09:17 | De två män som är anhållna misstänkta för gårdagens mord i Kärda är födda på 1970-talet och 1990-talet… Läs mer

Firade 40 år sedan skolan slutade

07:03 | 59:orna i Skillingaryd har haft sin tredje skolträff och ett 30-tal av eleverna var på plats.

Brobygget över Hjortsjön inleds…

00:52 | Om man ska tro en skylt som en av våra läsare skickat är det dags att bygga bron över… Läs mer

Lisbeth utsågs till årets Vaggerydsprofil

22:51 | Lisbeth Carlsson utsågs till årets Vaggerydsprofil av  Vänskapsklubben i Vaggeryd.

Västkust mellan Morups Tånge och Stensjöstrand i Halland

21:52 | Vår natur-och kulturkrönikör Dan Damberg har besökt Västkusten.

TV: Linda – dragplåster på Waggerydsdagen

19:30 | Schlagersångerksan Linda Bengtzing var det stora dragplåstret vid Waggerydsdagen i dag. En tusenhövdad publik hade samlats Framme för… Läs mer

Många nyheter i helgen

11:51 | Den här helgen kommer vi bland annat att berätta om skolträff för 59:or, hundträff, miniatyrhästar, Waggerydsdagen plus berätta… Läs mer

50-årig man mördad i Kärda

11:38 | En man i 50-årsåldern är påträffad död i Kärda strax väster om Värnamo. Förundersökning om mord eller dråp är… Läs mer

Välkommen EVI Industries

06:03 | I dag får vi säga välkommen till vårt sjunde industriföretag som fast annonsör i vår tidning. Det är… Läs mer

Räddningstjänsten på utryckning

19:07 | Räddningstjänsten i Skillingaryd är på väg till Hotell Småland i Klevshult för ett automatiskt brandlarm. Dessbättre var det… Läs mer

40 år sedan första Waggerydsdagen

17:13 | I bland händer det att goda ideér kläcks i nödens stund. Som Waggerydsdagen som i år fyller 40… Läs mer

Fortfarande många viltolyckor i länet

16:13 | Under  veckorna 31–34 inträffade det i Jönköpings län  cirka 210 viltolyckor där eftersöksjägare från Nationella Viltolycksrådet, NVR, fått… Läs mer

Många kom till opinionsmöte

15:23 | Så mycket nytt framkom inte vid opinionsmötet i Klevshult. Men uppslutningen visar  att landsbygdsupproret för att rädda landsbygdsskolorna… Läs mer

(C)-motstånd mot Fåglabäcksatsning

13:25 | Tanken på en kommunal satsning på att uppföra sju småhus på Fåglabäcksområdet för att få fart på byggandet… Läs mer

Miljö- och bygg beviljade bygglov

12:47 | Vid augustisammanträdet har miljö- och byggnämnden tagit beslut i ett antal byggärenden.

Bedrägeriförsök i miljonklassen

09:27 | Köparen av ett företag i Vaggeryds kommun är anmäld för försök till grovt bedrägeri i miljonklassen.

Kyrkligt bidrag till Tofteryds kyrka

09:18 | Som vi tidigare berättat kommer Tofteryds kyrka att få ett nytt värmesystem. Nu är det klart att Skillingaryds… Läs mer

Det händer i helgen

09:15 | Den här helgen är det en rad aktiviteter som Waggerydsdagen, internationell fest, utställning av miniatyrhästar och allsång. Kika… Läs mer

Skickades hem från akuten med hjärnblödning

08:52 | En ung kvinna skickades hem från sjukhuset i Värnamo med medicin mot kramper. Men sjukhusets läkare hade missbedömt… Läs mer

Ledigt jobb som säljare

20:57 | Nevotex i Nässjö söker via Codeq säljare till möbelbranschen. Läs mer på vår jobbsida.

Lena Landin vann med sina lommar

20:00 | Skillingaryds Fotoklubb har i kväll presenterat årets tredje tävling i färgdia.

Fem lediga tjänster hos IKV Tools

18:33 | IKV Tools i Forsheda har inte mindre än fem lediga tjänster. Läs mer på vår jobbsida.