Egentligen är det ett gammalt koncept, att vårdsökande och vanliga besökare anmäler sig i receptionen.
– Men den nya versionen, med en centralreception kommer att få helt nya förutsättningar.
– Den kommer att präglas av hög servicenivå, avslöjar sjukhusdirektören Rolf Östlund.
Projektet med det nya centralreceptionen ska pågå i tre månader för att sedan utvärderas. Sjukhusledningens målsättning är dock är dock att nästan alla mottagningar ska kunna ta emot sina patienter i servicecentret. Undantaget är dock Dialysavdelningen och akutmottagningen som kommer att behålla sina vanliga mottagningsreceptioner. Föst ut är ögonmottagningen som kommer att bemanna centralreceptionen redan från nästa vecka. I december blir det medicinmottagningen med hudklinikens mottagning som kommer att ta emot sina kunder i entrén.
I dagsläget finns det 13 receptioner och 22 betalstationer på sjukhuset. Dessa kommer att minska i antalet. Någon personalminskning blir det dock inte frågan om.
– Nej, den personalen ska vi försöka använda för att minska sköterskornas och läkarnas administrationstid, fortsätter Rolf Östlund. Han ser i förlängningen ett ännu mer utvecklat system för att ta hand om patienter.
– Längre fram i tiden kan det handla om ett utvecklat system där patienter själva checkar in, fortsätter han.
Han berättar också att det finns planer på en liknande reception vid den södra ingången till sjukhuset.
Projektledaren Charlott Carlsson ser många fördelar med den nya receptionen, eller servicecentret som det ska bli i framtiden.
– Centret ska kunna ta emot patienter och anhöriga på ett bra sätt med hög servicenivå och samtidigt kan vi ha enhetliga rutiner, säger Charlott Carlsson.
Av: Peter Magnusson