Kritik mot avsmalningar i Skillingaryd

Bengt Staude från Skillingaryd har i ett brev till kommunstyrelsen krävt åtgärder för att höja trafiksäkerheten vid de så kallad avsmalningarna på Valdshultsvägen i Skillingaryd.

Man kan lugnt säga att det var en båda irriterad och oroad kommuninvånare som fattade pennan. Han skriver så här: 
 
”Avsmalningarna på Valdhultsvägen är livsfarliga. Jag har den senaste månaden haft fyra incidenter och senast idag varit ytterst nära att krocka med mötande trafik då jag kom nere från byn och skulle åka till Önnemovägen. Trafikanterna förstår inte att om du har hindret på din sida så skall du stanna!!! Dessa två avsmalningar måste bort innan det inträffar en förfärlig olycka. Jag kan knappast vara ensam trafikant med denna åsikt.
 Rätta till och gör om och säkerställ att vi får en säker trafikmiljö!”

avsmalning

En av de två avsmalningarna på Valdshultsvägen.

 

 

 

 

Läs mer om:
16 kommentarer
  1. C G Gustavsson skriver:

    Jag håller till 100% med om att försnävningarna måste bort och har tidigare skrivit om detta på Skillingaryd.nu. Bakgrunden är bland annat att jag i somras blev påkörd av en lastbil i försnävningen mittför Götaforsskolan i Vaggeryd. Vägbanan var ju, som väl var avsikten med konstruktionen, för smal för att en personbil och en lastbil skulle kunna mötas. Jag var inne i försnävningen när lastbilen pressade sig in och då naturligtvis även upptog en del av väghalvan på min sida. Skadan på bilen finns fortfarande kvar om tekniska kontorets representanter vill se den. Jag har tidigare skrivit till Vaggeryds kommun, beskrivit krocken och frågat om man inom det snaraste kommer att ta bort försnävningarna efter att man redan tagit bort övergångsställena(mail 2013-08-08) Tekniske chefen Magnus Ljunggren svarade att ”Vi kommer inte att ta bort förträngningarna,…(likaså mail 2013-08-08).

  2. Lars Seger skriver:

    Och nu planeras det för ännu fler och sänkta hastigheter i samhället! Dock höjer man i bostadsområden som tex där jag själv bor från 30 till 40 km/h… Nu måste detta vansinne till pengarullning stoppas innan det är försent! Här ska man tydligen ha problem som inte finns i samhällena vi bor i. Finns det inget annat att lägga pengar på än idioti? Det är mindre än 1 år sen vi äntligen, trots idoga försök och förhalningar från TU:s ordf, så kom de livsfarliga hindren utan de i Skryd! vad är det för ”experter” som är inblandade i detta spektakel kan man ju undra? Stoppa det nu innan pengarna försvinner i asfalt och betong.

  3. Anders Persson skriver:

    Angående avsmalningarna. Är det avsmalningarna som är problemet, eller är det bristande hänsyn hos bilförarna som är problemet?

  4. C G Gustavsson skriver:

    Anders! Båda delarna är problem. Som jag beskrivit tidigare är själva hindren trafikrisker eftersom de drar bilförarnas uppmärksamhet till hindren och från medtrafikanterna. Allra värst är det kanske när utfarterna från en rondell kombineras med gupp + övergångsställe. Man tittar åt vänster och höger efter fotgängare och sedan på guppet för att ta det mjukt. Och i nästa ögonblick har man en utrusande fotgängare framför motorhuven. Mekanismen som gör försnävningarna till trafikfaror är densamma. Så det som skulle skydda fotgängarna blir istället till en fara för dem. Därför är det för mig helt ofattbart att man bygger dem. Dessutom har man tagit bort övergångsställen, som verkligen fyllde en funktion.

  5. Alfred Magnusson skriver:

    Kan tycka att avsmalningarna på Valdshultsvägen är ok. Dock hade jag hellre sett ett riktigt övergångsställe med blinkande lampor på skyltarna. Hela Marielundsområdet står inför ett generationsskifte, vilket kommer innebära mycket barn som ska till sörgårdsskolan. Detta är den enda övergången som finns mellan Marielundsområdet och sörgårdsskolan.

