Kamprad och skatt

Frida Boklund debatterar Ingvar Kamprad.
Temat för Uppdrag gransknings program i SVT onsdagen den 26 januari var ”avancerad skatteplanering” där reportrarna tycktes försöka framställa Ingvar Kamprad som en dubiös person, vars främsta drivkraft är att undkomma skatt.

Visst kan man ha synpunkter på hur mycket (eller förhållandevis lite) Ingvar Kamprad och IKEA avsätter av sina bolagsvinster till skatter och/eller donationer av olika slag. Kamprad har ju valt att koncentrera de senare till forskning på några utvalda fronter. Inom universitetsvärlden har mycket gått via Lunds universitet och Ideon. Nu har man också beslutat finansiera en professur vid Linnéuniversitetet i Växjö/Kalmar. Om vi hade haft till exempel det amerikanska skattesystemets möjligheter till skattebefriade donationer, hade det kanske sett annorlunda ut också i IKEA:s fall?

IKEA:s skatteplanering måste ses i ljuset av 60- och 70-talets svenska skattelagstiftning. Vi hade en hög förmögenhetsskatt, men framför allt hade vi arvs- och gåvoskatter som i princip omöjliggjorde generationsväxlingar i företag som varit framgångsrika och samlat ett stort eget kapital. Det var mycket svårt för företagen att både finansiera skatterna i samband med överlåtelserna och en fortsatt verksamhet i företaget. Resultatet blev att många företag såldes till internationella koncerner, som kunde klara finansieringen.

Det som reportagen i hög grad återkommer till, är att Kamprad ”gömt” uppåt 100 miljarder i ett hittills okänt bolag, Interogo, och att man ”mjölkar” IKEA-varuhusen på tre kronor för varje hundralapp av försäljningen. Denna royalty är ingen nyhet. De flesta andra franchiseavtal i de stora kedjorna innehåller liknande upplägg.

Jag tycker att vi kan sluta oja oss över de bolagsskatter som har gått svenska staten förbi, och i stället fundera över de skatter som genom åren faktiskt har landat i statens kassa via: moms på försäljningen i svenska IKEA-varuhus, skatt och arbetsgivaravgifter på alla svenska anställdas löner, motsvarande intäkter från alla de jobb som har skapats i alla de andra varuhus som profiterat på IKEA, genom samlokalisering i Kungens kurva, Kållered, Väla Centrum, A6 i Jönköping etc.

Vad hade alla dessa köpcentra varit utan IKEA som attraktion?
Jag kan förstå att enskilda reportrar tycker att det är stötande att en del människor har väldigt mycket mera pengar än andra. Jag kan också förstå att man kan reta sig på att den som är rik försöker tona ner detta på ett lite löjeväckande sätt. Men i fallet Ingvar Kamprad är det faktiskt så att han har startat IKEA med (i princip) två tomma händer, ett brinnande engagemang och affärssinne samt en oerhörd arbetsinsats.

Det finns också många kritiska röster om tuffa inköpare, krävande arbetsvillkor och andra negativa omdömen, men i grunden måste man se Kamprad som en oerhört skicklig företagsbyggare, vars insats har betytt mycket för sverigebilden i de länder IKEA har etablerats. Det kanske är skäl nog för att en och annan politiker ska hänga med och klippa band?

Jag tycker att det är OK att Ingvar Kamprad blivit rik. Det finns inte så många skickliga entreprenörer som han. Och alldeles oavsett vad reportagen försöker göra gällande, är han inte en person som glänser med sina tillgångar. I framtiden hoppas jag att vi kan diskutera skattetrycket så att personer med mycket kapital stannar i Sverige och hjälper andra blivande skickliga entreprenörer med riskkapital.

Det måste vara ok att som entreprenör och affärsman se till att pengar kommer i arbete på ett effektivt sätt. Och att de på vägen skapar en massa nya jobb, skatteintäkter för stat och kommun och bra produkter ”för de många människorna”. Att vederbörande själv också tjänar på detta är helt i sin ordning. Motsatsen vore förfärlig.

