I år är det meningen att Vaggeryd äntligen ska få sin planskilda korsning med järnvägen. I mer än 60 år har tanken på en ”järnvägstunnel” stått på den politiska dagordningen och nu är det äntligen dags.Någon gång fram på vårkanten är det tänkt att arbetet ska ta sin början och vid juletid hoppas man kunna leverera denna mångmiljonjulklapp till vaggerydsborna. Exakt hur Tekniska kontoret har tänkt sig att lösa alla teknikaliteter kring ”tunnelprojektet”, och det är inte få, berättar man vid ett informationsmöte i Folkets Hus i Vaggeryd på tisdag kväll.
Den som redan nu vill detaljstudera planeringen kan göra det via kommunens hemsida. Förslaget till detaljplan är ute på samråd till den 25 januari.
Några fler järnvägstunnlar i Vaggeryd finns inte med i investeringsbudgeten för den nyss påbörjade mandatperioden. Men sedan är det dags att bygga väg och tunnel i Byarum för tolv miljoner kronor.
Innan dess är tanken att järnvägarna Värnamo-Vaggeryd-Jönköping och Vaggeryd-Nässjö ska elektrifieras.
– Det kommer att ske inom fyra-fem år, tror kommunalrådet Berry Lilja (S).
Bygg som Lars Seger vill. En tunnel med full höjd för alla tunga fordon vilket gör att alla tunga fordon finns i centrum. Vidare innebär det högre lutning för gående cyklister och liknande.
Nej, jag bara skämtar. Gör en tunnel som klarar räddningstjänstens fordon, vet inte om det räcker med 3.60. Inte ens jag önskar vaggerydsborna en massa tung trafik i samhället.
Bättre att göra som i Skryd 2 dm för låg för tunga fordon! Ren idioti om man får tycka vad man vill. ”Problemet” med den tunga trafiken heter GPS! Detta lär vi inte kunna ändra på. Kör mycket runt om Värnamo, där möter man 24 metare där jag tycker vägen är liten. Vi bygger en till tunnel med problem med översvämmningar, precis som i Skryd så då är ju allt bra! Blir ca 2 meter under vattnet 25-50 meter därifrån. Gående & cyklister kan man ju lösa som i Skryd, fast med flackare kanter vore bättre. bara det inte blir som i Sävsjö, ett delat samhälle.
Hej Gunnel
Tunneln skapar mest irritation. Den klottras i, den blir en vatternsamlare vid höga vattenflöde, förstår inte vad denna tunneln ska vara bra för. Kanske hört fel men det finns väl många negativa sidor med tunneln i Sryd. Tar vi sedan Vryd under järnvägen så står där många könsord som jag åtminstone inte sett i en korsning, urinen som tillförs till tunneln har jag heller aldrig känt vid en korsning. Nä den där tunneln kan di ha någon annanstans
Ja det är ju inte alltid man begriper vad herr Seger menar. I Skillingaryd är tunnlen att kanonlyft. Skillingarydsbor är glada över att slippa tung trafik i samhället. Att det sedan svämmat över ett par gånger vid orimliga väderförhållanden kan väl ingen rå för. Och när det gäller GPS så visar moderna apparater att höjden inte är fri. Nej, Seger du är nog ensam om att vilja ha tung trafik genom Vaggeryd, ställ dej gärna utanför Ica med en namnlista och kolla hur många namn du får.
Brukar inte hålla med Linus så ofta men här stöder jag honom fullt ut. I Skillingaryd har vi inga direkta problem med tunnlarna, var kommer den infon från? Med tanke på höjdförhållandet vid Sturegatan är tunneln bra även om den kunde varit bredare för gångare/cyklister. Vid stationen funkar tunneln bra o där är inget pink o knappt inget klotter. Så ni ska se att det blir nog bra i Vaggeryd också
Men den tunga trafiken är väl inte något argument, det handlar ju om att få bort avbräcket vid järnvägsövergång.
Vem vill inte ha bort tung trafik och speciellt utanför små-skolor och dagis med alla de cancergena ämnen tung trafik släpper ifrån sig. Tunneln i Sryd har väl inte varit hel problemfri och översvämmningarna har ju tillkommit så att det finns problem skall man ju inte blunda för.