Invånarna i Jönköpings län fortsätter vara nöjda med den vård som ges på länets vårdcentraler, visar den nationella patientenkäten 2011.
Många resultat har förbättrats jämfört med tidigare års enkäter, även om skillnaderna är små.
Patientenkäten genomfördes 2011 på samtliga 52 vårdcentraler i länet och besvarades av patienter som nyligen besökt en läkare på en vårdcentral. De offentliga resultaten presenteras i åtta indikatorer; Helhetsintryck, Bemötande, Delaktighet, Information, Förtroende, Upplevd Nytta och Rekommendera (om patienten kan tänka sig att rekommendera vårdcentralen till någon annan).
Sett till indikatorerna är skillnaderna små jämfört med tidigare års enkäter, men Landstinget har genomgående förbättrat sina resultat och ligger något högre än riksgenomsnittet.
Vill få fler att svara
2011 svarade 55 procent av de tillfrågade i länet, vilket är något lägre jämfört med tidigare år.
– Det är en tråkig förändring och vi ska nu se över vad vi kan göra för att få fler att svara under kommande år. Men det underlag vi får är ändå väldigt användbart, framförallt eftersom varje vårdcentral tydligt kan se vad de är bra på och hur de kan göra ytterligare förbättringar. De får även ta del av patienternas kommentarer. Resultaten ska användas i det fortsatta utvecklingsarbetet, säger Eivor Blomqvist, chef för sektionen patienträttigheter inom avdelningen för folkhälsa och sjukvård i Landstinget.
Känner delaktighet
Patienterna ger alltså vården ett gott betyg överlag. Nästan alla som svarat, 91 procent, tycker att de fått bra, mycket bra eller utmärkt vård och kan tänka sig att rekommendera mottagningen till någon annan.71 procent tycker att de fått den vård de behövde och 23 procent att de delvis fått det. De allra flesta känner sig också delaktiga i beslut om vård och behandlingar.
– Det är väldigt roligt att Landstinget får så bra resultat eftersom patienternas uppfattningar om vården alltid väger tungt. Vårdpersonalen kan känna sig stolta över sina insatser för en god vård, säger Lena Skaring Thorsén, gruppledare för Folkpartiets landstingsgrupp.
Förtroende och bemötande
Förtroendet för läkarna är som tidigare stort och de flesta patienter känner sig bra bemötta, med hänsyn och respekt, av läkare och i receptioner. Läkarna är också bra på att lyssna på patienterna.
Fler vill träffa samma läkare
De största skillnaderna mellan Landstingets vårdcentraler gäller liksom i tidigare enkäter möjligheten att få träffa samma läkare när man besöker vårdcentralen, något som de allra flesta tycker är viktigt. Samtidigt anger något fler att de brukar få träffa samma läkare jämfört med förra årets enkät.
– Det ger positiva signaler, eftersom ett av syftena med vårdvalet är att fler ska ha möjlighet till en fast läkarkontakt, säger Lena Skaring Thorsén.
Tillgänglighet
86 procent av patienterna tycker att tillgängligheten är bra, mycket bra eller utmärkt på den mottagning de besökte. Tre femtedelar tycker att väntetiden till besöket var acceptabel medan 15 procent tycker att den var något eller alldeles för lång.
En annan fråga rörde möjligheten att påverka dag och tidpunkt för besök, vilket 63 procent säger att de helt eller delvis fick. 23 procent säger att de inte hade några särskilda önskemål om det.
Information
Många tycker att läkarna ger bra begriplig information om sjukdomar och besvär, men enkäten visar att det finns behov av bättre information kring eventuella varningssignaler att vara uppmärksam på och om eventuella biverkningar av läkemedel. Vårdpersonalen behöver också överlag bli bättre på att berätta om förseningar när besök inte börjar i utsatt tid.
– Förhoppningsvis visar kommande enkäter också att ännu fler får frågor om kost, motion, alkohol och tobak när de besöker vården, eftersom bättre folkhälsa är en viktig förutsättning för att Landstinget ska kunna möta kommande utmaningar, säger Lena Skaring Thorsén.
Möjligt jämföra resultat
Undersökningen presenteras på SKL:s nya webbplats för Nationell Patientenkät:
http://npe.skl.se/
Där kan man jämföra olika vårdcentralers resultat med varandra. Resultaten presenteras i form av patientupplevd kvalitet, ett värde mellan 0 och 100 där 100 är bästa möjliga. Det går även att titta på skillnader mellan könen, liksom skillnader över tid.
Fakta om Nationell patientenkät
Patientenkäten genomförs årligen på vårdcentraler i hela Sverige på uppdrag av Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. Den ska ge landstingen underlag för förbättring och utveckling utifrån patienternas perspektiv.
Varje vårdcentral får tillgång till sitt eget resultat och även till de kommentarer som patienterna fått möjlighet att lämna i samband med enkäten. Efter hand kommer varje vårdcentral att redovisa resultaten och hur man arbetar med att förbättra vården.