Ola Hugosson skriver till kommunstyrelsen om brister i belysning i kommunhuset Skillingehus i Skillingaryd.
Vi återger hela skrivelse här:
Beträffande fastighetsförvaltning i Skillingehus.
Jag har under lång tid skämts för att visa Bissefällsutställningen i trapphuset eftersom bara hälften av belysningen på ett av mellanplanen fungerar. I februari 2012 slutade en armatur att fungera och jag har gång på gång meddelat detta först till Kalle och senare till seviceenheten dock utan att få någon rättelse. För ett par veckor sedan gick jag till fastighetschefen som lovade att det skulle ordnas. I dag när vi på nytt hade en busslast här träffade jag en man från Dalkia och frågade honom om han fixar armaturen nu. Nej svarar han det är inte klart vem som skall betala. Nu blir jag förbannad, när jag förstår att det inte är glömska utan ett organisationsfel i vår kommun.
Visserligen försökte Fastighetschefen på flera sätt hindra oss att bygga upp utställningen i Skillingehus, men jag trodde att detta var historia när kommunchefen i min närvaro förklarat för honom att detta var beslutat.
Hur kan ni acceptera att det på grund av oklar ansvarsfördelning går ett och ett halvt år innan en sådan bagatell kan ordnas. Kan det vara rimligt avtal att ha en firma på annan ort för sådana enkla vaktmästarjobb som att se till att huset fungerar? Fram till i våras har jag bytt lampor i armaturerna inför gruppvisningarna, men det gör jag inte längre. Successivt har jag gått in för ledlampor som jag hämtat ut på Elmontage, så just nu är det bara ett fåtal lampor utöver nämnda armatur som inte fungerar. Jag har under de tre och ett halvt åren inte sett att Dalkia bytt en enda slocknad lampa i trapphuset eller utställningen. Jag har bytt mellan 40 och 50 styck.
Om ni anser att det är bättre med en utomstående firma som sköter fastigheten, gör då ett avtal med någon som får ansvar att utföra normalt underhåll och fakturera! Vilket kostnadsställe det skall belasta borde väl administrationen kunna klara ut på kortare tid än ett år och sju månader.
Ola Hugosson
Det låter som om någon fastighetspåve visr sin makt.! Så dåligt skött!
Tack Ola för att du tar upp detta. Det finns så många brister vad gäller underhåll i Skillingehus. Vad som ska göras och av vem. Vad det får kosta och vem som ska betala. Orimliga priser för struntsaker som man vet tar en timme men blir debiterad för tre.
En bättre organisation kring detta skulle gynna oss skattebetalare.
Det kanske till och med finns någon på närmre håll, t ex någon från AME som genom serviceenheten kunde få ”jobb” med att utföra enklare uppgifter.
Det kanske inte är nödvändigt att ringa Dalkia varje gång en glödlampa går sönder.
Det verkar som att Fastighetsenheten behöver ses över både i stor och smått.