Den kommunala närtrafiken mellan Ekeryd, Bratteborg och hållplatsen på gamla E4 kommer att läggas ned.
Det beslutet har tagits av kommunstyrelsen. Den 31 december sätts punkt för denna trafik som tillkom förra året som ett sätt att minska effekterna av länstrafikens beslut att avskaffa tågstoppen i Ekeryd och Bratteborg.
Kommunstyrelsen tog beslutet efter en votering som slutade 10–3.
Förslaget om nedläggning sista december ställdes mot ett förslag om fortsättning tills vidare. För det senare alternativet röstade Jerry Karlsson (FP), Stefan Ottosson (KD) och David Isaksson (KD).
– Det finns två huuvudskäl till det här beslutet, säger kommunalrådet Berry Lilja (S).
– För det första var kostnaderna var alldeles för stora för så få resenärer och för det andra handlar det om rättviseskäl. Vi har ju en skyldighet att behandla alla lika. Därmed skulle invånarna i Svenarum, Hook, Tofteryd och Hagshult för att ta några exempel också kunna begära samma service som de som bor i Ekeryd och Bratteborg.
l
Det tycker jag de har rätt till,varför inte ha en busslinje som går runt kommunens landsbyggd, Vaggeryd-Bondstorp-Byarum- Hok-Hagafors-Svenarum-Vaggeryd.En Skillingaryd runt.
Finns i princip redan 1 gång i veckan. Söker man inte ta reda på saker innan så får man inte reda på nåt heller. Kan inte subventionera för i princip en resande som vi nu har gjort. Ta en runda till med Landstinget/Länstrafiken. Finns ju andra hållplatser som kan läggas ”ner”. Hovslätt är ju ett typexempel, där ligger ju hållplatserna ca 25 från varandra. Men allra först kan man ju försöka få tåget att gå hela vägen utan väntetider!
På Kristdemokraternas uppmaning kommer kommunen att kontakta Landstinget och begära att få tillbaka åtminstone tågstoppet i Bratteborg. För att inte tappa resenärerna till dess måste närtrafiken fortsätta.
Stefan Ottosson (kd)
Äntligen ett nyktert beslut av kommunen!
Den här var ju en vansinnig kompromiss från första början. Hur många hundra tusen av våra surt förvärvade skattepengar brändes på den här ”glesbygdssatsningen”?
Om man bor på landsbygden borde man inse att det inte kan finnas stationer för tunnelbanor tåg och bussar bakom varenda stubbe.
Ja ni alla som ville ha trafiken kvar,ha själv åkt med bussen för och se .Men finns inte oftast inte någon med så jag förstå att det inte gå och driva en verksamhet.
Vilket antal resenärer anser du ska uttnytja bussen varje dag för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att fortsätta?? Skattepengarna ska gå till saker där dom gör mest nytta!