Eftersom bara elva procent av bilarna i landet är miljöbilar är det särskilt viktigt att kommunen pekar ut en väg för invånarna och skapar möjligheter för invånarna att använda miljöbilar. Men Vaggeryds kommun har har en hel del att göra på miljöfronten.
I remissversionen av energi- och klimatstrategi redovisas hur den kommunala fordonsflottan ser ut. Siffrorna redovisar såväl kommunägda som leasade bilar och lätta lastbilar och avser 2010.
13 av 27 personbilar var då miljöbilar. Däremot var inte en enda av 38 lätta lastbilar som användes miljöbil.
De bästa siffrorna redovisade vård- och omsorgsförvaltningen där nio bilar var miljöbilar 2010,
Sammanlagt färdades de här kommunägda (inklusive de kommunägda bolagen) och leasade fordon 776 808 km. Dessutom gjordes resor på sammanlagt 499 891 km i kommunanställdas privatbilar. Av den summa stod barn- och utbildningsförvaltningen för nästan hälften. Resor på sammanlagt cirka 210 000 kilometer gjordes i privatbilar.
Sammanlagt färdades fordon i kommunala uppdrag 31 varv runt jorden.
Det finns alltså flera skäl för kommunen att verkligen arbeta med den här frågan. Tanken är att de personbilar som köps in leasas eller kortidshyrs ska vara miljöbilar. Även lätta lastbilar och minibussar som köps eller leasas ska vara miljöanpassade.
”För både personbilar och lätta lastbilar ska användning av bensinbilar undvikas” står i det i remissförslaget.
Elbilen ska utredas innan det kan bli aktuellt med inköp. Tekniska utskottet har dock bundit sig för inköp av en elbil.
Kommunalråden, här Berry Lilja, provkörde elbilar under 2011. Men det är bara tekniska utskottet som uttalats att man tänker inköpa en.
Läste just nu om en elbil som kostar runt 100000kr.Där batteriet räcker till 3 km, vem vill ha en sådan, vad blir elkostnaden på ett år. En etanolbil som drar dubbelt så mycket bränsle per mil blir väl inte billigare för miljön.