Nu har inlandsterminalen vid Båramo i Skillingaryd blivit en integrerad del av Göteborgs Hamn.
Vi har tidigare berättat att terminalen – som även kallas Vaggeryds inlandsterminal är först i landet med att ta över tullhanteringen för importgods. Snabbare och tillförlitligare transporter är några av vinsterna för företagen i Småland.
– Det här är lite av en revolution för transportsverige, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.
Skillingaryd är en av de 22 orter runt om i Sverige och Norge som har en tågpendel till Göteborgs Hamn. Pendlarna ger import- och exportföretag miljövänliga direkttransporter till Nordens största hamn. Efterfrågan har i det närmaste varit explosionsartad sedan den första pendeln startade för elva år sedan.
Miljövinsterna är också stora. Förra året sparade pendlarna 52.000 ton koldioxid jämfört med om godset transporterats med lastbil till hamnen.
För att ytterligare kunna öka godstrafiken på tåg har Göteborgs Hamn lanserat konceptet Railport Scandinavia. Syftet är att pendelorternas inlandsterminaler knyts närmare hamnen genom att de tar över sådant som tidigare sköttes i hamnen.
Nu är terminalen på Båramo först med att ta över tulldeklarering av importgods. Det innebär att containrarna snabbt kan passera hamnen, lastas på tåg till Båramo och lagras där tills företaget vill hämta ut dem. Tullavgifter och moms betalas först vid uthämtningen i Båramo och inte som tidigare när containrarna lämnade hamnen.
– Svenska företag har ofta långa avstånd till sina import- och exportmarknader och därför är allt som kan minska det avståndet viktigt för näringslivets konkurrenskraft, säger Magnus Kårestedt.
Han pekar på att företag i regionen får snabbare transporter, ökad kontroll över godset och förskjutna tull- och momsavgifter.
Den danska detaljhandelskedjan Jysk har utsetts som pilotföretag under en testperiod.
Järnvägspendlarna samlar gods från hela Sverige och delar av Norge till Göteborgs Hamn. Den svenska marknaden är inte så stor internationellt sett. Därför är koncentration av godset en förutsättning för att det ska finnas en internationell storhamn i landet med ett brett utbud av fartygslinjer och dessutom några som går direkt till andra världsdelar utan omlastning i norra Tyskland.
Fakta pendlarna
Det finns idag 26 pendlar till 22 orter i Sverige och Norge: Stockholm, Södertälje, Eskilstuna, Norrköping, Gävle, Borlänge, Helsingborg, Västerås, Skillingaryd, Uddevalla, Nässjö, Göteborg, Drammen, Insjön, Falköping, Rolfsôy, Karlstad, Åmål, Avesta, Hällefors, Örebro, Åhus.
Fakta Göteborgs Hamn
Göteborgs Hamn är Nordens största hamn och den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot de största godsfartygen med direktförbindelse till andra världsdelar. En stor del av Sveriges import och export går via Göteborgs Hamn. 65 procent av Sveriges containertrafik går via Göteborgs Hamn. För svenskt näringsliv är det viktigt att ha en internationell storhamn i landet för att hålla nere logistikkostnaderna.