Familj splittrad på semestern

Anna och Anders Gustafsson från Skillingaryd med barn råkade ut för en tråkig upplevelse på semestern.
– Vi har precis kommit hem från semester i Budapest. Vi skulle varit där i en vecka, men för min del blev det inte så, säger Anna Gustafsson.

Hon berättar att familjen plus en extra köpte flygbiljetter med Wizz air i mars, checkade in hemifrån ett par dagar före precis som man ska göra, och åkte till Malmö flygplats.

– När vi kom dit fick vi veta att flygbolaget hade sålt 184 biljetter, men det var bara 180 platser på planet. Enligt de anställda på flygplatsen gör nästan alla bolag så på deras reguljärflygningar under sommaren för det är så vanligt att inte alla som checkat in kommer. Allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt.
– Tydligen var vi bland de sista som checkat in så därför fick två av oss stå på standbyplats. De anställda berättade att det var ytterst ovanligt att inte alla skulle komma med. De kunde inte garantera något men trodde absolut att det skulle gå bra. Om inte gick nästa flyg dagen efter, sedan gick det ett om dagen.

Familjen fick vänta länge och när alla hade boardat planet fick man veta att en av dem inte skulle få plats.
– Vi kunde ju knappast lämna något av barnen själva och min man hade all information om vårt boende och hur vi skulle hitta dit så det fick bli jag som stannade, säger Anna.

– Det frågades aldrig om det var någon annan som frivilligt ville stanna utan det var bara givet att det skulle bli jag. Mycket konstigt att man delar på en familj. Barnen var ledsna och jag fick bara se på när planet lyfte utan mig.

Anna fick vänta länge innan personalen kom och sa att söndagens flyg också var överbokat och de inte kunde garantera en plats där heller. Hon fick några biljetter så att hon kunde äta något och efter ytterligare nästan en timme kom de tillbaka och sa att de bokat in Anna på ett flyg från Göteborg dagen efter.

– Jag fick då åka taxi till stationen och sedan tåg till Göteborg, därefter buss till hotellet på Landvetter. Där fick jag sova en natt för att sedan sitta och vänta flera timmar på flygplatsen innan jag fick flyga efter. Mitt bagage hade ju kommit med på flyget dagen innan så jag hade absolut ingenting.

När Anna kom fram till Budapest hade hon inte fått någon hjälp med transfer utan fick helt enkelt klara sig själv.
– Jag åkte buss och tunnelbana i en timme innan jag äntligen fick träffa min familj igen. 29 timmar senare än vad som var tänkt var jag framme.

Syftet med resan var att åka och hälsa på vänner.
– Vår släkt har haft kontakt med en familj i Ungern ända sedan kriget och nu hade vi 70-årsjubileum. Tyvärr hade en av dem precis dött och vi kunde inte vara med på begravningen men skulle träffas nu. En del av familjen där skulle åka på semester så enda tillfället att träffa dem på var första kvällen. Det gick ju inte nu eftersom jag inte kom fram i tid. Mycket tråkigt, noterar Anna

Anna och hennes familj hade ingen aning om att flygbolagen gör så här och att de får göra så.

– Vi skulle därför vilja varna andra för att råka ut för samma sak. Man ska helt klart checka in så fort som möjligt hemifrån – man kan göra det från tre veckor innan så att man inte hamnar utan plats.

– Sedan tycker jag det är mycket märkligt att man delar på en familj. Det här förstörde ju inte bara början på min semester utan faktiskt för hela familjen. De kunde ju inte heller slappna av när de inte visste när jag skulle komma dit.

Familjen ska skicka in klagomål till flygbolaget och ska tydligen få lite ekonomisk kompensation.

– Men pengar är ju faktiskt inte allt. Jag hade mycket hellre fått åka med min familj och kunnat träffa våra vänner. Som tur är blev resten av resan kanon och vi kunde träffa en del av våra andra vänner, säger Anna.

Efter kontakt med flygbolaget har vi fått följande svar:
– Vi kan jag bekräfta att Wizz Air, i enlighet med vad som är praxis inom flygbranschen och i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning, möjliggör mycket liten överbokning på de mest populära linjer. Då kan man göra det möjligt för fler passagerare att resa än vad som skulle vara fallet om det skulle vara tomma platser. I den osannolika händelsen att alla passagerare dyker upp, erbjuder vi de drabbade att resa senare. De ersätts enligt lagstiftningen för passagerares rättigheter.

