Efter fjolårets indragning av stationerna i Ekeryd och Bratteborg startade kommunen linjelagd närtrafik i norra kommundelen för att mildra effekterna av indragningarna. Den satsningen har blivit en kostsam historia för kommunen. Kanske för kostsam.
Det visar den utredning som gjorts av enhetschefen på kommunledningskansliet Stig-Göran Hultsbo.
– Närtrafiken per transporterad passagerare är dyr för kommunen och det är mycket tveksamt om nuvarande upplägg för linjelagd närtrafik kan fortsätta, lyder Hultsbos slutsats.
Det var den 24 november i fjol som kommunstyrelsen fattade beslutet som innebär transporter från Ekeryd och Bratteborg till busshållplatsen vid Bratteborgsavfarten på gamla E4 på morgonen och tillbaka på samma väg på eftermiddagen.
I mars togs beslut om att göra om och skära i turlistorna. ”Resandeströmmen” var fram till midsommar var 3,3 passagerare per morgontur och 1,5 respektive 1,4 passagerare per eftermiddagstur. Efter midsommar har resandet varit i stort sett obefintligt på grund av semestrar.
Kommunens kostnad uppgår till 200 kronor per tur. Det betyder att före midsommar kostade varje persontransport 61 kronor på morgonen och 133 respektive 142 kronor på eftermiddagen.
Framtiden för denna så kallade kompletteringstrafik ska upp till behandling i kommunstyrelsen på onsdag.
Vad var kostnaden för varje resenär före indragningen av tåg-stoppen?
Hur dyrt kan det vara att stanna i Bratteborg, respektive Ekeryd ett par gånger om dagen?