  6. Smalt skriver:

    Valdshultvägen inkl. korsningen till Åkersvägen är kommunens säkraste väg! I alla fall sett till antal avsmalningar på den korta sträckan…

    Eller är den livsfarlig så det är därför det behövs så mycket avsmalningar?

  7. Lars Seger skriver:

    Självklart skall Övergångställerna tillbaka och gärna med blinkande ljus som vid tex Munksjö i Jkpg! Det där med ögonkontakt och gångpassager är ju bara ett påhitt av kommunens anlitade ”experter” till stor del. Prova att få ögonkontakt kvällstid runt gamla kommunhuset i Vgd så förstår ni nog vilka problem man skapar. Detta projekt med allt detta arbete och därmed kostnader är att åtgärda ett problem som inte finns! Problemet är den tunga trafiken och den brörs inte av detta, där räcker det med ett pennstreck om man vill.

  8. Bosse skriver:

    Angående avsmalningen på Valdshultvägen:
    Det handlar väll först och främst om att barnen har så trygg och säker väg som möjligt till och från skolan. Om man visar hänsyn och alltid passerar avsmalning med så låg fart att man alltid kan stanna både för barn och fordon så ska det inte behöva hända några olyckor.

  9. Anders Persson skriver:

    Anledningen till att man tar bort övergångställen är väl att det helt enkelt är för farligt att ha dom? Att gående nu får lämna företräde för biltrafiken är bra ur gångarens synvinkel och säkerhet! Fortfarande ser man bilister stanna och ge gående företräde över en gata där ingen övergång längre finns. Har någon fler än jag funderat på vad som kan hända då när en bil har stannat för att låta gående passera där inget övergångsställe längre finns. Du har ju rätt att som bakomvarande köra om den bil som stannat. Om det då hoppar fram en gående, vem bär då ansvaret. Enligt min mening har den bil som stannat i och med det framkallat faran! Skulle gärna se att någon tex inom polisen yttrade sig om dilemmat. Kanske red kan fixa något sådant? Och sedan nästa fundering, om en bilist har jätteproblem med att se och förstå meningen med en avsmalning. Hur är han då i övrigt som chaufför? Avsmalning av gata och väg är för att minska skador och dödsolyckor på den oskyddade trafikanten. Om det blir plåtskador på bilar är att föredra framför dödskörningar av gående. Ps titta bara här i Vaggeryd hur en del fordon framförs i en alltför hög hastighet på kvällar och nätter. Vill man se mer av hur avsmalningar kan se ut, rekommenderar jag er att titta på Norrahammars leden i Jönköping.

  10. C G Gustavsson skriver:

    Så det var så här:

    1. Först införde man företräde för fotgängare på övergångsställena för att dessa skulle bli säkrare för fotgängare. Så förstod jag det när det infördes.

    2. Sedan upptäckte man att det var för farligt att ha övergångsställen för fotgängare, så då började man ta bort dem. Om det nu blivit säkrare för fotgängarna genom att man tagit bort övergångsställena och fotgängarnas företräde – varför i himmelns namn införde man då företrädet? Vi kunde ju ha haft det som tidigare!!!!!

    När kommer man att komma på att försnävningar av vägbanan utgör en ökad risk för fotgängarna och ta bort dem också?

  11. Michael Anderrsson skriver:

    Anders Persson: Om man tänker efter lite så borde det väl vara så att vi har en skyldighet att köra i sådan hastighet att vi hinner stanna om det kommer ut en oskyddad trafikant i vägen. Ställ dig frågan vem som blir skyldig om du kör på en person i ett villaområde så kanske du finner svaret.

  12. Anders Persson skriver:

    Förstår fortfarande inte hur det kan komma sig att försnävningar skulle vara ett hot för fotgängare? Jag tror inte på den förklaring som ges här. Men sänker inte bilisten farten hjälper inte blinkande lampor heller. Det finns studier angående blinktavlor vid övergångsställen att googla på. Och dem hjälper till en viss del när dom fungerar, men inget du helt kan lita på. Och dom blinkande ljusen hjälper dej nog inte så mycket heller när en påverkad person i sin bil passerar genom ett samhälle. Sedan när det gäller att köra efter en genomfartsled, kontra ett villaområde gäller ju helt olika förutsättning. Betänk även att många barn och vuxna går eller cyklar efter genomfartslederna. Och att ha bilar som passerar i femtio km på armbågs lucka känns inte riktigt okey.

