Ända sedan 2011 har politikerna i Vaggeryds kommun arbetat med en översyn av hastighetsgränserna i Vaggeryds kommun. Nu är frågan slutgiltigt avgjord: Det blev till slut inte minsta förändring. De gamla fartgränserna baserade på 50 km/timmen kommer fortfarande att gälla.
Precis som väntat blev det en avgörande omröstning som skar tvärs igenom blockgränserna. Socialdemokrater och miljöpartister var eniga om att satsa på 40 km/timmen som basfart. De fick stöd av kristdemokraterna, men bara av fyra av de sammanlagt fem (KD)-ledamöterna. Mannen som spräckte (KD)-kvintetten var ironiskt nog Stefan Ottosson som i sitt allra sista sammanträde som kommunfullmäktigeledamot fick det allra sista ordet när han gick emot sitt parti och istället stödde kommunalrådet Allan Ragnarssons förslag om oförändrade fartgränser!
Ragnarssons förslag fick utöver de sju (M)-rösterna också stöd av samtliga (SD)-, (V)- , (C)- och (FP)-ledamöter. Det innebar voteringssiffrorna 21-20 i Allan Ragnarssons favör.
Precis som tidigare kommer det nu att vara 30 km/timmen som gäller vid skolorna mot 50 km/timmen på alla andra gator. Undantaget blir 60 km/timmen på Södra Parkvägen.
En stor del av debatten kom att handla om trafikförhållandena i Hok. Uppenbarligen har flera ledamöter tagit del av den kritik som från privatpersoner i Hok, liksom också samhällsföreningen, riktats mot det förslag som segrade i kommunstyrelsen med en hel ”färgpalett” av fartgränser. Det antogs nog på flera håll vara så att det förslag som arbetats fram av tekniska utskottet och tekniska kontoret skulle leda till en fartökning genom Hok istället för status quo.
Dock desarmerades den synpunkten inför den avgörande omröstningen av ett tilläggsyrkande från Jan Gustavsson (S) och bosatt i Hok. Han fick kommunfullmäktige med sig på förslaget att kommunen tar upp samtal med trafikverket kring hur trafiksituationen och trafiksäkerheten ska kunna stärkas på riksväg 30 genom Hoks tätort.
Förmodligen måste Hok få en förbifart, precis som fallet är i Bor, för att trafikmiljön på riksväg 30 genom Hok ska kunna blir tillfredsställande.
Två röster i en debatt där båda sidor märkligt nog talade för barnens bäst:
Bengt Staude (M):– I det område dit vi flyttade för tre år sedan är det 30 km/timmen som gäller. Där bor tolv barnfamiljer. Jag har svårt att se logiken i att höja till 40.
Roger Ödebrink (S): – Min uppfattning är det framför allt är medelålders män som lägger foten på gaspedalen. En seger för Allan Ragnarsson förslag skulle innebär att vi inte förflyttar oss, det är tragiskt att vi efter alla dessa turer hamnar i detta där många vuxna pratar i egen sak och glömmer barnperspektivet. Nä, det är tragiskt.
Mycket snack i liten verkstad.
Lagar och förordningar är verkningslösa om det inte kontrolleras att de efterlevs.
Hastighetsbegränsningarna måste kontrolleras för att fungera. Detsamma gäller förbudet för genomfart för tung trafik genom samhällena. Åker dagligen bakom lastbilar som bryter mot detta förbud.
Det spelar ingen roll vilken fartgräns politikerna sätter när en av åtta håller sej till lagen, jag bor på en 30-sträcka. Vissa bilister håller över hundra km. Dagtid, det enda som skulle hjälpa vore fartkameror.
Vad jag har sett värkar de som har tryckt ner foten på gaspedalen ha en ålder på 20 till 40år,de värkar inte hålla koll på gällande begränsning.
Nu finns det ju som alla vet en miljöaspekt också. Valda politiker har väl en skyldighet att fånga upp tendenser i samhället som inte alltid går människans väl. Vaggeryds kommuns miljöstrategi i översiktsplanen borde väl fortfarande gälla, bl.a. En god och hälsosam livsmiljö och Bullernivån utomhus vid alla bostäder i kommunen ska maximalt uppgå till 55 dBA.
Och det är ju helt klart att trafikbuller och hastighet hör ihop.
En arrogans och självgodhet som går emot övrig forskning och expertis,kan man kalla det översitteri?
Eller som en ledande moderat politiker uttrycker sig ”vad jag vet är det ingen som har omkommit i varken Skillingaryd som Vaggeryd med nuvarande begränsningar”. Vi får väl hoppas att en sådan åsikt inte gäller övriga folkvalda inom kommunen.
Bo-bo