De 66 miljoner som satsas Båramo är bara början på utvecklingen av järnvägstrafiken. Sammanlagt satsas det åren 2015-2016 hela 266 miljoner kronor på Y:et.
Det handlar alltså om de båda mötesplatserna vid Hörle och Båramo. Dessutom blir det fjärrblockering längs hela sträckan, planskilda korsningar ska ordnas och så vidare. Kostnaderna delas mellan de nationella (170 miljoner) och regionala (63 miljoner) planerna, som båda är statliga, samt en medfinansiering för Båramo på 33 miljoner från landstinget.
I nationella planen för åren 2017-2019 finns 204 miljoner avsatta i den nationella planen för Jönköpingsbanan mellan Nässjö och Jönköping för att korta restiderna. Därefter lär elektrifiering av Y:et stå överst på dagordningen. Det tror i alla fall Berry Lilja.
– Någon gång 2022-2023 måste de dieseltåg som dag används bytas ut mot elektriska tåg med allt vad det innebär av stora miljövinster och dessutom bättre acceleration på tågen. Om vi kan köra 160 km/timmen kan restiderna Värnamo-Jönköping kortas högst betydligt. Då känns det som vi har ett robust järnvägsnät.
Då kommer man också att kunna avlasta stambanan och betjäna Båramo-terminalen med ellok.
Ett viktigt frågetecken återstår dock att räta ut och det är bansträckningen närmast Jönköping. Här finns två alternativa (järn)vägar att gå: Antingen via Tabergsdalen eller en ny sträckning vida Byarum-Tenhult som Vaggeryds kommun uttalade sig för redan för några år sedan. Då sattes prislappen till dryga 700 miljoner för en sådan sträckning. Ett tredje alternativ skulle kunna vara att gå omvägen via Nässjö.
– En åtgärdsstudie pågår kring dessa vägval och finns därmed inte med i några planer, säger Berry Lilja som nämner summan 1,5 miljarder för lösningen av denna del av järnvägsproblematiken.
För persontrafiken innebär nya och upprustade järnvägar en väldig regionförstoring med kortare restider. Som 45–50 minuter mellan Värnamo och Jönköping.
Men fler steg väntar och då talar vi summor i en helt annan storleksordning än 1,5 miljarder när Y:et binds samman med snabbtågens anhalter. Insatserna blir höga men vinsterna förmodligen ännu större.
– Ja, Götalandsbanan spelar i en helt annan division när det gäller kostnaderna. Men den kommer att betyda oerhört mycket för hela regionens utveckling. Det blir gigantiska vinster om vi är med, lika gigantiska förluster om vi inte får Götalandsbanan, säger Lilja.
– Med höghastighetsbanor mellan Göteborg och Borås och mellan Stockholm och Linköping är det oerhört viktigt att vårt län inte hamnar utanför dessa satsningar på snabbtåg. Därför är det alldeles fantastiskt att vi som är en tillverkade region äntligen lyfter oss i håret på detta sätt.
Högflygande planer som riskerar att bli en tummetott.
Restid på 45-50 minuter Jönköping-Värnamo? Säkert möjligt om man inte tänker göra uppehåll någonstans. Inte heller är det möjligt att ha några tågmöten på sträckan om den tiden skall hållas.
När JLT slopade några uppehåll mellan Vaggeryd och Jönköping hette det också att restiden skulle förkortas. Det som hände var att numer så står tågen still i Månsarp för att mötas där. Tidsvinst = 0!
Det vktiga är inte att komma fram jättesnabbt utan att man kommer fram i tid. Om tidtabellen hålls kan man planera efter den. Några minuters tidsvinst på en sträcka på 7-8 mil motiverar inte miljonsatsningar.
Däremot är en ombyggnad till eldrift mycket positiv ur flera perspektiv. Driftsekonomiska och miljömässiga.