I dag fick Fågelforsskolans F–5 i Skillingaryd Grön flagg.
Medan det började ljusna hissades den gröna flaggan intill 1914 års skola. Det var högtidlig fanfar och barn- och utbildningsnämndens vice ordförande Sune Johanson (C) talade.
– Det var 17:e skolan och förskolan i kommunen som fått Grön flagg, berättar Sune.
I södra kommundelen är det bara ny Tallbackens förskola kvar, i norra delen några fler.
För Sune var det här ett av de sista uppdragen i den nämnd han tillhört i tolv år men där vid årsskiftet slutar. I alla tolv åren har han varit vice ordförande.
Sammanfattning av Konsumtionstemat för Grön flagg på Fågelforsskolans F-5
Vi har tittat på filmer om olika sorters odlingar, gjort studier och studiebesök i samhällets affärer och intervjuat affärsinnehavarna om var vår mat kommer ifrån. Vi har också lärt oss om miljömärkningar.
Vi har lärt oss vad reklam är och vad den är till för. Vi undersökte vilka fritidsintressen eleverna har och diskuterat hur man kan bli medveten om att man kan återvinna och byta saker med varandra för att få en hållbar utveckling.
Vi har också jobbat med att ta reda på vilka leksaker barnens föräldrar hade när de var små och vad de lekte, allt för att skapa större förståelse för att vi har olika förutsättningar och sätt att leva. Då elevernas föräldrar kommer från många olika platser i världen lyckades vi även få in dessa frågor i ett globalt perspektiv.
Så här såg vår handlingsplan ut när vi började jobba för Grön Flagg.
Tema: Konsumtion
Mål 1:
Vi ska öka kunskapen om var vår mat odlas/produceras och hur långt den transporteras för att komma till oss.
Vi tittar på filmer om odling i Sverige och utomlands. Vi gör studier i samhällets affärer för att ta reda på var våra livsmedel kommer ifrån och vi intervjuar affärsinnehavaren. På en Sverigekarta och en världskarta presenterar vi våra resultat och våra erfarenheter/kunskaper.
Mål 2:
Vi ska lära oss mer om rättvisemärkning, kravmärkning och andra miljömärkningar.
Vi börjar med inspiration av Naturskyddsföreningens temavecka ”Klimatbanta din mat”.
Vi ska leta fakta och ha föreläsningar om kravmärkning och rättvisemärkning.
Vi ska se på film om bananodling och barnarbeten.
Vi ska intervjua kostchefen om vår mat och matsedels sammansättning.
Vi ska inventera våra lokala affärers utbud av kravmärkning, rättvisemärkning och andra miljömärkningar.
Mål 3:
Vi ska bli medvetna om vad reklam är och varför den finns.
Vi samtalar om reklam och gör bildanalyser.
Vi går en samhällsrunda och fotograferar logotyper/reklambilder.
Vi tittar på reklam på TV och i tidningar.
Vi gör egen reklam för t.ex. ett gosedjur eller något som eleverna bestämt tillsammans med sina föräldrar.
Vi klipper och klistrar reklambilder till ett collage.
Mål 4:
Eleverna ska få medvetenhet om sin konsumtion av leksaker och utrustningar för sina fritidsaktiviteter.
Vi undersöker vilka leksaker eleverna har och hur de använder dem.
Vi presenterar detta med tabeller och diagram.
Vi samtalar om hur mycket leksaker vi har i onödan.
Vi testar nygamla lekar på vår skolgård där det inte behövs leksaker.
Vi undersöker vilka aktiviteter eleverna har på sin fritid och vad de behöver för dessa.
Vi vill öka känslan för och vanan vid att återvinna och byta saker med varandra för att få en hållbar utveckling.
Mål 5:
Vi vill skapa förutsättningar för att förstå generationers och kulturers olika sätt att leva.
Vi ser på filmer från olika länder som visar barns vardag.
Vi studerar hur barn i olika länder bor, äter och leker.
Vi undersöker vad föräldrar lekte, vilken mat de åt och hur de bodde när de var barn.