När Kjell Boberg svarar i sin mobiltelefon står han med näsan i en motor som är i behov av vård. Det är typiskt Kjell. Intresset för gamla fordon vare sig de är driva av hästar eller motorer som utvecklar hästkrafter är oförminskat. Det är alltså inte brist på entusiasm som gör att han nu väljer att dra sig tillbaka.
– Jag kommer ju att under ett år finnas kvar i föreningens styrelse som vice ordförande och på så sätt dra mitt strå till stacken. Men jag anser att en ordförande inte ska sitta för länge, säger han.
I tio år har han skött ordförandeklubban och fått se medlemstalet fördubblas under tiden.
– Det känns rätt att lämna ordförandejobbet nu är föreningen utvecklas så bra. Det som har gjort den utvecklingen möjlig är förstås att jag har haft så många duktiga och entusiastiska medarbetare, klargör han.
Inte utan stolthet pekar han på den rika flora av intresseriktningar inom fordonshistoriken som i dag finns representerade inom föreningen. Han nämner också de utmärkta klubblokalerna i gamla Ire i Skillingaryd.
Efter ett yrkesliv inom Volvo-koncernen har han utöver entusiasmen haft förmånen att lära sig (nästan) allt som är värt att veta om motorer och dylika ting. Men käpphästen i hans ordförandeskap har varit den kulturgärning som utförs av föreningar som Götaströms fordonshistoriker. 2008 års kommunala kulturpris var en bekräftelse på bärigheten i hans resonemang.
– Kultur på väg har blivit ett begrepp, säger han. Våra gamla fordon är väl om något kultur och speglar samhällets utveckling. Många glömmer dessutom att miljöarbetet har lett till att moderna lastbilar idag är lika rena som personbilar ifråga om utsläpp, framhåller han.
Lars Ljungqvist är alltså ordförande med Kjell Boberg som vice i styrelsen som i övrigt har följande utseende:
Thomas Nordquist, sekreterare, omvaldes liksom Evald Ekman medan Christer Malmborg nyvaldes. Kvarstående är kassören Björn Otterberg och Jörgen Gustavsson samt ersättaren Krister Gustavsson. Nyvald ersättare är Göran Bäckström.