En av charmen med politiska förslag är att man aldrig vet vad som kommer ut av dem. Sverigedemokraten Jan-Olof Svedberg vill se ett effektivare utnyttjande av skolskjutsarna på landsbygden – och fick ett helt nytt koncept för landsbygdstrafiken.
– Det jag tänkte mig var att undersöka möjligheten av ett samutnyttjande som gjorde det möjligt att använda skolbussarna för närtrafik eller så kallad anropsstrafik, förklarade Svedberg.
Berry Lilja (S):- Det är en märklig vändning på frågan som givit ett klockrent svar. Närtrafik och anropsstyrd trafik har diskuterats länge, man har tittat olika lösningar. Landstinget har nu tagit över ansvaret för kollektivtrafik, inklusive närtrafik i samtliga 13 kommuner för att göra det möjligt att komma till en hållplats för den som inte har kollektivtrafik.I Sävsjö har man haft väldigt stor glädje av detta och då är det väl bra att Vaggeryd kommun ligger tidigt i kö. Sävsjö-modellen är heller inte särskilt kostsam. Enligt landstingsrådet Rune Backlund skulle kostnaden bli 2,5 miljoner för länet. Det svaret borde du vara glad för .
Ewa Magnusson( FP) – Med tanke på att de borttagna tågstoppen i Bratteborg vore det intressant att veta om barnen från Jönköping kan utnyttja detta för att komma till ridhuset i Bratteborg och barnen i Bratteborg använda detta system för att komma till skolan i Jönköping?
Berry Lilja: – Avsikten är att få hjälp att ta sig till närmaste buss- eller tågstation eller komma in till kommunernas tätorter. Samarbete över kommungränserna finns inte. Det är inte omöjligt att bygga ut landsbygdstrafiken över kommungränserna men där är vi inte.