Då och då under sommarmånaderna händer det att en extrem, absolut värsta sortens sportbil dyker upp på gatorna i Vaggeryd. Finsmakarna ser förstås släktskapet med McLarens världsberömda sportvagnar – vi andra blir bara offer för det häftiga intrycket. Det gäller i synnerhet de som vet att bilen är byggd i ett litet garage beläget mitt i centrala Vaggeryd av ”Bröderna Bertilssons bilfabrik”.
Så här års ligger Fabriksgatan i centrala Vaggeryd försänkt i mörker. Det gäller också den gamla lagerbyggnaden på Fabriksgatan 6 som byggdes som stall, som blev magasin för en specerihandlare och som senare tjänstgjorde som möbellager. Nu har dock hästkrafter av annat slag tagit över. När vi kliver runt hörnet på magasinsbyggnaden som ligger utmed gatan möts vi på gårdsplanen av uppställda bilar och ljus som silar ut från en halvöppen garageport. Bakom dörrparet döljer sig just den läckra tvåsitsiga sportbil som vi skymtade i somras.
Om man absolut vill ha en bil men inte har råd att köpa den; vad gör man då? Jo, man bygger den själv. Det är precis vad som hänt här. Peter, Jan och Kent Bertilsson har gemensamt byggt den här bilen som i sin yttre utformning är så nära originalet, den sportvagn som McLaren-stallet använde i den amerikanska CanAm-serien för sportvagnar, att det krävs ett tränat öga för att se skillnaden mellan kopia och original.
– Den skillnad som man kan se med blotta ögat är att hjulhusen är lite mer utsvängda på originalet, berättar Kent Bertilsson.
McLaren-kopians konstruktion är ett kapitel för sig. Den tog all fritid i tre år, från 2007 till 2010, för bröderna som under arbetet inte hade tillgång till några ritningar annat än foton och enkla sprängskisser från internet när vrålåket växte fram. De kryddade sedan anrättningen med en V8-motor och en växellåda från Porsche. Det tog förstås sin tid innan alla bitar satt på rätt plats, inte minst växellådan.
– Cirka 3 000 timmar, uppskattar Jan Bertilsson den sammanlagda arbetstiden.
Då är att märka trion nu har nått medelåldern (Jan fyllde 60 i år, Kent är 58 och Peter 47) och har vanliga jobb med vanliga arbetstider. Peter är metallarbetare och Jan utbildad rörmokare medan Kent är snickare till professionen. Trots det hittar han arbetsuppgifter i projektet som passar honom.
Det hör dessutom till historien att hela släkten kan sägas ha bensin i blodet. Brödernas far Bill Bertilsson tävlade i motocross liksom farbror Seth Bertilsson.
Farfar Bertil Gustavsson följde med stort intresse vad som hände i motorvärlden och då har vi inte nämnt Bertils bror Paul som skapade Vaggeryds motocrossbana, en sandbana som förfarande används.
Dessutom växte Jan och Kent upp på Klastorp i Vaggeryd där ortens förste riktige racerförare, Sven Lindblom bodde på 1920- och 30-talen. Motorintresset satt verkligen i väggarna där.
Under alla omständigheter fick de god lön för McLaren-mödan. När lusten faller på kan de ta sig en tur i grannskapet. Men helst åker Bertilsson-trion till någon tävlingsbana där bilen kommer till sin fulla rätt.
– Med en vikt på 1 250 kilo och en motor som utvecklar 340 hästkrafter gör den lätt under fem sekunder från noll till 100, säger Peter som är ”chefskonstruktör”.
– Vi har kört den 2 500 mil sedan 2010 och den går otroligt bra, inflikar Kent.
Tilläggas kan att originalet vägde 800 kilo och var bestyckad med en V8 som gav 800 hästkrafter…
Men hur roligt det än är att köra en snabb bil som man själv har tillverkat har i all fall undertecknad känslan av att det är vägen som är mödan värd för bröderna. Det håller i alla fall Kent med om:
– Det stora nöjet är att bygga bilen, att få det hela att funka, säger han.
Härligt reportage, kul och imponerande läsning.
Tack