Jönköping är sedan tidigare utpekad som knutpunkt för Sveriges första satsning på höghastighetsjärnväg. Dragningen söderut blir mest lönsam via Värnamo, konstaterar nu Trafikverket i sina regionalekonomiska analyser. Skillingaryd kan då bli en av de platser där det blir tågstopp.
En dragning av Sveriges första höghastighetsjärnväg, Jönköping-Värnamo-Hässleholm-Lund – Malmö, har den största samhällsekonomiska nyttan av de tre alternativ som finns, konstaterar Trafikverket när de presenterar de omfattande regionalekonomiska analyserna som sträcker sig fram till 2039.
Det är framför allt biljettintäkterna och restidsvinsterna som är större än i de två andra alternativen, som innebär Jönköping- Värnamo- Helsingborg- Lund- Malmö, respektive Jönköping- Växjö- Hässleholm- Lund- Malmö.
Fler stopp för regionaltåg
Båda alternativen via Värnamo -Hässleholm och Värnamo Helsingborg innebär även regionala snabbtåg som dessutom stannar i Skillingaryd och Ljungby.
– Trafikverket har räknat på de olika dragningsalternativen och sett att detta ger största nyttan. Ju viktigare det nationella resandet är i avvägningarna, ju bättre är det att resa rakaste vägen, konstaterar Emil Hesse, sakkunnig i infrastrukturfrågor på Region Jönköpings län.
Det är Sverigeförhandlingen som på regeringens uppdrag arbetar för att Sverige så snabbt som möjligt ska få sin första höghastighetsjärnväg där tågen ska kunna köra i 320 km/h. Tågen kommer att gå från Stockholm till Göteborg på två timmar och till Malmö på två och en halv. I båda fallen med Jönköping som knutpunkt. Satsningen ska leda till ökat bostadsbyggande och tillväxt i många kommuner och regioner längs den nya järnvägen.
Nu görs nyttoberäkningar
Trafikverkets uppdrag är att utreda, projektera och genomföra den nya järnvägen.
Med de regionalekonomiska analyserna som underlag ska nu kommuner och regioner arbeta vidare med sina nyttoberäkningar, vilka ska redovisas senast 1 oktober 2015.
Årsskiftet 2017/18 ska det finnas underlag för regeringen att besluta om bygget av en helt ny höghastighetsjärnväg. Järnvägssatsningen kräver att det sker en medfinansiering där andra parter än staten är med och bekostar byggnationen.
Undrar hur de tänker? De tänker väl ändå inte köra 320 km/tim genom småbyarna Byarum, Bratteborg osv.? Känns inte heller realistiskt att ha den hastigheten genom Vaggeryd och Skillingaryd heller. Tänker de bygga nytt eller tänker de inte alls?