Frida Boklund, regionchef Företagarna

Läs mer om:
Dan Damberg
Skrivet av Dan Damberg
19 kommentarer
  1. lennart "charlie" skriver:

    GO Afton………………

  2. Ing-Marie H Paulsson skriver:

    Tänk om fler kunde bidra med så mycket som Kamprad faktiskt gjort – det är lätt att falla in i den avundssjuka fällan.
    IKEA har på så många sätt bidragit till utveckling för många samhällen och kommuner.
    Många har fått jobb och även kunnat förgylla sin vardag med ”prylar” från IKEA

  3. Gert Jonsson skriver:

    Uppdrag granskning slog ett slag för den Svenska avundsjukan.
    Svårt att bli upprörd.
    Heja Ingvar och IKEA nu säljer ni nog ännu fler bokhyllor!!

  4. Ing-Marie H Paulsson skriver:

    Tänk om fler kunde bidra med så mycket som Kamprad faktiskt gjort – det är lätt att falla in i den avundssjuka fällan.
    IKEA har på så många sätt bidragit till utveckling för många samhällen och kommuner.
    Många har fått jobb och även kunnat förgylla sin vardag med ”prylar” från IKEA

  5. Mats Oskarsson skriver:

    Ja, tänk om folk kunde vara lite kritiska mot det som ”rapporteras” i program typ Uppdrag granskning.
    De tar en tes, och bevisar den. Att berätta en hel sanning, har inget med programmet att göra, bara de kan sälja ”lösnummer”.
    -Vinkla och vrid, ta bort valda delar i intervjuer och se till att göra objektet förbannad.( Nästan lika förutsägbart som tre mord i ”Mord i Midsommer”
    Lägg därtill att spela på Jantelagen, så är de hemma.
    Skräp är vad är, inget annat!

  6. Anne skriver:

    Håller med, Ingvar har verkligen sett till att skapa arbetstillfällen (inte bara i Sverige utan även i andra länder) det är väl mer än vad man kan säga att den sittande ”arbetarregeringen” lyckats med!?
    So what om han nu skulle ha lagt ett par miljarder ”under madrassen”… Jag kan helt enkelt inte bry mig mindre om vad han gör med SINA pengar eller hur mycket inflytande han har på IKEA i dagsläget.
    Och med tanke på hur dåligt politiker, både lokalt, regionalt och nationellt, planerar för framtiden och lägger upp budgetar så hade de skatter som Ingvar eventuellt skulle ha betalat säkert ändå inte gått till något vettigt.

  7. Anne skriver:

    Håller med, Ingvar har verkligen sett till att skapa arbetstillfällen (inte bara i Sverige utan även i andra länder) det är väl mer än vad man kan säga att den sittande ”arbetarregeringen” lyckats med!?
    So what om han nu skulle ha lagt ett par miljarder ”under madrassen”… Jag kan helt enkelt inte bry mig mindre om vad han gör med SINA pengar eller hur mycket inflytande han har på IKEA i dagsläget.
    Och med tanke på hur dåligt politiker, både lokalt, regionalt och nationellt, planerar för framtiden och lägger upp budgetar så hade de skatter som Ingvar eventuellt skulle ha betalat säkert ändå inte gått till något vettigt.

  8. Gert Jonsson skriver:

    Uppdrag granskning slog ett slag för den Svenska avundsjukan.
    Svårt att bli upprörd.
    Heja Ingvar och IKEA nu säljer ni nog ännu fler bokhyllor!!

  9. Kenta skriver:

    Men hallå….

    Frågan gällde ju att Ingvar från 80-talets början har ljugit om stiftelsen. Lyssna en gång till vad han har sagt i ett flertal program ”jag hr inga pengar, jag har inget inflytande, jag äger inget osv.” Det är ju en lögn och det var just det som Uppdrag Granskning tog upp.

    Invar har alltså ljugit.

    Att han sen flyttar stiftelsen från Nederländerna till en karibisk ö och sen till Lichtenstein för att i princip slippa betala någon skatt är lagligt men är det moraliskt?

    Ingvar står i IKEA-trappan och tackar för sin julgåva på cirka 140.000 kronor och som går till Cancerfonden. Det är pengar som IKEA-anställda har betalat skatt på. Ingvar själv ger inget privat.

