Malin Wengholm debatterar skolan.
Intyg i uppförande och ordning – en extra merit!
Vi har en skolsituation i Sverige där vissa elever ser sig som ”kunder” med rätt att få undervisning. Problemet är att det inte går att ge kunskap, kommunikativ färdighet och kritiskt tänkande till någon. Man måste själv anstränga sig och arbeta sig fram till de färdigheterna. Vägen dit kan vara både lång och krokig. Det finns elever som ser lärarna som servicepersonal vilka skall lösa deras vardagsproblem. ”Jag kan inte komma på skrivningen, får jag göra den nästa vecka?” ”Jag kan inte göra läxan till nästa vecka för jag ska resa bort i helgen. Vad skall jag göra då?”
Det finns elever som inte kan passa tider och skolkar regelbundet. Det finns elever som inte har med sig penna, papper och lärobok till lektionerna. Det finns de elever som inte ens besvärar sig med att stänga av mobiltelefonen under lektionstid.
Skall dessa elever utgöra normen för svensk skola eller skall ALLA de elever som kommer i tid och sköter sig göra det?
Jag tror att många av oss glömmer bort att dagens skola speglar morgondagens samhälle.
Vilka normer tycker du skall gälla?
Jag vet ingen arbetsplats som tillåter omfattande skolk, sena ankomster, ett oacceptabelt grovt språkbruk och ett uppträdande som tyde på allt annat än respekt för medmänniskor. Således borde detta inte heller accepteras i skolan.
Jag tycker det är självklart att det skall löna sig att arbeta och sköta sig, i skolan såväl som på en arbetsplats. ALLA de elever som kommer i tid, tar ansvar och anstränger sig skall ges en konkurrensfördel när det är dags att söka arbete. Om jag vore företagare skulle dessa egenskaper spela stor roll vid nyrekrytering och vara minst lika viktigt om inte viktigare än goda betyg i till exempel geografi och historia.
Ett separat intyg i uppförande och ordning vore en extra merit vid anställningsintervjuer för det stora flertalet elever i svensk skola. De som missköter sig skulle ha möjligheten att slänga intyget. Jag tror dock att de stora flertalet arbetsgivare, inom en snar framtid skulle börja efterfråga detta intyg vid anställningsintervjuer.
Som moderat riksdagsledamot skulle jag kraftfullt verka för att återinföra en kunskapskola med ordning och reda. Jag vill också se en statushöjning av läraryrket. Jag tror nämligen att det är en förutsättning för att säkra en framtid med engagerade, entusiastiska och kunniga lärare.
Snart är det val. Du väljer!
Malin Wengholm (M) Värnamo
Riksdagskandidat, Jönköpings län
Hej Malin!
Så kommer debatten kring skolan åter fram i fokus. Men jag undrar om ni politiker glömt bort att det finns ytterligare en del i skolans verksamhet nämligen fritidshemmen för de yngre eleverna. Denna del känns totalt bortglömd. Visst är skolan viktig men det är ändå av största vikt att ni ser till barnens hela dag inom skolans väggar och till all den kunskap våra elever tillgodoser sig under morgon och eftermiddagsverksamhet.
Kan inte ni i denna valrörelse också belysa fritidshemmens mål och uppdrag? Fritidshemmen har de senast åren fått stå i skymundan och vi ser ständiga nerdragningar med personal men däremot barngrupper som ständigt växer och behovet av fritidshemsplatser är stort.
Samtidigt inkluderas inte fritidspedagogerna som tillbringar stora delar av dagen i skolan med en yrkeslegitimation, vilket jag tycker är skamligt.
Hur ställer ni moderater Er till fritidshemmens verksamhet och hur tänker ni er framtiden för denna skolbarnomsorg. Hur ska man få kompetent och duktig personal till dessa tjänster där lönen är bland den sämsta inom denna yrkeskår, där resurserna i skolan inte följer med barnen över till fritidshemmens verksamhet på eftermiddagen, där ca 18 barn per vuxen ses som okej och där högskole/universitetsutbildning inte har samma status som övriga läraryrken.
Mitt råd är att ni snarast också sätter fokus på fritidshemmen och uppdaterar er kring hur denna verksamhet ser ut i dag och hur den fungerar,
-för barnens bästa
-hela dagen.
Debattera gärna fritidshemmen också likväl som skola och förskola och visa Er ståndpunkt i denna fråga!
Tack!
Hej!
Jag tycker att det är viktigt att man ska ha skolavlutningen i kyrkan för det kristna arvet har byggt upp Sverige!
Den blomstertid som nu kommer
Det är självklart att vi ska ha skolavslutningen i kyrkan. Ansgar kommer till Birka som den förste missionären i Sverige. Olov Skötkonung låter döpa sig i husaby källa. Sverige är kristnat och hedendomen besegrad. Det kristna arvet har byggt upp vårat land Sverige. Bibeln är Guds ord. När man pratar med muslimer tycker de att vi svenskar ska vara glada för våra kristna rötter för det står även om Jesus i Koranen. Jag läser en bok som heter ”Från Jihad till Jesus” Ett dramatiskt vittnesbörd från en omvänd muslim. Författare Christopher Alam. Jesus säger själv i Johannes 14:6 Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. Hos ingen annan finns frälsningen. Inte heller finns det under himlen något annat namn som givits åt människor genom vilket vi blir frälsta. Apostlagärningarna 4:12.
Mvh
Ulrik Petersson
Skillingaryd
Ps. Ansgar kom år 829. Ca år 1000 blev Olov Skötkonung döpt i Husaby Källa. Ca år 1100 blev Sverige kristnat och hedendomen besegrad. Ds.