ICA och ICA:s kunder har samlat in 27 miljoner kronor till Cancerfonden och Rosa Bandet. Insamlingsresultatet presenterades vid TV-galan från Cirkus på måndagskvällen.
I år har insamlingen nått nya rekordresultat med ett insamlingsresultat på cirka 27 miljoner kronor. Föregående år samlade ICA in 16 miljoner till Cancerfonden.
– Rekordresultatet är glädjande och över förväntan och visar på ett stort engagemang bland kunder, ICA-handlare och anställda på ICA. Vi har sålt fler rosa varor och fler hälsosamma varor och på det sättet har ICA samlat in ännu mer pengar i år, säger Anders Svensson, vd för ICA Sverige.
Kunderna och ICA:s butiker är centrala i Rosa Bandet kampanjen där kunderna bidrar bland annat genom att köpa rosa band, plastkassar och rosbuketter och med bidrag via självskanning och tidningen Buffé.
– I år har vi utökat antalet rosa varor i butiken jämfört med förra året, med ännu mer frukt och grönsaker, mjölk och lax. Bland dessa produkter har Den Rosa Mjölken visat sig vara en succé där mer än hälften av alla ICA-butiker tillsammans har sålt en miljon liter av den Rosa mjölken och samlat in lika mycket pengar.