    Hans uppträdande mot journalisten lämnar ju allt övrigt att önska. Oförskämt.

    Hallå igen!!!!

  10. Kenta skriver:

    Svar till Frida.

    Ja, din organsiation har ju som uppgift att alltid klaga på skatter och egenavgifter och…..ja, i princip allt som en företagare betalar till det ”gemensamma”.

    Att du nu hyllar Ingvar och att han genom avancerad skatteplanering med hjälp av skatteexperter inte betalar den skatt som normalt borde betalas är därför inte ett dugg förvånande. Har du någon gång tänkt tanken att även du har nytta av att det finns skatteintäkter. Om inte så är det hög tid att du börjar direkt.

    Och till sist……vi talar om 100 miljarder och enligt Uppdrag Granskning har staten gått miste om cirka 100 miljoner i skatter. För mig är det en stor summa och om du tänker efter så borde det vara detsamma för dig.

    Skärpning.

  11. Ann-Sofi Taus skriver:

    Den Svenska Avundsjukan är ju välkänd. Det är fult att tjäna pengar i Sverige, men ta emot bidrag det är OK.
    Vi skall vara glada att vi har en så framgångsrik man som Kamprad, han har ju själv ”jobbat” sig upp så det är bara att gratulera. Det finns många som önskar att de vore i hans kläder.

  12. Kenta skriver:

    Svar till Frida.

    Ja, din organsiation har ju som uppgift att alltid klaga på skatter och egenavgifter och…..ja, i princip allt som en företagare betalar till det ”gemensamma”.

    Att du nu hyllar Ingvar och att han genom avancerad skatteplanering med hjälp av skatteexperter inte betalar den skatt som normalt borde betalas är därför inte ett dugg förvånande. Har du någon gång tänkt tanken att även du har nytta av att det finns skatteintäkter. Om inte så är det hög tid att du börjar direkt.

    Och till sist……vi talar om 100 miljarder och enligt Uppdrag Granskning har staten gått miste om cirka 100 miljoner i skatter. För mig är det en stor summa och om du tänker efter så borde det vara detsamma för dig.

    Skärpning.

  13. Kenta skriver:

    Men hallå….

    Frågan gällde ju att Ingvar från 80-talets början har ljugit om stiftelsen. Lyssna en gång till vad han har sagt i ett flertal program ”jag hr inga pengar, jag har inget inflytande, jag äger inget osv.” Det är ju en lögn och det var just det som Uppdrag Granskning tog upp.

    Invar har alltså ljugit.

    Att han sen flyttar stiftelsen från Nederländerna till en karibisk ö och sen till Lichtenstein för att i princip slippa betala någon skatt är lagligt men är det moraliskt?

    Ingvar står i IKEA-trappan och tackar för sin julgåva på cirka 140.000 kronor och som går till Cancerfonden. Det är pengar som IKEA-anställda har betalat skatt på. Ingvar själv ger inget privat.

    Hans uppträdande mot journalisten lämnar ju allt övrigt att önska. Oförskämt.

    Hallå igen!!!!

  14. Kalle skriver:

    Vilket företag vill inte betala så lite skatt som möjligt? Ikea behöver inte dölja sin planering eftersom den är laglig. Kamprad behöver inte låtsas sakna inflytande över IKEA och han har rätt att som många andra rika fly Sverige.
    Sen kan det verka vara småaktigt begära pension från sitt
    gamla hemland när man har mer pengar än han någonsin kan göra av med. Det är ju rörande att hans anställda samlar in
    av sina surt förvärvade inkomster som en gest till Kamprad.
    OK IKEA håller många människor med arbete (även)i Sverige, men hur många svenska företag har fått lägga ner, gått i konkurs eller fått skära ner p.g.a. IKEA:s affärsmetoder. Det finns exempel på det bara i Skillingaryd. Så IKEA är på gott och ont.

