För vissa elever vid Fenix är Japan ett ett extra viktigt land.
I höst reser 16 lever från Fenix till Japan och en före detta elev som varit i Japan höll i dag två föreläsningar på skolan om sina erfarenheter av Japan. Förutom under skoltiden har Annie Dahlin, 20, från Vaggeryd, gjort ytterligare besök i Japan.
Annnie kan lite japanska men det är inte lätt för en svensk att göra sig förstådd i ett land där engelskan inne är särskilt utbredd.
– Första dagen på skolan fick jag veta: du ska hålla ett tal i morgon till alla eller och det ska vara på japanska. Jag gick hem för att öva. men det gick bra, det var min första utmaning, säger Annie.
Sedan 1998 har Fenix Kunskapscentrum ett samarbete med Fukiai High School i Japan. Vid tre tidigare tillfällen har vi varit iväg med sex, åtta
respektive tio elever.
– Till vår stora glädje har även japanerna haft möjlighet att besöka oss vid två tillfällen. Hösten 2005 och hösten 2008 kom tjugo elever, två lärare samt rektor till Fenix . Hösten 2010 planerar vi en ny resa till Japan med 16 elever och två lärare. Skolans japanprojekt har också i dagarna fått besked
om att vi beviljats medel från Internationella Programkontoret för att driva projektet vidare, berättar läraren Marie Nordström.
Fenix Kunskapscentrum har i sin utvecklingsplan prioriterat arbetet med internationalisering, mångkultur och miljö. Skolan ser därför samverkan med Fukiai High School som ett mycket led i vår internationalisering och en mångkultursatsning.
Projektet har som syfte att svenska respektive japanska elever i vardagen ska få fortsätta att utveckla samarbetet och göra det möjligt med regelbundna personliga besök.
De konkreta målen är att ge eleverna möjlighet till internationell erfarenhet, att utveckla förståelsen för allas lika värde oavsett var vi befinner oss i världen, att öka kunskapen om utbildning och yrkesliv utifrån ett globalt perspektiv, att öka insikten kring olika kulturer och hur mötet mellan människor befrämjar utvecklingen, att lära känna kamrater från andra länder, reflektera över likheter, skillnader, förutsättningar m.m., att öka sin språkliga och multikulturella kompetens.
– Efter vårt besök i Japan 2004 har ett systerskoleavtal med Fukiai High School upprättats. Detta innebär att elever från både Fenix Kunskapscentrum och Fukiai High School har möjlighet att studera ett läsår på respektive skola. Under läsåret 2009/2010 var det Annie Dahlin, som utnyttjade denna möjlighet, berättar Marie Nordström.