Naturskyddsföreningen har varit ute och kollat hur lätt det är att shoppa ekomat i Vaggeryds kommun. Fem matbutiker kontrollerades och Hemköp i Skillingaryd blev bästa ekobutik.
I ett pressmeddelande berättar Naturskyddsföreningen om mätningen:
”På Hemköp hittade medlemmarna 25 av de 26 varor man letade efter. På ICA Supermarket hade de 23. Sämst var Netto med bara 8 varor av de 26 undersökta. På Netto varierar tillgången beroende på att man får hem olika partier varor i begränsad mängd vid olika tillfällen, enligt personalen.
– Roligt att vi hittade så många ekologiska varor i kommunen, säger Lisbeth Carlsson från Naturskyddsföreningen i Vaggeryd. Det har skett en klar uppryckning de senaste åren.
Ekologisk mat är bland annat odlad utan kemiska bekämpningsmedel. De är därmed schysstare mot människorna som jobbar i eller bor runt åkrarna som slipper hantera och få i sig giftiga bekämpningsmedel.
– Vi har fått enorm respons när vi under våren lyft problemen med bekämpningsmedelsrester i frukt och grönt, säger Johanna Sandahl, vice ordförande i Naturskyddsföreningens riksförening. Jag är övertygad om att de allra flesta vill veta att det de stoppar i munnen inte innehåller riskfyllda bekämpningsmedelsrester, eller har sabbat naturen någonstans i världen. De flesta vill handla schysst!
Butiksundersökningen är en del av Naturskyddsföreningens arbete under Miljövänliga Veckan. Vi i Vaggerydsföreningen valde att göra undersökningen något senare. Medlemmar har också informerat allmänheten genom att sätta upp affischer och dela ut foldrar.
– Business as usual is not an option, säger FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon.
Han refererar till rapporten IAASTD, där 400 forskare från hela världen skriver om jordbrukets utveckling. De säger att det främsta alternativet är att öka produktionen med ekologiska metoder. Mer information om ekologiskt kontra konventionell odling finns på www.naturskyddsforeningen.se/eko.
Om Miljövänliga Veckan
Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga Veckan sedan 1990. Veckan infaller alltid vecka 40 och brukar betyda en enorm aktivitet runtom i landet. Målet är att få konsumenterna att uppmärksamma en produkt, dess miljöproblematik och vad man kan köpa istället. Tack vare Miljövänliga Veckan blir sortimentet i många butiker allt mer miljöanpassat.”