Sten-Sture Hjalmarsson på tekniska kontoret påbörjade på onsdagsförmiddagen officiellt sin karriär som testpilot för kommunens första elbil.
Det var en logisk utnämning när den kommunala elbilsepoken nu tar sin början.
– Jag har ju en tjänst som passar bra för en elbil med många korta körningar vid avläsning av mätare, sa Sten-Sture som jämförde körupplevelsen med den hos en extra tystgående automatväxlad bil.
– Räckvidden uppges ju normalt till 16-17 mil men vintertid blir den betydlig kortare, runt åtta till tio mil mellan uppladdningarna av batteriet.
Har har tidigare gjort en provkörning till Bondstorp, sex mil tur och retur och den utföll till belåtenhet.
– Kyla och hög fart tömmer batteriet snabbare så det gäller att hålla jämn fart. Annars är acceleration väldigt god, konstaterar han.
Det tog några år att komma till detta ögonblick. Frågan väcktes sommaren 2010. Kommunens tekniske chef Magnus Ljunggren förklarade fördröjningen med prisutvecklingen först nu gjort ett inköp rimligt.
Kommunalrådet Berry LIlja konstaterade att detta bara var början.
– Så nu blir det inköp av en kommunal kommunal elbilsflotta?
– Det får vi förstås räkna på, men vi har fokus på miljöarbetet och visst passar elbilen inom flera olika kommunal sektorer som tekniska, hemtjänsten och skolan. Kan vi göra miljövinster och samtidigt ekonomiska vinster är det jättebra.
När Sten-Sture Hjalmarsson gjorde sin officiella premiärtur passerade han efter någon meter Elbyråns tjänstefordon. För så här är det ju: lilla Elbyrån kom först med elbilen med stora Vaggeryds kommun som god tvåa.
Sten-Sture Hjalmarsson och hans nya tjänstefordon.
Sten-Sture Hjalmarsson redo för premiärtur med Carina Ödebrink, ordförande för tekniska utskottet, som codriver.
Bra jobbat en god början. Skulle visst bli tävling om vad vi ska kalla den nya bilen . Nu börjar hjärnkontoret jobba. Hoppas det blir många förslag på namn.
C-elen går det hem som bilnamn. Illa nu skrev jag ett bra namn får ta nästa men det blir hemligt.