  13. Michael Anderrsson skriver:

    Anders: Det jag menar med mitt inlägg är ju precis det du säger, minska farten och visa hänsyn.Sen vill ju du påvisa att om jag visar lite hänsyn och du samtidigt kör om då ligger skulden på mig om du skulle köra på en gångtrafikant. Förstår inte riktigt hur du funderar. Personen jag släpper förbi kan ju faktiskt redan vara ute i körbanan, vad ska jag då göra köra vidare??

  14. C G Gustavsson skriver:

    Jag förstår fortfarande inte att man först ändrade lagen för att övergångsställena skulle bli säkrare, men därefter kom på att den nya lagen istället gjorde övergångsställena farligare och med anledning av detta rev bort övergångsställena istället för att ändra tillbaka lagen.

    Nu predikar man att det istället är försnävningar som skall göra trafiken säkrare. Jag menar att försnävningar också gör trafiken farligare. När kommer man att förstå det och börja riva bort försnävningarna också?

    Mot vissa typer av trafikanter, gående likaväl som motoriserade, hjälper ingenting. Men är det inte så att av de hittills provade alternativen har ett gammaldags övergångsställe med trafikljus varit det säkraste?? Om nu folk inte kan lära sig vanligt trafikvett.

  15. C G Gustavsson skriver:

    Javisst är det så som beskrivs i länken. Men om man INTE ändrat lagen så som man gjorde kunde det ha varit säkrare.

    Jag såg för inte länge sedan en olycka där en fotgängare plötsligt vinklade 90 grader ut över ett övergångsställe, bilist nr 1 panikbromsade men var nära att köra på fotgängaren, bilist nr 2 panikbromsade, bilist 3 försökte panikbromsa men hann inte utan det blev en seriekrock med de tre bilarna.

    Om man kör på en fotgängare på ett övergångsställe kan det efter vanligt vett vara aldrig så mycket fotgängarens fel, men enligt lagens paragraf är det bilistens.

    Men var det så fel tidigare – övergångsställe med mittrefug vid Sparbanken, numera Swedbank. Vadär det för trafikfel med mittrefuger istället för försnävningarna?

Posta en kommentar

Loading Facebook Comments ...
Relaterade nyheter

Nu byter vi till nya sidor

10:11 | Framåt lunchtid måndag räknar vi med att göra en flytt till våra nya tidning som framför allt är mobilanpassad…. Läs mer

(S) vill ha avfallssamverkan

10:27 | Räkna med politisk strid ända upp i kommunfullmäktige om den framtida avfallshanteringen. – Vi är för samverkan med… Läs mer

Planerar för ny station i Värnamo

08:54 | Om den nya höghastighetsbanan Europabanan kommer passera Värnamo så är det inte säkert att det blir någon station… Läs mer

Mordmisstänkta är släppta

18:47 | De två män som varit anhållna och misstänkta för brottet mord/dråp i Kärda har släppts av jouråklagaren. Beslutet om att… Läs mer

TV: Årets företagare hyllades

15:21 | I samband med Waggerydsdagen hyllades ägarna till Styrkonstruktion Småland AB i Vaggeryd.

Tony vann på Bäckalyckan

14:06 | Det har varit tipspromenad med IOGT-NTO på Bäckalyckan i Vaggeryd.

TV: Utställning med miniatyrhästar

11:55 | I går lördag var det premiär med en riksutställning för Svenska Miniatyrhästföreningen och platsen var hos Vaggeryd-Skillingaryds Ridklubb… Läs mer

Isa vann slaget om publiken

10:41 | Linda Bengtzing utsågs till det stora affischnamnet inför Waggerydsdagen 2015. Men det var inte hon som vann slaget… Läs mer

Mordmisstänkta är 20 och 40 år

09:17 | De två män som är anhållna misstänkta för gårdagens mord i Kärda är födda på 1970-talet och 1990-talet… Läs mer

Firade 40 år sedan skolan slutade

07:03 | 59:orna i Skillingaryd har haft sin tredje skolträff och ett 30-tal av eleverna var på plats.

