På torsdagseftermiddagen trängdes folkpartister i olika politiska positioner på Krösatåget mellan Halmstad och Nässjö. Budskapet var att hela den klassiska sträckan ska leva – inte enbart Värnamo-Nässjö.
– Det är viktigt att man inte sätter en stoppbom i Värnamo, säger Bengt Eliasson som är gruppledare för Folkpartiet i region Halland och förstanamn på riksdagslistan.
Som vi tidigare berättat satsas nu långt över 300 miljoner på sträckan Vaggeryd-Värnamo. Men det finns inga beslut om fortsatt satsning åt sydväst.
– Det är en av de mest eftersatt delarna i det svenska järnvägsnätet, menar Bengt Eliasson.
Riksdagsledamoten för (FP) Emma Carlsson Löfdahl fanns med på resan kunde bara nicka instämmande och pekade på en omskakande upplevelse efter avgång från Halmstad:
– Det var till exempel omöjligt att göra anteckningar under färden, så mycket skakade tåget, berättade hon.
För Hallands del ser Bengt Eliasson stora vinster med en upprustning, med goda effekter för hela sträckan: Det handlar om en fungerande persontrafik och utvecklad godstrafik, ökad turtäthet, fler mötesplatser med mera.
– Bussarna som idag går parallellt med spåret skulle istället få matarfunktion till stationerna, säger han.
Landstings- och regionpolitikern Esse Petersson framhåller det är viktigt även för vår region att järnvägen utvecklas genom att det skapas möjlighet att nå Halmstads hamn med godstransporter från Torsvik och Båramo kombiterminal.
– Men vi vill också trycka på så att banan mellan Värnamo och Jönköping elektrifieras i första hand så fort som möjligt och sedan resterande del till Halmstad. Om det dröjer finns det risk att elektrifieringen halkar ur planerna, säger han.
– Fortsatt satsning på järnvägen skulle betyda mycket och göra det möjligt att inte tvinga flyta till staden. I framtiden har vi ju också Europabanan som kommer att kräva ett nätverk av förbindelser till stationerna som stöd.