I den förra mätningen av företagsklimatet tappade Vaggeryds kommun en hel del mark och föll från 19:e plats i riket till 46:e. Någon större förändring till det bättre lär det knappast bli när den nya rankingen publiceras i höst.
Den bygger på ett stort antal enkätsvar från företagare med även politiker där politikerna genomgående är betydligt mera positivt inställda.
De enkätsvar som kommer att ligga till grund för rankingen föreligger som vanligt nu fram på senvåren. Det sammanfattande omdömet från företagarna blir något högre i år, 3,75 på en sexgradig skala (4,59 hos de politiker som svarat), en förbättring med 0,05 jämfört med förra mätningen. Men när resultatet i näst senaste mätningen presenterades 2013 var Vaggeryds kommun uppe i betyget 4,08, en siffra som endast överträffades 2007 med 4,09.
Bakom försämringen i den förra mätningen låg framför allt att företagen upplevde en kraftig försämring av företagsklimatet. Det medförde att Vaggeryds kommun rutschade från att 75 procent av företagarna som ansåg företagsklimatet bra, mycket bra eller utmärkt i kommuns ned till 55 procent. En liknande siffra ser vi i år.Någon jätteuppryckning i rankingen blir det alltså inte.
Ett tydligt missnöjde finns med kommunens upphandling där man är ner på samma låga värde som 20004, alltså endast cirka 15 procent nöjda.
Företagarna upplever också en försämring i fråga om service till företagen, bara 34 procent tycker den är bra.
Däremot tycks tillgången på kompetens vara bättre, där är kommunen i företagens ögon nu uppe i 26,8 procent nöjda.
Vägar, tåg och flygförbindelser får 41,7 procent nöjda vilket är något bättre. Positiv utveckling visar också it-nätets utveckling.
Hur kan kommuns förbättra företagsklimatet? Jo, genom att öka kommunens attraktionskraft, genom simulera nyetableringar, och genom att visa bättre förståelse hos kommunpolitiker och kommunens tjänstemän.
Bästa grenen för Vaggeryd var i förra mätningen allmänhetens attityd till företagen.
Den övre kurvan visar vad politikerna tycker, den undre företagens åsikter.