Brobygget över Hjortsjön inleds…

00:52 | Om man ska tro en skylt som en av våra läsare skickat är det dags att bygga bron över… Läs mer

Lisbeth utsågs till årets Vaggerydsprofil

22:51 | Lisbeth Carlsson utsågs till årets Vaggerydsprofil av  Vänskapsklubben i Vaggeryd.

Västkust mellan Morups Tånge och Stensjöstrand i Halland

21:52 | Vår natur-och kulturkrönikör Dan Damberg har besökt Västkusten.

TV: Linda – dragplåster på Waggerydsdagen

19:30 | Schlagersångerksan Linda Bengtzing var det stora dragplåstret vid Waggerydsdagen i dag. En tusenhövdad publik hade samlats Framme för… Läs mer

Många nyheter i helgen

11:51 | Den här helgen kommer vi bland annat att berätta om skolträff för 59:or, hundträff, miniatyrhästar, Waggerydsdagen plus berätta… Läs mer

50-årig man mördad i Kärda

11:38 | En man i 50-årsåldern är påträffad död i Kärda strax väster om Värnamo. Förundersökning om mord eller dråp är… Läs mer

Välkommen EVI Industries

06:03 | I dag får vi säga välkommen till vårt sjunde industriföretag som fast annonsör i vår tidning. Det är… Läs mer

Räddningstjänsten på utryckning

19:07 | Räddningstjänsten i Skillingaryd är på väg till Hotell Småland i Klevshult för ett automatiskt brandlarm. Dessbättre var det… Läs mer

40 år sedan första Waggerydsdagen

17:13 | I bland händer det att goda ideér kläcks i nödens stund. Som Waggerydsdagen som i år fyller 40… Läs mer

Fortfarande många viltolyckor i länet

16:13 | Under  veckorna 31–34 inträffade det i Jönköpings län  cirka 210 viltolyckor där eftersöksjägare från Nationella Viltolycksrådet, NVR, fått… Läs mer

Många kom till opinionsmöte

15:23 | Så mycket nytt framkom inte vid opinionsmötet i Klevshult. Men uppslutningen visar  att landsbygdsupproret för att rädda landsbygdsskolorna… Läs mer

(C)-motstånd mot Fåglabäcksatsning

13:25 | Tanken på en kommunal satsning på att uppföra sju småhus på Fåglabäcksområdet för att få fart på byggandet… Läs mer

Miljö- och bygg beviljade bygglov

12:47 | Vid augustisammanträdet har miljö- och byggnämnden tagit beslut i ett antal byggärenden.

Bedrägeriförsök i miljonklassen

09:27 | Köparen av ett företag i Vaggeryds kommun är anmäld för försök till grovt bedrägeri i miljonklassen.

Kyrkligt bidrag till Tofteryds kyrka

09:18 | Som vi tidigare berättat kommer Tofteryds kyrka att få ett nytt värmesystem. Nu är det klart att Skillingaryds… Läs mer

Det händer i helgen

09:15 | Den här helgen är det en rad aktiviteter som Waggerydsdagen, internationell fest, utställning av miniatyrhästar och allsång. Kika… Läs mer

Skickades hem från akuten med hjärnblödning

08:52 | En ung kvinna skickades hem från sjukhuset i Värnamo med medicin mot kramper. Men sjukhusets läkare hade missbedömt… Läs mer

Ledigt jobb som säljare

20:57 | Nevotex i Nässjö söker via Codeq säljare till möbelbranschen. Läs mer på vår jobbsida.

Lena Landin vann med sina lommar

20:00 | Skillingaryds Fotoklubb har i kväll presenterat årets tredje tävling i färgdia.

Fem lediga tjänster hos IKV Tools

18:33 | IKV Tools i Forsheda har inte mindre än fem lediga tjänster. Läs mer på vår jobbsida.