När järnvägsövergången på Götarpsvägen i Vaggeryd stängdes innebar det att samarbetet mellan Vaggeryds kommun och trafikverket om att få bort de nio plankorsningarna mellan väg och järnväg på sträckan Vaggeryd-Skillingaryd gick i mål.
Trafikverket har sammanlagt bidragit med 15 miljoner kronor till projektet och kommunens samlade kostnad var i det senaste bokslutet närmare 27 miljoner kronor. Kostnaderna hittills under 2012 har varit 621 000 kronor.
Avvikelsen mot budgeten är 7,6 miljoner, vilket motsvarar merkostnaden för tunnelbygget vid Folkets Hus i Vaggeryd.
Vinsten är förstås att en rad trafikfällor försvinner. Av de stängda korsningarna har den vid Båramo vållat flera dödsolyckor. Men även den nu stängda korsningen på Götarpsvägen har tidigare skördat offer. Det var på 1970-talet. Efter det kom de bommar upp som nu tas bort.
– Bommarna fanns här 1980 när vi flyttade hit, berättade Börje Karlsson, numera skåning men på helgbesök i föräldrahemmet där hans mamma Anna bor. Huset invid järnvägen var fram till 1886 stationshus för Götafors.
– Hon hoppas bara att det inte blir för lugnt när biltrafiken försvinner, konstaterar Börje.
Trafiken här förbi har varit ett självklart inslag i århundraden. Den länk som nu bryts har nämligen mycket gamla anor. Här passerade under 300 år transporter på väg till Götafors järnbruk och här har tunga stridsvagnar korsat järnvägen på väg ut på skjutfältet. Här förbi färdades enligt sägnen också ett kungligt hästekipage som raserade bron över Lagan. Lyckligtvis vilade den på fördämningsfundamentet vid dammen i Lagan så tronföljden bröts inte den gången.
Så visst är det en länk med historia som nu brutits.
Börje Karlsson räknar med att det blir en betydligt stillsammare trafik vid föräldrahemmet.
Björn Haraldsson sätter stopp för en järnvägspassage.