  15. Kalle skriver:

    Vilket företag vill inte betala så lite skatt som möjligt? Ikea behöver inte dölja sin planering eftersom den är laglig. Kamprad behöver inte låtsas sakna inflytande över IKEA och han har rätt att som många andra rika fly Sverige.
    Sen kan det verka vara småaktigt begära pension från sitt
    gamla hemland när man har mer pengar än han någonsin kan göra av med. Det är ju rörande att hans anställda samlar in
    av sina surt förvärvade inkomster som en gest till Kamprad.
    OK IKEA håller många människor med arbete (även)i Sverige, men hur många svenska företag har fått lägga ner, gått i konkurs eller fått skära ner p.g.a. IKEA:s affärsmetoder. Det finns exempel på det bara i Skillingaryd. Så IKEA är på gott och ont.

  16. inflyttad Västgöte 1970 skriver:

    Ja att Ikea vill ha billiga varor tillverkade i Sverige och fått företag att gå i konkurs det borde fått komma fram i tv-programet, det att tillverkningen flyttas till utlandet med sämre kvalitet är vida känt.

  17. Gunnel i Backen skriver:

    På Palmes tid beskattades företagen alltför hårt. Det var på den tiden många företag började inse att fly landet.Det kan vi tacka den regeringen för detta startskott.Även Tetrapacs Rausing var en av dem.Sen har massor av idrottsfolk placerat sig i ex. Monaco. Tack och lov kommer en del tillbaka.Alliansen gjorde det lite lättare för ett företag att återvända utan att skatta ihjäl sig. Men de där jättestora företagen är så innestlade så det är ju omöjligt att veta var de har sitt huvudkontor.
    Mitt motto är: Bättre än rik företagare och hundra arbetsplatser, än en fattig med 100 på arbetsförmedlingen.

  18. Gunnel i Backen skriver:

    På Palmes tid beskattades företagen alltför hårt. Det var på den tiden många företag började inse att fly landet.Det kan vi tacka den regeringen för detta startskott.Även Tetrapacs Rausing var en av dem.Sen har massor av idrottsfolk placerat sig i ex. Monaco. Tack och lov kommer en del tillbaka.Alliansen gjorde det lite lättare för ett företag att återvända utan att skatta ihjäl sig. Men de där jättestora företagen är så innestlade så det är ju omöjligt att veta var de har sitt huvudkontor.
    Mitt motto är: Bättre än rik företagare och hundra arbetsplatser, än en fattig med 100 på arbetsförmedlingen.

  19. Lars Seger skriver:

    Välkommen tillbaka på banan Gunnel i backen! Är du inte i opposition med dig själv längre?

Posta en kommentar

Loading Facebook Comments ...
Relaterade nyheter

Nu byter vi till nya sidor

10:11 | Framåt lunchtid måndag räknar vi med att göra en flytt till våra nya tidning som framför allt är mobilanpassad…. Läs mer

(S) vill ha avfallssamverkan

10:27 | Räkna med politisk strid ända upp i kommunfullmäktige om den framtida avfallshanteringen. – Vi är för samverkan med… Läs mer

Planerar för ny station i Värnamo

08:54 | Om den nya höghastighetsbanan Europabanan kommer passera Värnamo så är det inte säkert att det blir någon station… Läs mer

Mordmisstänkta är släppta

18:47 | De två män som varit anhållna och misstänkta för brottet mord/dråp i Kärda har släppts av jouråklagaren. Beslutet om att… Läs mer

TV: Årets företagare hyllades

15:21 | I samband med Waggerydsdagen hyllades ägarna till Styrkonstruktion Småland AB i Vaggeryd.

Tony vann på Bäckalyckan

14:06 | Det har varit tipspromenad med IOGT-NTO på Bäckalyckan i Vaggeryd.

TV: Utställning med miniatyrhästar

11:55 | I går lördag var det premiär med en riksutställning för Svenska Miniatyrhästföreningen och platsen var hos Vaggeryd-Skillingaryds Ridklubb… Läs mer

Isa vann slaget om publiken

10:41 | Linda Bengtzing utsågs till det stora affischnamnet inför Waggerydsdagen 2015. Men det var inte hon som vann slaget… Läs mer

Mordmisstänkta är 20 och 40 år

09:17 | De två män som är anhållna misstänkta för gårdagens mord i Kärda är födda på 1970-talet och 1990-talet… Läs mer

Firade 40 år sedan skolan slutade

07:03 | 59:orna i Skillingaryd har haft sin tredje skolträff och ett 30-tal av eleverna var på plats.

