Det har nu gått tre år sedan som planerna på nya fartgränser i kommunens tätorter först presenterades. Men ännu har inte de föreslagna fartgränserna med 40 km/timmen som basfart förverkligats. Och det lär dröja.
Frän början var det tänkt att det skulle finnas en samsyn mellan höglandskommunerna, GGVV-området och Jönköping kring de nya fartgränserna och att de nya hastighetsbestämmelserna skulle kunna genomföras ungefär samtidigt. Men så har det inte blivit.
– Nu är vi sist i närområdet, konstaterar kommunens tekniske chef Magnus Ljunggren.
– Höglandskommunerna är klara, Gislaved, Gnosjö och Värnamo ligger före oss och Jönköping har påbörjat processen. Men man ska också ha klart för sig att frågan inte är helt enkel.
Frågan har en gång varit uppe i kommunfullmäktige för antagande med återremitterades då till tekniska utskottet.
Ärendet var åter uppe till behandling vid decembersammanträdet med tekniska utskottet. Men man kom där överens om att återföra frågan till partigrupperna. Det beror bland annat på att många nya politiker har valts in och att tankarna bakom vissa detaljer måste klargöras. Det handlar till exempel om kostnaderna och längden på 30-sträckorna vid skolorna som i några fall anses vara i längsta laget.
Möjligen kan tekniska utskottet ta beslut i mars vilket innebär att de nya skyltarna möjligen kan sättas upp fram på försommaren 2015.
Vi är många som vill se en förändring av bilisters etik vid val av hastighet.
Att ideligen betrakta en skyltad hastighet som en minifart är ju fullständigt under all kritik.
Såväl inom tätorter som på landsbygd önskar många bofasta att den många gånger fortkörande trafikanten borde sansa sig.
Men hör och häpna, i stället för att anta förslaget till sänkta hastigheter vid kommunfullmäktige den 30/6 2014, så föreslog en ledande moderat politiker i kommunen avslag på grund av ”…för att få en kostnadsberäkning för byte av skyltar” så återremitterades det därmed till kommunstyrelsen.
Man får väl förmoda att en sådan motivering skulle kunna bli ett tämligen briljant uppslag för en artikel i Grönköpings veckoblad.
Att skyltarnas kostnad går före kommuninnevånarnas livsmiljö och välbefinnande, får väl anses vara för kommunens övriga nämndrepresentanter en ytterst pinsam motivering. Det måste helt sonika ligga något annat bakom som kan föranleda att en hel kommuns förtroendemän/kvinnor låter sig manipuleras av en sådan pinsam förklaring som kostnad för byte av skyltar.
Hoppas emellertid att de nya representanterna i styrelserna i kommunen skyndsamt plockar fram ”minoritetsåterremissen” vid något av de närmaste sammanträdena.
Eller blir det en pinsam långbänk a la Grönköping?
Bo-bo