De nya planskilda järnvägskorsningarna i kommunen blir 2,5 miljoner dyrare än beräknat.
– Projektets ekonomiska resultat kommer inte att gå ihop. Bedömd slutkostnad pekar på –2,5 miljoner för hela projektet, står det i verksamhetsberättelsen för kommunens tekniska verksamhet. Med tanke på att järnvägsundergången vid Folkets hus i Vaggeryd kostade 8,4 miljoner mer än beräknat blir merkostnaderna betydande.
Mer kostnaderna beror på vinterbyggkostnader, grundvattensänkning, bergssprängning, förrättningskostnader, försenade byggritningar, reservkraft med större pumpkapacitet, spårarbeten, ersättning för merkostnader för trafikering med mera.
Totalt har de planskilda korsningarna under tiden 2007-2011 kostat kommunen 26,8 miljoner kronor.Trafikverket skjuter till 15 miljoner när samtliga de sju planskilda korsningarna är stängda. Idag återstår Ovdaskogsvägen i Skillingaryd och Götarpsvägen i Vaggeryd.
Vad gjorde att det blev dyrare än beräknat,inte bredden på vägen den kunde gott blivit 4 meter bredare från Vårdcentralen mot centrum i stället för att som nu svänga ner och sedan upp är det en vägmästare med teorilektioner som jobbar i Kommunen?