Just när skymningen började falla på torsdagseftermiddagen fick två av Vaggeryds ”stadsdelar”, Götafors och Södra Park, en ny infart. Då släppte tekniska kontoret på trafiken på den nya ”Smedbyleden” som förkortar vägen ut i stora världen för somliga, som förlänger den för andra men som framför allt eliminerar en potentiellt farlig plankorsning med järnvägen.
När Trafikverket ställde krav på att plankorsningarna mellan järnväg och väg på sträckan Vaggeryd-Skillingaryd skulle bort (mot en rimlig ersättning i mångmiljonklassen) blev en ny sydlig in- och utfart mellan järnvägsviadukten och Stödstorpaån den självklara lösningen för att kunna ta bort korsningen på Götarpsvägen. Protester från boende utmed Smedbygatan som fruktar ökad trafik fördröjde arbetet men i somras var allt klart för att sätta spaden i jorden. Snabbt har det gått men den helt nyanlagda sträckan är å andra sidan inte mycket längre än 50 meter.
Namnet på gatan blir med stor säkerhet Smedbyvägen.
När Waggeyds Museiförening diskuterade namnfrågan slängde någon fram förslaget Slagggatan, alltså med tre g, eftersom den nya vägen vilar på slagg från det gamla järnbruket i Götafors .
Trafikökningen, hur blir det då med den? När räkningen började var det tre på rad som svängde in på den nya vägen. Men sedan passerade 24 bilar i rad utan att någon av dem svängde in från gamla E4 mot ortens sydöstra delar. Men så roligt ska vi väl inte ha…
De flesta körde värdshus förbi istället för att åka den nya vägen.
Varför blev det inte någon rondell?
Jag undrar varför hastigheten inte har sänkts
för det är väl inte meningen att det skall vara 80 km
förbi utfarten???????
Svänger man från S-ryd – så blir det ju 80 km i hela Vaggeryd! Önskemål från södra delen?
ungdomarna kör väll 80 i samhället !!!!!!!!!!! lite vägavsmalningar och gupp vore väll inte fel och en sladdrondell på ica parkeringen och vid badhuset !!!!sen kan dom höja till 80 på nådastigen!!!!