I tider när växthuseffekten återigen har kommit upp på dagordningen innehåller kommunens nya miljöprogram många intressanta fakta. Bland annat om koldioxidutsläppen i Vaggeryds kommun.
Materialet i miljöprgrammet innehåller bland annat nyckeltal om utsläppen av fossila koldioxidutsläpp. Det kommer inte direkt som någon överraskning att det är transporterna som är den stora koldioxidboven. Trafiken står för 72 procent av koldioxidutstläppen. Det är inte svårt att förstå varför med 20 000 fordon per dygn på E4.
Industri och bygg står för 23 procent av utsläppen. Resterande fem procent faller på ”övriga tjänster” med 1,9 procent samt på jord, skog och fiske med 1,5 procent. Hushållens del är 0,3 procent..
Kommunens del, då? Den offentliga verksamheten står för 0,7 procent av utsläppen och fjärrvärmen för 0,2 procent.
De samlade kommunala fossila koldioxidutsläppen minskade från 2010 till 2011 med 180 ton till 320 ton men steg under 2012 till 540 ton. Av den summan står Vaggeryds Energis värmeverk för 310 ton efter en rejäl utsläppsökning under 2012 från 103 ton under 2011.
Däremot har koldioxidutsläppen från de kommunala byggnaderna minskat på tre år från 45 ton till15. Utsläppen från den kommunala fordonsparken har ökat från 200 ton 2010 till 217 ton 2012.
Varför talas det inte om hur mycket JAS- och Viggenplanen släpper ut vid alla övningar i Skillingaryd? Det måste vara stora mängder. Dessutom skrämmer dom hästar och övriga djur här.
Koldioxid används dessutom i våra livsmedel för att konservera detta för längre hållbarhet. Även industrin använder det vid svetsning som skyddsgas.
Bilparken i kommunen kan minskas. Vi har fina cykelvägar inom kommunen så man behöver inte bil till alla transporter. Men det vitaste som aldrig talas om när det gäller är att vi människor andas ut är koldioxid.
Ju fler invånare, desto mer utsläpp. Elbilar låter bra i media. Men elen som produceras till det bidrar med stora utsläpp. Även fossila utsläpp skadar. Minska bilanvändandet inom kommunen. Vi som bor på landet måste ha bil på grund av att vi för aldrig några kollektivtransporter. Det är alltid landsbygden som får lida vid besparingar. Så vad är en levande landsbygd som det alltid tals om.
Håller med Claesgöran här i sitt inlägg – Men det är inte bara Jas och Viggenplan som är de stora bovar – Det handlar om hela flygtrafiken – Vi har mängder med flygplan i luften hela tiden – Från mindre transportplan till större Jumbojet m.m – Dessa är en riktigt stor bov på utsläpp – men det talas tyst om det – kanske på grund av att flygbolagen vill tysta ner detta för egen vinning – Så for det talas om utsläpp pratas det generellt nästan bara om bil och fordonstrafiken —