I förslaget till ny miljöplan som är ute på remiss till och med 7 april presenteras omfattande kommunala åtaganden för att begränsa klimatpåverkan vid transporter.
Det handlar om att kommunens fram till 2020 ska ha minskat körsträckan med 20 procent räknat från 2013, vilket motsvarar 30 600 mil.
När detta år går mot sitt slut vet vi om detta är på väg att lyckats. Till och med 2014 ska körsträckan minska med tio procent eller 15 300 mil räknat från 2010.
Nämnas kan att vård- och omsorg står för 29 procent av kommunens resor vilket motsvarar 40 000 mil om året. Hemtjänst- och nattpatrullen körde 29 100 mil under 2012.
Andelen fordon som som drivs med förnybara bränslen ska fram till 2010 öka med 50 procent. 2016 är det tänkt att kommunen ska använda 100 procent ursprungsmärkt förnybar el.
Åtgärdsdelen av denna del av miljöplanen omfattar sammanlagt 14 punkter. Det handlar om allt från att öka andelen miljöanpassade fordon, utbildning i sparsam körning, fler möten via telefon- eller videokonferens , utökning av den kommunala bilpoolerna till effektivisering av hemtjänstresorna.
För ett år sedan invigdes kommunkoncernens första elbil av dåvarande ordföranden i tekniska utskottet, Carina Ödebrink. Fler el- oc miljöbilar krävs om man ska nå målen.
Hemtjänsten och nattpatruller kan väl inte minska sina resor, de måste väl stå till tjänst och utföra de uppgifter de ska göra, lägg därtill att kommunens medelålder ökar, åtminstone utanför de största tätorterna, så det måste vara en utopi att minska bilåkningen om man ska ta hand om våra äldre och sjuka på ett värdigt och ansvarsfullt sätt.
Det stora problemet är ju att dessa elbilar och miljöbilar inte funkar inom hemtjänsten då bilarna måste laddas och hemtjänstens bilar rullar i stort sätt 24/7 men det fattar inte politikerna. Gas/etanol bilar dom startar inte på vintern. Istället för att minska körsträckan så kan politikerna fixa fler vårdplatser åt de gamla för det funkar ju dåligt i denna kommun. Vaggeryds kommun där hjulet snurrar men hamstern är död..!