Under 2014 var det tänkt att nya hastighetsgränser skulle införas i tätorterna. Nu har Moderaterna i kommunen beslutat sig för att stå kvar vid de gamla fartgränserna.
Frågan är för närvarande ute på remiss inför avgörandet senare i år. Remissförslaget bygger på att högsta tillåtna bashastighet i Vaggeryds kommuns tätorter ska vara 40 km/timmen, inte som nu 50 km/timmen. På vissa gator som Södra Parkvägen i Vaggeryd föreslås högsta tillåtna fart till 60 km/timmen.
– (M)-gruppen vill behålla de gränser som nu är. Vi vill heller inte ha några avsmalningar utan betraktar huvudsakligen gamla E4 som en genomfartsväg, säger kommunalrådet Allan Ragnarsson (M).
– Som vi ser det skulle 40 km/timmen genom hela Skillingaryd bara skapa irritation. Då är det bättre att behålla 50 km/timmen och övergångsställena så folk vet vilka regler som gäller och samtidigt kombinera det med bättre övervakning.
Ragnarsson utesluter dock inte att hastigheten möjligen kan behöva sänkas till 30 km/timmen mellan Sturegatskrysset och Artillerigatan i Skillingaryd.
– Där ha vi också diskuterat en rondell i Sturegatskrysset för att få en naturligt fartsänkning, men då har svaret blivit att det inte finns plats med någon rondell.
Ragnarsson berättar också att (M)-gruppen kan acceptera 60 km/timmen på Södra Parkvägen i Vaggeryd som en anpassning till verkligheten på denna breda gata.
Moderaterna vill behålla de här skyltarna istället för att sänka farten till 40 km/timmen.
Södra Parkvägen är en av de mest trafikerade gatorna i kommunen.Trafiken kommer att öka ytterligare i och med
att området vid kvarnen blir färdigbyggt.Alla som bor i närheten av Södra Parkvägen vet att nuvarande hastighetsgräns sällan följs.Att då höja hastigheten ger fel signaler.Sänk i stället hastigheten till 40km/timmen och bygg upp fler trafikbulor.Detta gäller från bron vid Lagan fram till avtagsvägen mot Dammgatan.Därefter kan det däremot vara lämpligt med 60km/timmen.Om man som kommunalråd bor en bit vid sidan om kanske man inte har ”anpassat sig till verkligheten”.
Väl tänkt (M), väl tänkt! Men fundera också över om inte vissa befintliga försnävningar skall ersättas med övergångsställe + fartkamera!
Om det finns ett ställe där nuvarande fartgräns inte följs så ligger väl inte felet på fartgränsen utan på uppföljningen av att fartgränserna verkligen följs. Sätt upp och aktivera en fartkamera istället!
Förvisso körs det fort på Södraparksvägen men jag vill inte ha några vägbulor på den vägen ändå… Lämpligare vore att göra cykelväg eller gångväg på delar av den så att den blir lite smalare för nu känns den motorvägsbred!
Väl tänkt säger CG Gustavsson, vi är nog många som tycker att moderaterna överhuvudtaget inte tänkt alls. Det känns mer som att i bilarna sitter det människor som blir irriterade över att behöva visa hänsyn. Kanske eventuella väljare kan lockas över till moderaterna, genom att låta bilisterna vinna över dom oskyddade trafikanterna. Det känns inte okey att med cykel eller till fots förflytta sig efter GC cykelbanan och bli omkörd av bilar, som passera på ca 50 centimeters avstånd. De moderater som äger nått så simpelt som en cykel borde prova på att cykla efter dom numera slarvigt snöröjda gc vägarna genom Vaggeryd. Min åsikt om moderaternas förslag Urdumt!
Anders Persson
Vaggeryd
Varför skapa problem när det inte finns några problem som är svåra att lösa? Öka fartkontrollerna genom tex fartkameror, sitter på massor av 50 sträckor om ni undrar! Som ett talande exempel hur lite dumt kommunens ”experter” tänker så ska den lilla återvändsgata jag bor utefter få 40 istället för dagens 30 km/t! Vägen ut från nämnda gata är det högerregeln som gäller och 70 km/t, där görs inget så enkelt som att förlänga 50 sträckan ett par hundra meter på Bondstorpsvägen förbi nästa gata. När det gäller dåligt skottade GC vägar så har väl de i majoriteten prutat bort detta och satsat på andra saker skulle jag tro?
Att visa hänsyn är ju ofta en handling mellan två grupper eller flera. Om en grupp alltid ska visa hänsyn, medan den andra alltid ska ha rättigheter, så blir det ohållbart. Gör gamla E4:an till genomfartsled, ta bort de hinder vi har förutom i direkt anslutning till skolor och dagis. De som inte följer lagar och regler kan vi inte ta hänsyn till, de ska ställas till ansvar det.
Lär både barn och vuxna att ta hänsyn till varandra, lär de oskyddade trafikanterna att det gör ont att bli påkörd och lär bilisterna att det gör ont i själ, hjärta och plånbok att köra på någon, så tror jag att Moderaternas förslag är klockrent.
Så har då två moderater och förmodligen inga cykelägare uttalat sig. Mats O. tycker att barn och vuxna som blir påkörda förhoppningsvis ska lära sig en läxa.
Anders Persson
Vaggeryd
Vad är problemet Anders? De problem vi har är helt och hållet skapade av våra ”experter” själva. När de tog bort övergångsställena så vet ju inte någon vad som gäller längre! Inför övergångsställen med blinkljus som jag föreslagit i över ett redan! Då blir jag som bilist uppmärksam på att någon vill passera gatan, tex byta sida på GC väg som vid Sparven. Att det är dåligt skottat vill jag inte hålla med om helt och hållet men utefter ga E4:an blir det ju svårt att ”trolla” bort snön mellan väg och GC. Och är det nåt vi har i våra tätorter så är det GC vägar, vore ju bra om cyklister cyklade på dem med alltid.
Tre problem kan jag se rent akut Lars.
1. Du ser inte problemet.
2. Du förstår inte problemet.
3. Du har ingen cykel.
Anders Persson! Jag har både cykel och cyklar med den ibland, mina barn cyklar dagligen till skolor och buss etc. Det de ser problemet är att det inte är några övergångsställen så bilisterna vet vad som gäller! Tycker det verkar ganska korkat att öka hastigheten på min lilla gata med. Nej Anders, jag ser inga större problem med de hastigheter vi har idag faktiskt. Ett problem är i så fall att det finns trafikregler som inte finns här typ: Att blinka, högerregel eller parkering för att nämna några. Det får vi inte bort annat med att ha 0 km/t! Du som verkar vara lite bättre än andra kan ju informera de gående om gångpassager och var de finns? Då tycker jag allt att det är bättre att måla dit dem igen så vet alla som rör sig i samhället var det är lämpligt att passera i samförstånd! Det finns andra trafikfaror vi kan ordna först och vad kostar inte denna ”lekstuga”?
Anders, som cykelägare och gångtrafikant har jag bara en kommentar: God dag! Yxskaft.
Mats, i sig själv känner man igen andra, så god dag på dej med :)