150720-gustafsson-resa-budapest

Anders och Anna på plats i Budapest och även barnen var med.

Läs mer om:
11 kommentarer
  1. Mats Oskarsson skriver:

    Det enklaste sättet att undgå sådana här problem är att inte boka biljetter med dessa sk Lågprisbolag. Wizzair, Ryanair och Norwegian skiter fullständigt i dig som kund. Hade ni åkt med ett bolag typ SAS, Lufthansa eller KLM hade problem lösts på ett helt annat sätt.
    Betänk dessutom att dessa bolag behandlar sin personal på samma sätt som kunderna, så borde ingen åka med dem, då detta i förlängningen påverkar säkerheten i bolaget.
    Vill du veta vilka rättigheter du har som flygresenär, gå in på konsumentverket.se
    Lycka sedan till med att få Wizzair att följa dessa regler.

  2. Anna skriver:

    Enligt personalen på flygplatsen så gör nästan alla bolag så här på deras reguljärflygningar. De nämnde särskilt SAS. Har varit i kontakt med Hallå konsument som bekräftat att det är så. Har fått veta vilka rättigheter jag har och de kommer hjälpa till om det skulle bli några problem. Har flugit massor av gånger med Wizzair och har aldrig varit med om några problem innan. Tror tyvärr att det kan bli fel ibland oavsett bolag.

  3. Mats Oskarsson skriver:

    Hej Anna,
    Hade du åkt med SAS eller något annat etablerat bolag hade du varit med din familj ett par timmar efter dem.
    Helt riktigt, de flesta bolag överbokar, men skillnaden kommer om du är den som inte får plats.
    På SAS frågar vi AlLLTID om någon frivilligt väntar, mot en ersättning. Den ersättningen är alltid större än det du betalat för biljetten. Du får anvisat hotell, mat och ersättning för annat om du inte skulle komma med, och väntan är längre än de timmar som lagstiftningen anger.
    SAS och andra bolag har avtal med många flygbolag för att få dig fram så fort som möjligt. Det är stor skillnad!
    Så länge allt går enligt plan, finns ingen skillnad mellan lågpris och de etablerade bolagen.
    Men, hur ofta är det en irregularitet på tex Wizzair? Betydligt oftare än på de etablerade bolagen!
    Det som är beskrivet i artikeln ovan, är det korrekt? Då har Wizzair väsentligt åsidosatt det de är lagstadgat skyldiga att upplysa om, och lagstadgat obligerade att försörja dig som passagerare med. Eller är artikeln en skröna? Då kan vi sluta diskussionen här…

  4. Mats Oskarsson skriver:

    Anna, nästa fråga:
    Vilka överväganden gjorde ni som familj, innan ni bokade med Wizzair? Vilket var viktigast:
    Billiga biljetter?
    Flygsäkerhet?
    Annat?
    Dricker du hellre Rättvise märkt kaffe än annat?
    När du gör inköp till hushållet, har du någon fundering på produktens ursprung?

    För mig som anställd i braschen, vore det intressant att veta. Kanske inte säkerheten är så viktig som billiga biljetter….

  5. Robert Munkstierna skriver:

    Mycket tråkig läsning Anna! Men jag medhåller Mats till 100%. Ett sådant föerhavande skulle aldrig tex SAS eller Lufthansa med flera sysselsätta sig med. Wizzair är likt Ryanair ett renodlat lågprisbolag där lockpriser är den viktigaste försäljningstaktiken. Därefter bryr de sig inte ett skvatt. Varken om dig/oss som resenärer eller sina anställda som under press och dåliga avtal utför ett säkerhetsarbete som vi som resenärer tar för givet ska bara ske.
    Om man väljer att betala en liten slant extra för flygbiljetten hos tex SAS får man oftast väskor, bokad sittplats, kaffe, mat och hjälp utfall något går galet inbakat i priset. Hade detta varit SAS så skulle jag sett scenariot att du hade stått med 600 €uro i handen för att avstå din plats som överbokad och en flygning ofta i affärsklass via till exempel Frankfurt och varit med familjen ytterst få timmar senare. Jag väljer oftast SAS för mina flygningar och har aldrig varit missnöjd, och då har jag flugit ett par varv runt jorden. Till och med i cockpit för att sista planet en fredagskväll var överbokat trots att de garanterat mig plats.

