En revolution är på gång inom läromedelsbranschen. Och den utvecklas i Vaggeryd.
Just nu tas vad som mycket väl kan var framtidens digitala läromedel fram på Skänkelund av företaget Mikael Wahss Interaktiv AB. Från och med i dag presenteras företaget och den nya studietekniken på sajten digilär.se.
I 150 år har läroboken varit grunden i utbildningen. Nu är den positionen på väg att rubbas. Den utvecklingen lär ge läroboksförlagen en och annan sömnlös natt.
Bakom nytänkadet ligger i det här fallet ett samverkande team där Mikael Wahss och hans firma svarar för den digitala delen. Arbetet med faktadelen av letts av en arbetsgrupp med Stellan Wigh som projektledare. Stellan och Mikael har dessutom blivit kompanjoner i det nya företaget Wigh & Wahss digitala läromedel AB, som de bildat för att ytterligare renodla sitt koncept för digitala läromedel.
Gruppen bakom denna digitala omvandling har tidigare producerat Historiebiblioteket, ett visserligen digitalt men ändå tämligen konventionellt hjälpmedel till fördjupning tillsammans med läroboken.
Nästa steg har blivit en total och renodlad digitalisering av hela studieprocessen i historia 1 på gymnasiet under rubriken På väg. Boken är borta och har ersattas av datorn.
Den här studieprocessen introducerades inför läsåret 2011-2012 och har verkligen fått en flygande start.
– Under introduktionsåret har vi sålt 7 000 konton där den totala marknaden är cirka 100 000. Där är vi ensamma om digitala produkter, säger Mikael Wahss.
– Det innebär att vi har en tredjedel av försäljningen till gymnasiet redan under det här lanseringsåret. Själv hade jag hoppats på maximalt 3 000 till 4 000 konton.
Mikael Wahss menar att siffran ska ses mot bakgrund av att lärarna är mycket skeptiska till att överge ett sedan generationer väl inarbetat inlärningssystem.
– Det handlar helt enkelt om ett nytt sätt att tänka. Trots det har mottagandet varit otroligt bra. Det har inte handlat om några enstaka provklasser som man kanske kunde förmoda. Istället har många tagit till sig det här rakt av.
Studierna i Historia 1 i På väg-tappning sker på tre olika nivåer: Först en enklare med lite text och bildberättelser. Sedan kommer textdelen där orden kompletteras med bilder, ljud och kartor samt instuderingsfrågor. I det tredje steget handlar det om text och fördjupning samt än fler instuderingsfrågor.
Det innebär dock inte att lektionerna är lärarlösa. Hela inlärningsprocessen hos eleverna kan övervakas av läraren som också kan kontrollera de uppgifter som ska fyllas i.
Mikael Wahss berättar att en hel del krut har satsats på att utveckla en karta över Europa år 1769, byggd kring resor till olika destinationer och med fakta om var och en av dessa destinationer. Denna har blivit ett imponerade digitalt konststycke.
Den fortsatta vägen in i den närmaste framtiden är redan utstakad.
– Det som nu är på gång under 2012 är samhällskunskap och historia 2 samt en anpassning till läsplattor, berättar Mikael Wahss.