Barn- och utbildningsnämnden står nu inför upphandling av skolskjutsarna.I de olika partigrupperna hade man inför februarisammanträdet tittat närmare på de politiska dimensionerna inför upphandlingen. Vilka möjligheter fanns det att vidta politiska ågärder i upphandlingens underlag? Svaret blev: inga alls.
Fyra alternativ undersöktes.
Nedläggning av landsbygdssolorna är förstastås otänkbart.Likaså skolarbete i tvåskift. Ett tredje altnerativ var utökat gångavstånd för skolbarnen till uppsamlingsplatserna. Det vore att vrida klockan tillbaka och därmed föll även det förslaget.
Alternativ fyra handlade om en förändring av de tekniska förutsättningarna.
– Men det går inte att köra en gasbuss på grusvägar eftersom den skulle skaka sönder. Kontentan av det här blev att villkoren i upphandlingsunderlaget inte kommer att ändras. Nu är det bara att hoppas att fler företag än ett lämnar in anbud, säger BUN-ordföranden Roger Ödebrink (S).
Ja detta är en svår fråga. Säkerhetsbälte och alkolås är givna krav. Men jag tycker att man kan dela upp anbuden så även mindre entreprenörer kan få vissa delar av körningarna. Som det är i dag finns det bara en åkare i kommunen som klarar av all körning och då blir ju priset högre. Lägg ut anbud linje för linje och inte all skolkörning till en aktör
Denna gång kommer vi högst troligt få fler anbud än bara ett. Orsakerna är flera: Vi är ute i god tid och bättre anbudsunderlag bla. Behöver inte vara ett bolag från kommunen som kör våra skolbarn, titta på Färdtjänsten så ser man en flora av bolag. Nyköping och Nybro är hemmaort för de 2 största aktörerna. Även mer tidsförskjutning än i dag kan bli aktuell tex.