Teater istället för ”vanlig” undervisning. Visst kan de vara ett sätt att lära sig mera om medeltiden.
Det har klass 5 B på Hjortsjöskolan visat för föräldrar och kompisarna i övriga femteklasser på skolan.
-De har både lyckats få ihop en jättebra handling och spelar dessutom upp den bra, tyckte en förälder
Under hösten har klassen under Gunnel Hessels ledning ägnat större delen av lektionerna i SO-ämnen och historia åt att i grupper lära sig medeltiden och att arbeta fram ett underlag för pjäsen. Det visade sedan att det gick bra att smälta samman grupparbetena till en helhet som kallades Glimtar från medeltiden.
-Det här har varit mycket roligare än att sitta i bänken att plugga, tyckte en av aktörerna.
Handlingen såg i korthet ut så här: I en tidsmaskin färdas en flicka tillbaka till medeltiden där hon träffar vanligt folk och kungar, knektar och nunnor, möter dåtida sjukvård och bestraffningar som häxbål och annat otyg. Med andra ord var det bäddat för både action och tempo.
Ensemblen tackar för applåderna.
Spöstraff utdelas.
Underbart att det finns människor som fortfarande förstår sig på pedagogiken och befinner sig där barnen är. Mera av den sorten så tror jag på stora framsteg i skolan.