    Lycka till med wizzair och stå på dig! Ta den hjälp som erbjuds och glöm inte dina rättigheter via Konsumentverket och eu. Berätta gärna hur det går.
    Men till nästa gång ta en SAS-kärra från Köpenhamn för en slant extra!

    Robban

  6. Gerd skriver:

    Har själv flugit med många olika flygbolag och väldigt många gånger med Wizzair. Det har alltid fungerat. Numera får man själv bestämma vilka platser man vill ha i planet. Jag tror inte Anna är ute efter att hänga ut just Wizzair, utan vill bara varna andra för att de inte ska behöva hamna i samma situation.

  7. Anna skriver:

    Jag var inte ute efter en diskussion och inte heller att hänga ut något flygbolag. Syftet med artikeln, som givetvis inte är en skröna var att varna andra för att råka ut för samma sak, oavsett vilket bolag de åker med. Som sagt är det nästan alla bolag som överbokar sina plan. Personalen var väldigt snabba med att informera om mina rättigheter, hjälpte mig givetvis med alla bokningar (dock inte den i Budapest ) och jag fick ersättning för mat redan på flygplatsen. De som ”valde” att just jag inte skulle komma och inte frågade om det fanns någon frivillig var inte Wizzair personal utan anställda av Aviator. De jobbar ju även för Sas och andra bolag och hade antagligen gjort likadant om det hade varit någon annan vi flög med. Jag har redan varit i kontakt med Wizzair och har redan blivit lovad ekonomisk kompensation.
    Självklart vet jag att det är ett lågprisbolag vi har bokat, jag har flugit med andra bolag också och vet att det är skillnad. Vår tanke när vi bokade var att vi ville hälsa på våra vänner. Tyvärr har det varit både dödsfall och sjukdom där så ville verkligen åka. Eftersom vi var sex stycken spelade givetvis priset in. Med de priser som tex sas har hade det tyvärr inte varit möjligt för oss att åka den här gången och inte heller så ofta som vi gör. (Det här var sextonde gången för mig) För en barnfamilj är det nog ganska ofta så. Oavsett vilka värderingar, mål eller hur gärna man vill handla rättvisemärkt, krav eller ekologiskt så spelar tyvärr plånboken in ändå. För oss var våra vänner viktigast, det får man tycka vad man vill om våra prioriteringar. Som sagt var inte vårt syfte att få en massa uppmärksamhet eller för den delen hänga ut ett bolag, vi ville bara varna andra för att råka ut för samma sak och det oavsett bolag.

  8. Med liten plånbok skriver:

    Alla har inte stor plånbok, Mats. Jag har åkt med SAS 3-4 ggr o med Ryanair kring 15. Visst får man mer för pengarna med SAS men det är fri företagsamhet på marknaden som ju ditt parti (M) är stark förespråkare för Mats. Ryanair har funkat bra, alla har inte råd med första klass och andra eller tredje duger åt oss lågavlönade

  9. Mats Oskarsson skriver:

    Hej,
    Naturligtvis måste man välja efter sin plånbok, i artikeln låter det dock som om de resande trott att de köpt en ”vanlig” flygbiljett. Det var anledningen till att jag ville ge en annan bild.
    Att jämföra de traditionella bolagens biljetter med lågprisbolagens är att jämföra äpplen med päron.
    -Det är inte samma sak. Du är utlämnad. Anna skriver att Aviator var de som fanns på flygplatsen, ja för Wizzair vill inte synas.
    Aviator används av många bolag och behandlar passagerarna efter de instruktioner som finns i avtalet med varje enskilt bolag. SAS använder inte Aviator någonstans.
    I Europa använder vi antingen egen personal från SGS(SAS ground Services) eller Swizzport.
    Naturligtvis väljer man själv, att åka eller inte åka, men är det ok med de villkor som lågprisbolagen ger sina anställda?
    Eller borde vi bojkotta dem?
    Är det ok med barnarbete, om det är det enda som får tröjan så billig, så att jag har råd med den?
    Diskussionen är naturligtvis större än om någon blir kvar på flygplatsen när flyget går.
    -Min politiska övertygelse går helt i tråd med detta, fri konkurrens, men naturligtvis med samma regelverk att förhålla sig till.
    Exempelvis anställer Norwegian sin personal till B787 via bemanningsföretag baserade i Singapore, de har bas i Bangkok och arbetar för Norwegian som har sitt säte på Irland. De flyger ut från Skandinavien. De anställda bor i många fall i sitt hemland, tex Sverige, Norge och Danmark. Ingen betalar skatt eller sociala avgifter här, det är ju själva syftet med det hela.
    Hur konkurrerar man med det, när du är ett Skandinaviskt företag?
    Men, Med Liten Plånbok, tycker du att det är ok att stödja dessa ruffelföretag, så fortsätt med det.
    -Innan du bokar nästa biljett, fråga dig vad som händer med flygsäkerheten när Kapten ombord riskerar att få sparken om han inte flyger, trots att han vet att han inte borde pga av någon omständighet.Jag skulle aldrig sätta min fot på ett Ryanairplan, men vad vet jag?
    Jag har ju bara 28 år som pilot.

