Nu har kommunstyrelsen behandlat den föreslagna översynen av fartgränserna i kommunens tätorter. Beslutet blev att godkänna tekniska utskottets förslag, det vill säga en övergång till 40 kilometer/timmen i tätorterna.
Men det innebär inte att utgången är given. Frågan kommer slutgiltigt att avgöras i kommunfullmäktige och det lär nog, som tekniska utskottets ordförande Per Olof Toftgård förutskickade, bli en minst sagt svårbedömd och spretig omröstning som inte kommer att följa de vanliga blockgränserna.
– Vi tog ingen debatt i kommunstyrelsen utan gick direkt på voteringen. Debatten får vänta till kommunfullmäktige, konstaterade kommunstyrelsens ordförande Allan Ragnarsson.
I kommunstyrelsen såg skiljelinjerna ut så här:
Tekniska utskottets förslag 40 km/timmen generellt med 30 vid skolor och 60 på del av Södra Parkvägen i Vaggeryd var huvudförslag.
(M) vill inte ha några förändringar utan förordar med 50 km/timmen och 30 km/timmen vid skolor.
Den linjen har (M) länge drivit och nu fick den överraskande starkt stöd.
I voteringen stöddes tekniska utskottets förslag av (S), (KD) och (MP) som fick sammanlagt sju röster medan (M)-förslaget fick sex röster och stöd av Folkpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna. Överfört till kommunfullmäktige skulle voteringen sluta 21-20 till fördel för tekniska utskottets förslag , (14 (S), fem (KD) och två (MP). Men som sagt, osvuret är nog bäst.
Endel politiker måste vara helt hjärndöda! Hur kan man lägga fram ett förslag på sänkning till 40km/h i Vaggeryd och en höjning till 60km/h genom Hok. Skulle gärna vilja ha en förklaring på hur man tänker där. Men det är väl inte så noga om en hokabo blir överkörd. Vi e la inte lika viktiga som finfolket i vaggeryd.