Belysningen på elljusspåret vid Friluftsgården i Vaggeryd var till stora delar omodern när den togs i bruk 1981. Nu vill kultur- och fritid byta ut kvicksilverlamporna mot modern led-belysning.
Under åren 2015 till och med 2017 vill kultur och fritid investera cirka 20 miljoner.
16,8 miljoner faller på 2015 medan 2016 tilldelas blygsamma 2,5 miljoner. Av den summan föreslår kultur och fritid att 750 000 avsätts till ny belysning på elljusbanan vid Vaggeryds SOK:s Friluftsgården.
Den nuvarande belysningsanläggningen utmed det tre kilometer långa spåret beskrivs som helt omodern och dålig ur miljöaspekt.
De lufthängda kablarna får ofta träd över sig och bidrar till stor osäkerhet i driften.
De 100 125-watts kvicksilverlamporna utmed slingan bör bytas mot cirka 80 led-lampor på mellan 10 och 40 watt. Energibesparingen beräknas till 75 procent. Dessutom är kvicksilverlamporna dåliga ur miljösynpunkt. Några nya sådana lampor kan inte längre köpas.
De impregnerade trästolparna innehåller kreosot och får enligt ett EU-direktiv inte ersättas med liknande stolpar från och med 2015.
Kultur- och fritids slutsats är att driftmässiga, ekonomiska och miljömässiga skäl talar för att den nuvarande belysning byts mot led-belysning, nedgrävd kabel och galvaniserade stolpar.
Den här processen pågår för närvarande i flera av länets kommuner.
Till driften av elljusspåret får Vaggeryds SOK 12 000 kronor till energi och underhåll av spåret året runt.
Den här belysningen är omodern av energi- och miljöskäl och måste bytas, anser kultur- och fritidsnämnden.
Vad blir det för kostnad per sprungen kilometer?
Idag har jag bott med utsikt över vägen till Friluftsgården i 7 år, på dagen. Jag har hela tiden förundrats över de 34 gatulyktor som belyser vägen dit, 365 dagar om året. Till vilken nytta?
Investera istället i vård, skola och omsorg!
Låt föreningarna lösa sina problem, på det vis de gör bäst! Med engagemang!
Med samma bidrag till el och underhåll som idag, kan VSOK driva elljusspåret i 1667 år, för investeringskostnaden som anges ovan. Undrar om de nya lamporna fortfarande lyser då.
Ikväll lyser de som vanligt.. Har dock inte sett en bil efter mörkrets inbrott.
Det är väl bra att det finns en elljusbana, så folk kan förebygga många sjukdomar, och med det minska kostnaderna för vård o omsorg. Sen finns det fler tillfarter än bilvägen till elljusbanan, varför inte testa den själv Mats istället för att sitta o kolla hur många som inte använder den
Hej Per, nog skulle jag behöva använda spåren, nu har jag annan sport som mitt nöje och preferens. Där betalar vi själva både investeringar, underhåll och drift ur klubbens och medlemmarnas kassa. Nu är det är inte elljusspårets lampor som lyser i onödan. De lampor jag är irriterad över att de lyser är tillfartsvägen till Friluftsgården. 34 gatulampor lyser varje kväll och natt på en väg som ingen använder efter kl 22.
Sedan måste investeringar sättas i proportion till nyttan. Att använda 20 miljoner kr av kommunala investeringsmedel till detta är helt opropertionerligt med hur stor del av befolkningen som använder spåren.
VSOK får väl, precis som andra föreningar som vill göra om sina faciliteter, lösa denna investering själva. Varför ta pengar från kommunens kärnverksamheter till detta?
Nyttan för en sådan här investering tillfaller ju dem som använder den, då bör de också betala.
Hej igen, jag får erkänna att jag läst texten ovan alldeles för dåligt.
Investeringen i elljusspåret är 750.000kr, inte 20 milj.
Jag vill dock fortsatt hävda att det bör betalas av de som brukar spåren, dvs VSOK.
Nu vet jag att andra också använder spåren, kanske borde VSOK se till att dessa löser ett medlemskap, för att stödja fortsatt möjlighet till upplysta motionsspår.
Hej!
Om man tillbringar ett par timmar vid spåren i Vaggeryd eller Skillingaryd kommer det att visa sig att flertalet av dem som tar sig runt spåren inte är medlemmar i Vsok eller Sfk. Spåren är en tillgång för alla kommunens invånare och klubbarna gör ett fantastiskt jobb som sköter dessa inte minst vintertid.
Jag åkte skidor ett flertal ggr och möttes av trevliga människor som fixade fina spår.