Rekordmånga anmälda, rekordmånga nationer, rekordmånga brutna och rekordsnabba tider.
Vätternrundan 2012 levde verkligen upp till epitetet rekordrunda och den kommer bli ihågkommen.
Det blev dock inte rekord i antal startande eller antal i mål. Men årets runda kommer ändå att vara en av de mest minnesvärda i modern tid. 23.307 anmälda, 46 representerade nationer, den 500.000:nde starten och en tid på 6:38 som Ride of Hope-gruppen stod för, är nya rekord. Dessutom var det rekordmånga som bröt och det är säkert att säga att Vätternrundan 2012 kommer att räknas som en av de tuffaste genom tiderna. Ett ca fem timmar långt, ihärdigt regn fick cirka 2.250 cyklister att bryta.
– Det kraftiga regnfallet gjorde att många blev nerkylda och därför valde att bryta. Det här gjorde att vi fick sätta in stora resurser av bussar och lastbilar för att ta hem cyklister och deras cyklar till Motala. Tack vare en enorm laginsats klarade vi den uppgiften mycket väl, summerade Vätternrundas vd Eva-Lena Frick.
På flera depåer samlades hundratals cyklister som väntade på att få ta sig tillbaka till Motala, flest bröt i Hjo; hela 530 stycken. Vätternrundans följebilsystem är väl tilltaget och man har till och med extrabussar i Jönköping och Habo som står redo att hjälpa till om det skulle behövas. Men i år räckte inte ens det. Tidigt uppmärksammade man ifrån sambandscentralen att man skulle behöva ta till extraordinära åtgärder och arbetet med att kalla in fler bussar tog fart tidigt på lördagsmorgonen.
– Vi förstod att det skulle behövas mer bussar så redan vid fyrasnåret ringde vi in extrapersonal och kallade in extrabussar, förklarade Joakim Höglund som är ban- och sambandschef på Vätternrundan.
– Vi kallade in totalt tolv extrabussar för att möta kravet och när alla brutna cyklister var omhändertagna skickade vi ut två extra långtradare för att samla upp alla cyklar som stod kvar i depåerna. I Gränna fanns så många som 250 cyklar kvar, sa Höglund.
– Det var en unik situation, förklarade han, men vi klarade det!
Under de stundtals väldigt hårda förhållandena var det 48 cyklister som behövde uppsöka sjukhus för sina skador, (drygt två promille av de som startade) sju st av dessa har legat kvar på sjukhus för observation men alla beräknas komma hem under söndagen (17/6). Men tragedin slog ändå till. En man i 70-årsåldern drabbades av hjärtinfarkt och avled.
– Under de 47 år som Vätternrundan har rullat har vi bara haft tre hjärtrelaterade dödsfall, förklarade Jörgen Larsson som är ansvarig läkare under arrangemangen, och med tanke på de 500.000 starterna som vi haft är det en väldigt liten siffra.
– Det är givetvis mycket tråkigt och ett stort trauma för de anhöriga och vi beklagar det inträffade, sa Eva-Lena Frick.
– Men det vi kan göra för att motverka den här typen av olyckor är att fortsätta arrangera Vätternrundan för att främja folkhälsan, sa Eva-Lena Frick.
Vätternrundan gästades på söndagsförmiddagen av infrastrukturminister Catarina Elmsäter-Svärd. Ministern cyklade de sista fyra milen från Hammarsundet in till målet i Motala.
– Jag ser målet att göra Vätternrundan bilfri som fullt realistiskt. Men bästa sättet att nå målet tror jag är att göra bit för bit av Vätternrundan bilfri. Och kanske får man acceptera att samtliga 30 milen inte blir bilfria, förklarade Catarina Elmsäter-Svärd.
För Vätternrundan och dess vd Eva-Lena Frick var ministerns positiva inställning till projektet ”30 bilfria mil” glädjande.
– Vår inställning är att vi ska nå 30 bilfria mil, men självklart ska det ske genom samförstånd mellan alla parter. Det är viktigt att vi hittar en lösning som fungerar under de timmar vi vill göra vägarna bilfria.
Till 2014 är planerna att utveckla Vätternrundans Cykelvecka med ytterligare ett lopp, Stafettvättern.
– Genom andra stora arrangemang vet vi att det finns ett stort intresse för just lagtävlingar. Tanken är att lagen ska bestå av tre till fyra åkare och att man totalt cyklar 8-10 mil tillsammans. Vi tror mycket på den här idén, säger Eva-Lena Frick.
Vätternrundan 2012. Foto: Micke Fransson/Vätternrundan