David Rune, en av författarna till boken Var femte invånare är en häst, föreläste på biblioteket i Vaggeryd. Hur var femte invånare blev en häst, löd rubriken på föredraget som handlade om kommunslogans. 267 kommuner i landet har eller har haft slogans. Det har funnits ca 500 kommunslogans totalt. Kommunerna byter nämligen sin slogans för att man vill bli kvitt dem.
David Rune dissekerade detta fenomen som många kommuner för övrigt inte vill kännas vid, man talar hellre om varumärke, devis, vision och brand essence.
Men när alla andra har det, när grannkommunen har det, skapas ett slags masspsykos som sprider sig som ringar på vattnet.
En del lägger ned mycket tid och pengar och anlitar PR-byråer. Resultatet blir ofta överarbetat utan folklig förankring och skrotas efter några år.
David Rune ser att det är bättre att befolkningen hittar på något som det finns en förankring till. Var femte invånare är en häst är skräckexemplet, en gammal devis som upphöjdes till slogan, vilket man inte var glad åt i Vallentuna.
Kommunens starke man får ibland en snilleblixt. Som i Fagersta där det vänsterpartistiska kommunalrådet Stig Henriksson skapade Fagersta-här får du livstid. Ingen visste vad som menades innan Henriksson fick förklara att i Fagersta kan man bo så billigt att det går att leva på halvtid, vilket gör att blir mer tid över att leva på, alltså bra livstid.
David Rune är själv uppvuxen i Arboga som lanserade: A som i Arboga. Ingen begrep vad det stod för. Enligt Linnea Hugosson som fanns i publiken syftar man förmodligen på stort A i det gamla betygssystemet.
Gävles satsning kostade 221 000 och blev ett fullkomligt fiasko:
Gävle – välkommen ombord, ingen visste vad man syftade på.
Lite mer Trelleborg – den PR-byrån har nu gått i konkurs.
Vännäs – Norrlands Venedig. Hur har det kunnat uppstå?
Kommunen där försöker nu förtvivlat vända kritiken med humor. Man kör med italiensk mat, har vänort i Italien för övrigt belägen inte långt från Venedig.
Mode i slogans är heller inte lyckat:
Härnösand – först in i framtiden.
Tierp – här är allt möjligt
I Flen gjordes i största hemlighet en satsning på Flen – glassens stad. Men när förstudien på 61 sidor sedan kom ut i lokalpressen las den ned och ersattes med anspråkslösa Flen – en kommun.
Rimmen är inte alltid lyckade som Här mås i Mönsterås – Full fräs i Sotenäs – Laholm-gateway to Europe.
Ett klassiskt tema är pärlor, möjligheter, tåg- och flyg-anknytning, hjärta och själ.
Närhetstemat kan ha sina risker: Ytterhogdal – mitt i Sverige vållade uppror i Ånge.
Hur ser då en bra kommunslogan ut: Den ska enligt David Rune vara charmerande, särskiljande, kraftfull och trovärdig som Enköping Sveriges närmaste stad.
Men favorit för David Rune är Jag är tokig i Säter – en blinkning åt att Säter en gång hade så kallad fast paviljong där människor förvarades i årtionden bakom lås och bom.
”Vaggeryd – Där hjulen alltid rullar” – förbi…
Vanlig ordvits i jönköping…