Lokalplanutredningen har tittat närmare på skolorna i Hok och Svenarum och då hittat en hel del brister.Det brister i handikappanpassningen och tillgången till moderna toaletter. Så här skriver utredaren Johnny Johansson.
Hoks skola
Skolan har 57 elever och är en F-2 skola.Det finns även ett fritidshem som är gemensamt för Hok och Svenarum. Skolan är byggd utifrån 1950-talets basmodul och har sedan dess utökats utan några större förändringar. Det finns tre st förskoleavdelningar och skolgården har avdelats med ett staket. Det finns tillgång till idrottslokal som hela upptagningsområdet använder.
Skolan är byggd i två plan och principen är en korridor med klassrum utför korridoren. I bottenvåningen finns det en matsal och ett klassrum och på det övre planet finns det två klassrum och grupprum med avdelad korridor i första planet.
Eftersom korridorerna används som grupprum i första planet måste eleverna hänga sina ytterkläder i bottenvåningen där även skolans toaletter finns. Detta skapar en mycket rörig miljö och innebär exempelvis att eleverna i förskolegruppen efter en rast eller toalettbesök, ska hänga av sig kläderna i en korridor på ett annat plan för att sedan passera genom ettans korridor eller grupprum för att komma till sitt klassrum. personal arbetsplatserna har begränsat utrymme och rektorn kan inte ta emot besökare utan att leda dem igenom personal arbetsplatserna.
När förskolans två avdelningar byggdes till så tillkom även ett personalrum, ett klassrum och ett bra bibliotek. Fritidshemmet är gemensamt för Hok och Svenarum och fritidshemmets miljö behöver utvecklas. det är tveksamt om skolan lever upp till de pedagogiska krav som dagens kursplan kräver.
Svenarums skola
Skolan har 46 elever i årskurserna 3–5. Fritidshemmet ligger i Hoks skola. Svenarums skola är byggd år 1958 utifrån 1950 -talets basmodul. Inga större förändringar eller renoveringar har genomförts, en förskola har vidbyggts. Skolan är byggd i två plan och klassrum längst korridorerna.
Nedre plan har kök, matsal, elevtoaletter och en trä- och metallslöjdssal. Korridorerna ger högljudd volym då det är byggt av klinkersgolv. Första planet har två klassrum varav ett är kombinerad syslöjdssal, grupprum och personal-arbetsrum.
Inget av klassrummen har utrustning för laborativ undervisning.
Alla toaletter ligger i skolans bottenvåning och är inte renoverade sedan skolan byggnation. De är mycket små och ingen klarar handikappkrav och dörrarna slutar tio centimeter ovanför golv.
Slöjdsalen är en mindre sal som är utformad vid skolan byggnation,1958. Matsalen är rimlig men möblerna är dåliga och slitna. Akustiken är dålig. Matsalen används som musiksal.
Skolan saknar helt bibliotek och lånar böcker ifrån Hok, finns tillgång till en boksnurra med böcker. Det finns utrymme för personal arbetsplatser, två mindre rum som även ska fungera som materialrum. Personalrum delas med förskolan i den nybyggda förskolan, detta var ej tanken och det är därför det är så trångt.
Det finns en personaltoalett vid personalrummet men på grund av platsbrist används den till förvaring. Det finns en ytterligare toalett vid personalarbetsplatserna.
Skolan lever inte upp till de pedagogiska krav som dagens kursplan kräver.
Utemiljön är bra med nära tillgång till skog, stora gräsytor och backe för skidor och pulka.
Jonny menar att skolans pedagogik inte lever upp till skolans kursplan. Då är det smidigt att peka på att skolan bör läggas ner. Istället bör den utformas/renoveras och rustas upp så den kan användas i många generationer till!
Min fråga är: fanns det inget positivt att skriva om skolorna. Det är väl bara att renovera och tänka lika mycket på de skolorna på landsbygden lika mycket som på de i samhällena. Man verkar vilja sätta en spik i dörren på landsbygdens skolor. Jag är själv gammal elev på båda skolorna och kan hälsa er med att jag kunde inte fått en bättre skolgång. Skärp er nu och bevara en levande landsbygd.
Skolornas stommar är bra! Och hade Vaggeryds kommun NÅGONGÅNG lagt nån extra krona på landsbygds skolorna hade även den inre miljön varit bättre. Utan skolor INGEN LEVANDE LANDSBYGD!
Ja om kommunen satsade på att renovera så hade nog inte denna diskussion dykt upp. Bevara landsbygden utan den finns ingen Vaggeryds kommun.
Folk vill bo på landet för naturen, tryggheten, bra skolor och skolundervisning.
BEVARA HOK OCH SVENARUMS OCH ÅKERS SKOLOR,
Man kan ju undra om det är en medveten strategi att försumma upprustningsbehoven på landsbygdsskolorna för att istället få glänsa med ett nybyggt flaggskepp till skola i centralorten.
Var istället måna om barnen och låt dem gå kvar i landsbygdsskolorna. Bra för både eleverna och föräldrarnas mentala hälsa, bra för miljön och bra för bygden som helhet. Att bevara landsbygdsskolorna ger en positiv bild av kommunen och kan locka både nya kommuninvånare och hemvändande fd elever tillbaka till bygden.