  10. Anna skriver:

    Själv är jag förskollärare sen 20 år. Är helt övertygad om att de barn jag lämnar över till skolan är bättre på matte än flygbolagen. 184 är mer än 180, kommer alltid bli. Det var det som var vårt problem.Alla får inte plats då oavsett bolag. Vill man diskutera arbetsvillkor eller livets orättvisor kan man göra det i all oändlighet. Det var inte mitt syfte. Jag ville bara åka på semester med min familj och hälsa på goda vänner. Vårt problem var att vi skulle checkat in tidigare så att vi inte hade blivit utan plats. Med artikeln hoppas jag att alla andra som, oavsett bolag, ska ut och åka checkar in tidigare så att de slipper bli kvar när planet lyfter.

  11. Mats Oskarsson skriver:

    Hej Anna,
    Jag ber om ursäkt för att jag trampade in i er artikel, men faktum är att det är nödvändigt så länge 184 är fler än 180.
    Du och din familj åker gärna med det bolag som inte kan räkna, jag kan förstå det, och jag ska inte göra mig till någon som är bättre än andta i detta sammanhang. Vi är ganska lika inför ekonomiska beslut.
    Egentligen är det ganska lätt: Du får det du betalar för!
    Man ska bara veta vad det är som köper som konsument hos lågprisbolagen inom flyget. Precis som i alla andra branscher säljer bolagen något som inte är vad du tror du det är.Det finns inget trolleri.
    Om Wizzair varit seriösa, hade du haft din ersättning i handen innan du frågat efter den. Det är vad lagen säger.
    Återigen, fråga dig vem det är du sätter dina barn i händerna på. Jag skulle inte heller sätta min familj på ett flygplan som flygs av Wizzair. Jag vet vilken nivå de sätter på deras piloter.
    Om du förstod skillnaden i utbildningsnivå, erfarenhet och tryck från bolaget, så inser man snart att livet är ganska kärt.
    Återigen, jag är ledsen för att du hamnade i skottkluggen för något som är mycket större än den situation du hamnade i. Den är dock typisk för det tillfälle när gemene man kan börja fundera på hur samhället fungerar.

Posta en kommentar

Loading Facebook Comments ...
Relaterade nyheter

Nu byter vi till nya sidor

10:11 | Framåt lunchtid måndag räknar vi med att göra en flytt till våra nya tidning som framför allt är mobilanpassad…. Läs mer

(S) vill ha avfallssamverkan

10:27 | Räkna med politisk strid ända upp i kommunfullmäktige om den framtida avfallshanteringen. – Vi är för samverkan med… Läs mer

Planerar för ny station i Värnamo

08:54 | Om den nya höghastighetsbanan Europabanan kommer passera Värnamo så är det inte säkert att det blir någon station… Läs mer

Mordmisstänkta är släppta

18:47 | De två män som varit anhållna och misstänkta för brottet mord/dråp i Kärda har släppts av jouråklagaren. Beslutet om att… Läs mer

TV: Årets företagare hyllades

15:21 | I samband med Waggerydsdagen hyllades ägarna till Styrkonstruktion Småland AB i Vaggeryd.

Tony vann på Bäckalyckan

14:06 | Det har varit tipspromenad med IOGT-NTO på Bäckalyckan i Vaggeryd.

