Invånarna ger fortsatt höga betyg till vården i Region Jönköpings län, visar den nationella undersökningen Vårdbarometern 2014. Här har man högre förtroende för vården och är mer nöjd med tillgången till vård än någon annanstans i landet.
De senaste årens goda och stabila resultat håller alltså i sig.
– Vårdbarometern vänder sig till alla invånare i länet och används av alla landsting och regioner, vilket gör den till en bra måttstock på hur invånare uppfattar vårdens kvalitet säger regiondirektör Agneta Jansmyr.
73 procent av invånarna har mycket stort eller ganska stort förtroende för hälso- och sjukvården. Ett bättre resultat än i tidigare mätningar och den högsta andelen i landet. Förtroendet för vårdcentralerna är också högre än någon annanstans i Sverige och har ökat jämfört med 2013.
– Det är positivt, eftersom primärvården är basen för regionens hälso- och sjukvård. Det visar att vårdcentralerna är bra på att utveckla verksamheten och möta patienternas behov, säger Agneta Jansmyr.
Förtroendet för sjukhusen är fortfarande större, men skillnaderna minskar. De vanligaste orsakerna till bristande förtroende är enligt länsborna dålig kompetens hos läkare på vårdcentralerna och felaktiga behandlingar på sjukhus.
– Det här är ett gott betyg till alla som arbetar inom regionens hälso- och sjukvård. Invånarnas syn på vården är naturligtvis väldigt viktig, så resultatet är väldigt glädjande, säger regionstyrelsens ordförande Håkan Jansson (M).
Länsborna är också mer nöjda med utbudet av vård än övriga svenskar. 86 procent anser sig ha tillgång till den vård de behöver, vilket är fler än i 2013 års mätning. Väntetiderna till vårdcentraler och sjukhus anses också vara rimliga i större utsträckning i Jönköpings län än i resten av landet. Samtidigt är kortare väntetider den förbättringsåtgärd som efterfrågas mest av länsborna.
I Vårdbarometern ställs också frågor om finansiering och prioriteringar inom hälso- och sjukvården. 85 procent är positiva till att man koncentrerar vissa operationer och behandlingar till enskilda sjukhus för att förbättra kvaliteten, även om det innebär att man som patient får resa längre. Det är en högre andel än riksgenomsnittet, men något färre jämfört med föregående års mätning.
Det finns fortsatt ett stort stöd för att vårdpersonalen pratar kost, motion, tobak, alkohol och andra levnadsvanor med patienterna i samband med vårdbesök. 85 procent av länsborna tycker det är positivt, och ännu fler tror på att få hjälp med ändrade levnadsvanor istället för läkemedelsbehandling när det är möjligt.
– Vårdens arbete med levnadsvanor är viktigt för att förebygga folksjukdomar som cancer och diabetes. Därför är det naturligtvis jättebra att länsborna vill prata om de här frågorna och att vårdpersonalen kan ge stöd till dem som vill förbättra sin hälsa, säger Agneta Jansmyr
Jämfört med 2013 är det betydligt fler som vet till att man kan ringa 1177 för att få råd och hjälp om sjukvård men kännedomen är fortfarande lägre än i övriga landet.
Vårdbarometern är en årlig nationell befolkningsundersökning som mäter svenskarnas kunskaper om, erfarenheter av och attityder till hälso- och sjukvården och genomförs i samtliga regioner och landsting. I Jönköpings län intervjuades 996 slumpmässigt utvalda personer under 2014.