Senhösten 2011 presenterade tekniska utskottet ett förslag till nya hastighetsgränser i Vaggeryds kommun. Under 2012 var tekniska kontoret upptaget med att hantera förslaget om att ta bort de sex avspelningarna i Skillingaryd och Vaggeryd. Men nu har ärendet återigen kommit upp på det politiska bordet.
– Uppdraget vi fick var att samordna förändringarna inom GGVV-regionen med höglandet där man också planerar förändringar, berättar kommunens tekniske chef Magnus Ljunggren.
– Just nu ligger vi i olika faser men det är viktigt att finner en samsyn när det gäller de nya fartgränserna för 40 km/timmen och 60-timmen. Jag är optimist och tror att vi ska kunna vara redo till hösten för att kunna ta beslut.
Förslaget från hösten 2011 handlade mycket om att sänka farten i tätorterna från 50 till 40 km/timmen. Motiveringen löd så här i utredningen:
– En hastighetsbegränsning på 40 km/timmen harmoniserar med gatumiljöns karaktär i större delen av tätorterna, skrev utredaren.
– För att inte bilisterna ska uppleva hastigheterna som plottriga har vi valt att använda 40 km/timmen som bashastighet.
Det finns förstås några undantag i förslaget från december 2011. Vid Hjortsjöskolan föreslogs det bli som det nu är, det vill säga 30 km/timmen inne på gatorna runt skolan, utom på Jönköpingsvägen där fartgränsen höjs från 30 till 40 km/timmen.
Andra undantag: 60 km/timmen blir tillåten fart istället för 50 km/timmen på större delen av Södra Parkvägen och på Nådastigen i Vaggeryd.
Utredarna slog fast att det brister i säkerheten- tryggheten kallar man det- på alla större gator i centrala Skillingaryd utom 30-sträckan på Östra Allégatan. Det blir alltså tummen ned för Södra vägen, Storgatan, Fabriksgatan, Tegnérgatan, Eksgatan, Åkersvägen och Valdshultsvägen.
Gatorna klassificeras i tre steg, låg, mindre god och god. Inte ens om farten sänkas till 40 km/timmen blir tryggheten god på de här gatorna, den blir bara mindre god. Delen av Östra Allégatan som ”offras” för principen om 40 km/timmen och får alltså sämre trygghet.
Tillgängligheten för bilister förblir i stort sett god med 40 km/timmen , med Storgatan som det stora undantaget. Där försämras tillgängligheten. Samma betyg får delar av Valdshulsvägen och Åkersvägen.
Här blir det förmodligen sänkt fart, kanske redan i år.
Är verkligen dagens hastighetsgränser på 30 och 50 km/tim ett problem? Personligen tycker jag att tekniska utskottet kommer med en lösning till ett problem som inte finns. Blir det bättre med 40 km/tim? Vore intressant att höra vad andra tycker.
Hur tänker man om nådastigen 60 km. alla barn som korsar där helt obegripligt.
Våra grannkommuner har infört 40 resp 60 km/h i tätorterna vilket fungerar utmärkt. När det gäller Vaggeryd så kan man ju hoppas att beslut i KF gäller och genomförs. har jag inte helt fel så beslutades det om att måla upp övergångsställen i Vaggeryd igen så att kommundelarna är likställda! Låt nu inte detta med dra ut över tid! I denna fråga så har en majoritet i KF tagit ett beslut som skall genomföras utan dröjsmål och görs lämpligtvis samtidigt som dödsfällorna till farthinder tas bort, hoppas våren kommer fort i år..
60 km/h på Nådastigen verker helt tokigt. Vägen korsas flitigt av gång-och cykeltrafik mellan centrum och Sporthallen/skolan, inget övergångsställe finns.