Gunnel Johansson från Skillingaryd utnyttjade möjligheten att ställa frågor till de makthavande vid måndagens kommunfullmäktigesammanträde.
Så här formulerade hon sina fyra frågor:
1) Var finns det övergripande upphandlingen för renoveringen av Skillingehus personalutrymme med nya kontor till visa tjänstemän samt datalokalerna? Ändring av lokalerna, ska det inte prövas av miljö- och bygg? Varför inte i så fall?
2) Efterlyser en fullständig ekonomisk kalkyl, begriplig för oss vanliga kommuninvånare och tillika politiker när det gäller del av Båramo-området som PGF ska arrendera. Både reella kostnader och intäkter ska finnas och att det görs innan arbetet påbörjas innan avtal skrivs.
3) Om avtalet hävs på grund ändrad eller ny inriktning (typ mellanlagring av sopor) Vad händer?
Så vitt vi vet är det containerhantering som skulle gälla från början? Vad säger det första kontraktet?
Nu är det lagring av träflis och plastbalade sopor från Italien som verkar gälla. Ska kommunen stå för eventuella byggnader som kan behövas, typ tak över vissa sopor och lakvattendammar. Innan man börjar med åtgärder måste sådan utredas tycker undertecknad.
Kommer det att finns tydliga protokoll på dessa beslut denna mandatperiod?
4. Båramo skyltfönstret mot omvärlden, blir det bara en tidningsanka eller en sopstation?
Gunnel Johansson
Kommunalrådet Berry Liilja (S) svarade så här :
1) Ingen prövning krävs eftersom det inte är någon ny användning av lokaler. Fastighetsenheten ansvar tillsammans med stadsarkitekten. Det finns ingen oklarhet.
2) PGF:s arrende är vad vi pratar om. Terminalen är kommunens och det är kommunen som gör investeringar. Avtal skrev 08-09 om vad som skulle gälla och har också redovisats tidigare. Ett förtydligande är på gång i kommunstyrelsen i augusti. Förhoppningsvis blir det lättare att förstå men egentligen inget nytt, ingånget avtal gäller.
3) Varför skulle hävas? Från entreprenören sida, då får vi upphandla ny. Någon anledning till kommun skulle häva avtalet kan jag inte se. Däremot har kommun rådighet över vad som händer på terminalen. Vad gäller mellanlagring av bränsle från Italien är det ännu ingen fråga för andra instanser än för miljö-och bygg och därefter länsstyrelsen. Att använda terminalen för mellanlagring och torrhamn inget som hindrar. Prövningen får göras av miljö och bygg och länsstyrelsen.Vi får se om det blir av, de tär viktigt att det görs på ett konsekvent och riktigt sätt. Om investeringar skulle krävas är inte reglerat i avtalet.
4) Båramo-terminalen är kanske det område som har skrivits mest om i såväl nationell som internationell press. Från skyltfönsterperspektivet har det fått enormt genomslag. Vid den sista rakningen av Intelligent Logiskt säger man: Tack vare den här investeringen och Experts etablering har Jönköpingsnoden rankats som det tredje hetsate logisktikområdet i Sverige. När det gäller kapacitetsutredning som överlämnats till näringsdepartementet talar man om investeringar i Jönköpingsnoden som elektrifiering samt fjärrblockering. I så fall den största investering som gjorts sedan E4. Ett skyltfönster är det, om man tycker bra eller dåligt är upp till var och en. Men omskrivet är det.