Antalet dödade i järnvägstrafiken minskade år 2011 medan antalet dödade i vägtrafiken ökade.
Enligt preliminära uppgifter inkomna till Trafikverket och Transportstyrelsen bedöms 78 personer ha omkommit i järnvägsolyckor under 2011. Det är en minskning jämfört med år 2010 och nivån är nu densamma som före 2009.
I vägtrafiken har enligt preliminära beräkningar 314 personer omkommit under 2011. Det är en ökning jämfört med 2010, men 2011 är trots detta det år som haft näst lägst antal dödsfall sedan 40-talet.
I Jönköpings län var det en ökning från nio till elva.
Det är mycket säkert att åka tåg – ingen person omkom som passagerare under 2011. Däremot omkommer flera utanför tågen, dels i plankorsningar, dels påkörningar av personer som befinner sig på spåren. En stor del av dessa är självmord (suicid). Under året dödades två personer i samband med spårarbeten. Totalt omkom 78 personer preliminärt 2011.
– Järnvägssäkerheten behöver utvecklas. Vi har därför börjat arbeta med samma systematik inom järnvägssystemet som vi gör på vägsidan. Dels behöver vi fortsätta arbetet med att få färre plankorsningsolyckor, dels ska vi starta ett suicidpreventionsprogram gemensamt för bana och väg. Det finns effektiva metoder att förebygga självmord, och dessa måste vi börja tillämpa i större skala. Jag är också oroad över arbetsmiljön för dem som jobbar på både bana och väg. Jag vill dock påpeka att det fortfarande är mycket säkert att åka tåg, säkrare än de flesta andra sätt att resa, säger generaldirektör Gunnar Malm vid Trafikverket.
Trots att 314 personer omkom i den svenska vägtrafiken år 2011 är det den näst lägsta nivån på 40 år. År 2009 omkom 358* personer och 2010 omkom 266 personer.
– Sveriges arbete inom vägtrafiksäkerhet har varit oerhört framgångsrikt och är idag ett föredöme för andra länder. Även om det skett en ökning av dödade i vägtrafiken i år jämfört med i fjol är den långsiktiga trenden att dödsolyckorna minskar. Det är ett långt och systematiskt arbete av många aktörer som leder framåt, säger Gunnar Malm.
En bidragande faktor till förbättringen av trafiksäkerheten under senare år på väg är minskade hastigheter. Andelen överträdelser över 5 km/h fortsätter att minska under barmarksperioden. Kommunernas arbete med att förbättra trafikmiljön i tätorterna och den positiva utvecklingen av fordonssäkerheten har gett goda resultat.
Under 2011 omkom 38 personer på de mötesfria vägarna och mer än 200 omkom på vägar med mötande trafik. Det ger en risk för ett dödsfall som är fyra gånger större på vägar som inte är mötesfria i förhållande till trafikmängden.
Enligt preliminära uppgifter nådde bilbältesanvändningen och cykelhjälmsanvändningen under år 2011 de högsta nivåerna sedan mätningarna inleddes. Bland personbilsförare använde 97 (96) procent bälte. Cykelhjälmsanvändningen ökade med hela 5 procentenheter från 27 procent till 32.
Antalet omkomna i fotgängarolyckor har ökat kraftigt – från 31 i fjol till 54 i år. Det har varit en ökning både inom och utanför tättbebyggt område. Åtta fotgängare har förolyckats på övergångställen. Hastighetsbegränsningen har i dessa fall varit 50 km/h. Ett övergångställe var hastighetssäkrat.
Åtta dödsfall har inträffat i samband med backning. I samtliga backningsolyckor har den förolyckade fotgängaren varit 80 år eller äldre. De backande fordonen har varit nyttotransporter exempelvis varutransporter eller sopbilar.
Åtta förare av så kallade fyrhjulingar omkom i vägtrafiken under året. I de flesta fall har fordonet använts på ett sätt som strider mot reglerna. I flera fall har de körts mer än de 20 km/h som är högsta tillåtna hastighet när de används på väg (gäller om de är registrerade som terrängfordon). Alkoholpåverkan förekommer i mycket högre grad än bland övriga förare i vägtrafiken. Det kan också noteras att föraren oftast inte använt hjälm, något som i en del fall inte är obligatoriskt men sannolikt skulle ha skyddat den åkande från att omkomma. Under 2011 såldes fler fyrhjulingar än tvåhjuliga mc.
Av de fordon som förekommit i dödsolyckor och sladdat på halt väglag finns bilar med både dubbdäck (12) – och dubbfria (6). Även ett par fall med sommardäck har framkommit i analysen. Endast en av olyckorna har skett med en bil försedd med anstisladdsystem, trots att mer än hälften av all trafik nu sker med sådana bilar.
Trafiken i Sverige ökar. Under årets 11 första månader har trafikutvecklingen, jämfört med motsvarande tid 2010, varit:
Järnväg persontrafik (tågkm) +4,9 %
Järnväg godstrafik (tågkm) +1,2 %
Väg personbilar (trafikarb) +1,1 %
Väg lastbilar (trafikarb) +2,5 %
Totalt +1,3 %
Flygtrafik inrikes (passagerare) +14 %
Flygtrafik utrikes (passagerare) +13 %
Trafikdödade efter län
Januari – december åren 2005 – 2011 (2011 års uppgifter är preliminära)
Klicka på bilden för en större bild
*Från och med år 2010 exklusive medveten handling (självmord och mord). För 2011 har dessa inte kunnat exkluderas på länsnivå.
Trafikverket har i samverkan med Transportstyrelsen tagit fram olycksuppgifterna. Från och med nästa år kommer Transportstyrelsen att redovisa månadsutvecklingen på sin hemsida.
*) Från och med 2010 särredovisar Sverige i enlighet med internationell standard s.k. medveten handling (självmord och mord) i den officiella vägtrafikskadestatistiken. Under 2011 beräknas cirka 20 dödsfall ha inträffat genom medveten handling.