Brobygget över Hjortsjön inleds…

00:52 | Om man ska tro en skylt som en av våra läsare skickat är det dags att bygga bron över… Läs mer

Lisbeth utsågs till årets Vaggerydsprofil

22:51 | Lisbeth Carlsson utsågs till årets Vaggerydsprofil av  Vänskapsklubben i Vaggeryd.

Västkust mellan Morups Tånge och Stensjöstrand i Halland

21:52 | Vår natur-och kulturkrönikör Dan Damberg har besökt Västkusten.

TV: Linda – dragplåster på Waggerydsdagen

19:30 | Schlagersångerksan Linda Bengtzing var det stora dragplåstret vid Waggerydsdagen i dag. En tusenhövdad publik hade samlats Framme för… Läs mer

Många nyheter i helgen

11:51 | Den här helgen kommer vi bland annat att berätta om skolträff för 59:or, hundträff, miniatyrhästar, Waggerydsdagen plus berätta… Läs mer

50-årig man mördad i Kärda

11:38 | En man i 50-årsåldern är påträffad död i Kärda strax väster om Värnamo. Förundersökning om mord eller dråp är… Läs mer

Välkommen EVI Industries

06:03 | I dag får vi säga välkommen till vårt sjunde industriföretag som fast annonsör i vår tidning. Det är… Läs mer

Räddningstjänsten på utryckning

19:07 | Räddningstjänsten i Skillingaryd är på väg till Hotell Småland i Klevshult för ett automatiskt brandlarm. Dessbättre var det… Läs mer

40 år sedan första Waggerydsdagen

17:13 | I bland händer det att goda ideér kläcks i nödens stund. Som Waggerydsdagen som i år fyller 40… Läs mer

Fortfarande många viltolyckor i länet

16:13 | Under  veckorna 31–34 inträffade det i Jönköpings län  cirka 210 viltolyckor där eftersöksjägare från Nationella Viltolycksrådet, NVR, fått… Läs mer

Många kom till opinionsmöte

15:23 | Så mycket nytt framkom inte vid opinionsmötet i Klevshult. Men uppslutningen visar  att landsbygdsupproret för att rädda landsbygdsskolorna… Läs mer

(C)-motstånd mot Fåglabäcksatsning

13:25 | Tanken på en kommunal satsning på att uppföra sju småhus på Fåglabäcksområdet för att få fart på byggandet… Läs mer

Miljö- och bygg beviljade bygglov

12:47 | Vid augustisammanträdet har miljö- och byggnämnden tagit beslut i ett antal byggärenden.

Bedrägeriförsök i miljonklassen

09:27 | Köparen av ett företag i Vaggeryds kommun är anmäld för försök till grovt bedrägeri i miljonklassen.

Kyrkligt bidrag till Tofteryds kyrka

09:18 | Som vi tidigare berättat kommer Tofteryds kyrka att få ett nytt värmesystem. Nu är det klart att Skillingaryds… Läs mer

Det händer i helgen

09:15 | Den här helgen är det en rad aktiviteter som Waggerydsdagen, internationell fest, utställning av miniatyrhästar och allsång. Kika… Läs mer

Skickades hem från akuten med hjärnblödning

08:52 | En ung kvinna skickades hem från sjukhuset i Värnamo med medicin mot kramper. Men sjukhusets läkare hade missbedömt… Läs mer

Ledigt jobb som säljare

20:57 | Nevotex i Nässjö söker via Codeq säljare till möbelbranschen. Läs mer på vår jobbsida.

Lena Landin vann med sina lommar

20:00 | Skillingaryds Fotoklubb har i kväll presenterat årets tredje tävling i färgdia.

Fem lediga tjänster hos IKV Tools

18:33 | IKV Tools i Forsheda har inte mindre än fem lediga tjänster. Läs mer på vår jobbsida.