Jenny Larsen, KD, debatterar.
Landsbygdsskolorna är viktiga för landsbygden
Den lokalutredningen som barn- och utbildningsnämnden har gjort ger oss ett bra underlag om skolornas inre och yttre miljö, hur skolan pedagogiskt har förändrat och hur befolkningsutveckling ser ut.
Vi Kristdemokrater ser att landsbygdsskolorna är viktiga ur ett boendeperspektiv för de som bor på landsbygden. Nybyggnationen på landsbygden har varit stabilt växande även om vi haft lågkonjunktur.
Benägenheten till att byta boenden är störst i den åldersgrupp då man skaffar barn och i valet av boende är närheten till förskola, skola och fritids för de lägre åldrarna viktig.
Landsbygdsskolorna har fördelar i form av småskalighet och trygghet. Vi ser även att på landsbygden finns en stor drivkraft och engagemang som vi ska vara rädda om.
Vi ser positivt på den samverkan som finns mellan förskolan och skolan och även på den samverkan som finns mellan landsbygdsskolorna.
Många av våra skolor är äldre och har ett renoveringsbehov och för att kunna möta framtidens utmaningar behöver vi framöver göra satsningar på skolan, både i centralorterna och på landsbygden.
Jenny Larsen (KD)
Gruppledare i kommunfullmäktige
Jättebra att ni tänker kring lärmiljön i våra skolor. Att vi har utbildningscentrum som förändras efter senaste forskning för att se till varje elevs behov och förutsättningar är avgörande för måluppfyllelse för våra elever. Att vi har utbildningscentrum där olika personalgrupper finns synliga och aktiva i verksamheten och där elever med olika förutsättningar får mötas och växa tillsammans och att vi kan erbjuda en attraktiv arbetsplats för att kunna säkerställa, bibehålla och anställa högutbildad behörig personal. En miljö där det är en själklarhet med idrottshall, slöjdsal, bibliotek och fritidshem med egna lokaler. Arbetsrum för lärare, lärare i fritidshem, fastighetsskötare, skolsköterska, specialpedagog, skolledare. Ett elevgrupp som utgör en dynamisk kärna där kreativitet och ett entreprenöriellt lärande får vara drivkraften. Låter som en underbar vision tycker jag om jag nu har förstått dig rätt….
Kommentaren ovan borde varit det som politikerna satsar på i Vaggeryds kommun.
Det är mycket prat om landsbyggdsskolorna vara eller icke vara. Vad händer med tätortsskolorna om landsbyggdsskolorna får vara som de är….alldeles för små enheter på bekostnad av tätortens samtliga skolenheter!
Jag hoppas att föräldrar inne i våra tätorter vaknar till och ger sig in i debatten, för om ingen förändring görs kommer landsbyggdens skolor vara så små enheter att det inte finns pengar till att bedriva det pedagogiska arbetet som i dag krävs för att ge våra barn den utbildning de har rätt till. Det kommer ju finnas skolor kvar på landsbyggden, men inte alla. Små enheter som slukar pengar, på alla kommunens barns bekostnad.
Kostnaden för produktion av skollokaler/förskolor går säkert att räkna i pengar men bortfall av drivkraft/dynamik/utbyte mellan elever i barngrupp och i ett lärarlag går inte att sätta ett pris på. Lärare/pedagoger gör ett fantastiskt arbete med våra barn/elever men precis som miljön är en del i pedagogiken utgör själva barngruppen grunden när kunskap bildas. Vi behöver varandra i ett lärande både elever och pedagoger. För att utvecklas behövs reflektion över sin egen praktik tillsammans med andra dvs kollegialt lärande.
Snälla fundera en gång till och låt våra skolor bli sammanhållna F-6 enheter samt 7-9, i så stor utsträckning som möjligt. Då räcker pengarna till både egen matsal, kök, idrottshall, musiksal, fritidsavdelning, no och teknik, so, moderna språk, modersmålslärare, specialpedagoger, kuratorer, skolsköterska, administratörer, fastighetsskötare, skolledare och alla andra viktiga vuxna som gör skolan till en plats att vara, våga och växa i.