TV: Utställning med miniatyrhästar

11:55 | I går lördag var det premiär med en riksutställning för Svenska Miniatyrhästföreningen och platsen var hos Vaggeryd-Skillingaryds Ridklubb… Läs mer

Isa vann slaget om publiken

10:41 | Linda Bengtzing utsågs till det stora affischnamnet inför Waggerydsdagen 2015. Men det var inte hon som vann slaget… Läs mer

Mordmisstänkta är 20 och 40 år

09:17 | De två män som är anhållna misstänkta för gårdagens mord i Kärda är födda på 1970-talet och 1990-talet… Läs mer

Firade 40 år sedan skolan slutade

07:03 | 59:orna i Skillingaryd har haft sin tredje skolträff och ett 30-tal av eleverna var på plats.

Brobygget över Hjortsjön inleds…

00:52 | Om man ska tro en skylt som en av våra läsare skickat är det dags att bygga bron över… Läs mer

Lisbeth utsågs till årets Vaggerydsprofil

22:51 | Lisbeth Carlsson utsågs till årets Vaggerydsprofil av  Vänskapsklubben i Vaggeryd.

Västkust mellan Morups Tånge och Stensjöstrand i Halland

21:52 | Vår natur-och kulturkrönikör Dan Damberg har besökt Västkusten.

TV: Linda – dragplåster på Waggerydsdagen

19:30 | Schlagersångerksan Linda Bengtzing var det stora dragplåstret vid Waggerydsdagen i dag. En tusenhövdad publik hade samlats Framme för… Läs mer

Många nyheter i helgen

11:51 | Den här helgen kommer vi bland annat att berätta om skolträff för 59:or, hundträff, miniatyrhästar, Waggerydsdagen plus berätta… Läs mer

50-årig man mördad i Kärda

11:38 | En man i 50-årsåldern är påträffad död i Kärda strax väster om Värnamo. Förundersökning om mord eller dråp är… Läs mer

Välkommen EVI Industries

06:03 | I dag får vi säga välkommen till vårt sjunde industriföretag som fast annonsör i vår tidning. Det är… Läs mer

Räddningstjänsten på utryckning

19:07 | Räddningstjänsten i Skillingaryd är på väg till Hotell Småland i Klevshult för ett automatiskt brandlarm. Dessbättre var det… Läs mer

40 år sedan första Waggerydsdagen

17:13 | I bland händer det att goda ideér kläcks i nödens stund. Som Waggerydsdagen som i år fyller 40… Läs mer

Fortfarande många viltolyckor i länet

16:13 | Under  veckorna 31–34 inträffade det i Jönköpings län  cirka 210 viltolyckor där eftersöksjägare från Nationella Viltolycksrådet, NVR, fått… Läs mer

Många kom till opinionsmöte

15:23 | Så mycket nytt framkom inte vid opinionsmötet i Klevshult. Men uppslutningen visar  att landsbygdsupproret för att rädda landsbygdsskolorna… Läs mer

(C)-motstånd mot Fåglabäcksatsning

13:25 | Tanken på en kommunal satsning på att uppföra sju småhus på Fåglabäcksområdet för att få fart på byggandet… Läs mer

Miljö- och bygg beviljade bygglov

12:47 | Vid augustisammanträdet har miljö- och byggnämnden tagit beslut i ett antal byggärenden.

Bedrägeriförsök i miljonklassen

09:27 | Köparen av ett företag i Vaggeryds kommun är anmäld för försök till grovt bedrägeri i miljonklassen.

Kyrkligt bidrag till Tofteryds kyrka

09:18 | Som vi tidigare berättat kommer Tofteryds kyrka att få ett nytt värmesystem. Nu är det klart att Skillingaryds… Läs mer

Det händer i helgen

09:15 | Den här helgen är det en rad aktiviteter som Waggerydsdagen, internationell fest, utställning av miniatyrhästar och allsång. Kika… Läs mer

Skickades hem från akuten med hjärnblödning

08:52 | En ung kvinna skickades hem från sjukhuset i Värnamo med medicin mot kramper. Men sjukhusets läkare hade missbedömt… Läs mer

Ledigt jobb som säljare

20:57 | Nevotex i Nässjö söker via Codeq säljare till möbelbranschen. Läs mer på vår jobbsida.

Lena Landin vann med sina lommar

20:00 | Skillingaryds Fotoklubb har i kväll presenterat årets tredje tävling i färgdia.

Fem lediga tjänster hos IKV Tools

18:33 | IKV Tools i Forsheda har inte mindre än fem lediga tjänster. Läs mer på vår jobbsida.